וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: מחירי הבנזין יעלו בעד 15 אגורות לליטר

הדי כהן

26.4.2016 / 12:15

העלייה מצטרפת לעלייה של 30 אג' מהחודש הקודם ומקוזזת מירידה של 4 אג' בבלו. אירועים מפתיעים העלו את מחיר הנפט החודש ב-17%. מנכ"ל "טן": "כעת כשהמחירים עולים, הצרכן יחזור להשוות בין התחנות השונות"

תחנת דלק סונול נתניה, ינואר 2013. שלומי גבאי
מחיר ליטר בנזין אוקטן 95 עומד היום על 5.84 שקלים לליטר/שלומי גבאי

מהרו לתדלק. מחירי הדלק יעלו בלילה שבין שבת לראשון ב-10-15 אגורות לליטר - כך מעריכים היום (ג') בחברות הדלק. עלייה זו מצטרפת לעלייה של 30 אגורות מהחודש הקודם, והיא מקוזזת מירידה של כ-4 אגורות במס הבלו בחודש הבא.

שביתה בכווית, שריפה בניגריה ותקלה ברשת החשמל של ונצואלה הצליחו להעלות את מחיר הנפט בחודש האחרון יותר מ-17%, זאת למרות כישלון השיחות בדוחא. המסים הגבוהים שמטילה ישראל על הדלק הם המשפיעים העיקריים על המחיר הסופי לצרכן.

מחיר ליטר בנזין אוקטן 95 עומד היום על 5.84 שקלים לליטר, והוא צפוי לעלות ל 5.94-5.99 שקלים לליטר. מחיר הבנזין מושפע באופן ישיר ממחיר הנפט, שמאז אמצע פברואר עלה ביותר מ-40%, זאת לאור הצהרתן של סעודיה, רוסיה ונצואלה וקטאר כי הן שוקלות להשאיר את התפוקה על רמתה הנוכחית. הפגישה בדוחא הסתיימה כאמור ללא החלטה על הקפאת התפוקה, מה שהוביל לירידת מחיר הנפט בכ-5%.

ואולם, עליית מחיר הנפט החודש הגיעה דווקא מכיוונים אחרים ולא כל-כך צפויים. רפורמה בשכר במגזר הציבורי בכווית הובילה לשביתה מפתיעה של אלפי עובדים באתרי קידוח נפט, מה שגרם להפסקת הפקה של 1.5 מיליון חביות ליום.

אם לא די בכך, בוונצואלה - שאינה חברה באופ"ק אבל נחשבת לאחת ממפיקות הנפט הגדולות בעולם - יש תקלות ברשת החשמל, מה שמביא לעצירה בהפקה של 200 אלף חביות ביום; ובניגריה פרצה שריפה באחד הצינורות המובילים נפט, מה שגרם לירידה בהפקה בהיקף של 400 אלף חביות ביום.

במילים אחרות, עודף היצע הנפט בעולם הוא נמוך מכפי שאולי נהוג לחשוב, ועומד על כ-1.5 מיליון חביות ביום, או 2%-3%. כך יוצא שאירוע בלתי צפוי במדינה המפיקה נפט מוביל מידית לעליית מחירים.

מעבר לכך, מחיר הנפט הושפע גם מירידה בהפקת הנפט בארה"ב, כמו גם מירידה במספר אסדות הקידוח. נכון להיום מפיקה ארה"ב מתחת ל-9 מיליון חביות ביום ומפעילה 450 אסדות, זאת לעומת 1,600 אסדות עד לפני שנתיים.

למרות התאוששות במחיר הנפט בחודשים האחרונים, מחירו עדיין נמוך בכ-55% ממחירו לפני שנתיים. לטענת אנליסטים בקרדיט סוויס, אם מדינות אופ"ק ימשיכו להפיק נפט ברמה הנוכחית, השוק יתאזן רק ב-2017 לכל המוקדם.

נציין, כי מחיר הבנזין מושפע בעיקר מהמיסוי הכבד המוטל על מחירי הדלק בישראל. מיסוי זה עומד היום על כ-67%. הממשלה לא מסתפקת רק במס בלו קבוע, אלא משיתה מע"מ על המחיר כולל מס הבלו, קרי מס כפול.

"ירידת מחירי הבנזין בשנה האחרונה תורגמה לגידול בצריכת הבנזין בשנת 2015 בשיעור של כ-6% ביחס ל-2014" מספר ערן וקנין, מנכ"ל חברת "טן" שמפעילה 55 תחנות תדלוק ברחבי הארץ.

וקנין מוסיף כי "כעת, כשהמגמה היא עליית מחירים, התקווה היא שהצרכן הישראלי יחזור לבדוק ולהשוות בין מחירי הדלקים ואיכות השירות הניתנת בתחנות בארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully