וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופי שבוע ארוכים – מכה לעסקים הקטנים

אבי מורה

15.1.2017 / 15:46

תוספת של ארבעה ימי חופש - מבלי לפגוע בשכר העובדים וללא תוספת הכנסות - עתידה לפגוע אנושות בעסקים הקטנים. דעה

אילוסטרציה חופשה. ShutterStock
אילוסטרציה חופשה/ShutterStock

בשבוע שעבר אישרה הממשלה את המלצות ועדת המנכ"לים, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, להחלת סוף שבוע ארוך. על פי המלצות הוועדה, יעבור המשק בהדרגה לארבעה סופי שבוע ארוכים בשנה - מחמישי ועד חזרה לעבודה בשני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, ושר התיירות יריב לוין, הביעו תמיכה במסקנות המנכ"לים, וכך גם ארגונים עסקיים, בהם איגוד לשכות המסחר והתאחדות המלונות.

אין ספק כי החלתם של סופי שבוע ארוכים היא פעולה הגיונית, ואף נדרשת, על רקע מספר השעות הגבוה במיוחד שעובד העובד הישראלי ביחס לעמיתיו בעולם. אין ספק גם כי ביכולתם של סופי שבוע ארוכים אלה לתרום לרווחת העובדים ולשפר את האיזון בין העבודה לבין המשפחה והחיים הפרטיים.

ואולם, למרבה הצער, נראה כי ועדת המנכ"לים, ראש הממשלה, שר האוצר והתומכים האחרים במסקנותיה של הוועדה, ראו לנגד עיניהם רק את ציבור השכירים, ולא הביאו בחשבון את ההשלכות של קבלת המלצותיה על ציבור העצמאים והעסקים הקטנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

העסקים הקטנים נאבקים על קיומם מדי יום

החלתם של ארבעה סופי שבוע ארוכים בשנה עלולה לפגוע אנושות בעסקים קטנים, שנמצאים ממילא בתחתית שרשרת המזון העסקית ונאבקים על קיומם באופן יומיומי. אותם עסקים קטנים הם אלה שיספגו את הפגיעה הקשה ביותר, אם יאומצו המלצותיה של ועדת המנכ"לים כפי שאישרה הממשלה. אותם עסקים קטנים, שמעסיקים חלק ניכר מהשכירים במשק, יצטרכו לשאת בעול של מתן ארבעה ימי חופש נוספים לעובדים, מבלי לפגוע בשכר העובדים. עבור עסק קטן, מדובר בהגדלה משמעותית של ההוצאות - ללא תוספת הכנסות, כך שחלק ניכר מבעלי העסקים עלולים לקרוס כתוצאה מהעלויות הניכרות של קבלת המלצות הוועדה.

בנוסף, עסקים קטנים רבים צפויים להמשיך לפעול גם בימי ראשון שיוגדרו כימי חופש, וסביר להניח שמי שיעבוד בימי ראשון האמורים יהיה זכאי לשכר גבוה מהרגיל, בדומה לשכר שניתן כיום למי שעובד בסופי השבוע. הרי ועדת המנכ"לים כבר המליצה לבחון את האפשרות שהשכר שישולם לעובדים באותם ימים יהיה בשיעור של 125%-150%.

על פי התוכנית, גם ההוצאה הנוספת הזו תושת על בעלי העסקים הקטנים, הנאנקים ממילא תחת החובות המוטלות עליהם, ומתמודדים עם התרבות העסקית הבעייתית בישראל, המעודדת עיכוב בתשלומים לספקים ופריסה נרחבת של תשלומים. כל זאת כשמשנה לשנה משתכללים חוקי העבודה, ובתי הדין לעבודה נוטים שוב ושוב לטובת העובדים.

נראה כי השינויים המהותיים שמציעה ועדת המנכ"לים, המתגלמים בהטבות בעובדים, יפגעו רק בעסקים הקטנים והבינוניים בישראל, אולם בסופו של דבר ישפיעו גם על כלל העובדים במשק. הסכנה היא שיוזמת סופי השבוע הארוכים, תהפוך בשורה התחתונה דווקא לפגיעה בעובדים. הרי אם העסקים הקטנים יקרסו בעקבות החובות החדשות שהוטלו עליהם, הרווח לכאורה של העובדים השכירים באותם עסקים - יסתיים בהפסדם, מפני שפשוט לא יהיה להם מקום עבודה.

המסקנות של וועדת המנכ"לים בחוק צפויות לעבור לוועדת העבודה והרווחה לניסוח סופי. חברי הכנסת, שיתבקשו בקרוב לאשר את הרפורמה העומדת על הפרק, יצטרכו לדאוג לכך שיינתנו תמריצים שיסייעו למעסיקים הקטנים והעצמאים להתמודד עם העלויות הנלוות.

הכותב הוא עורך דין שותף במשרד מורה-טובים, המתמחה במשפט מסחרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully