וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוואה הדדית – המנגנון שיאפשר לכם לשלוט ברכוש שצברתם גם אחרי המוות

עו"ד אלי דורון

16.1.2017 / 15:40

הרצון המשותף של בני זוג כי הסדרי הירושה שקבעו במשותף ימשיכו לחייב את בן הזוג שנותר בחיים, גם לאחר מותו של האחר, מקבל תוקף משפטי בצוואה הדדית, ומחייב גם במקרה של פרק ב' בחיים. עד שהמוות יפריד בינינו – וגם אחר כך

מה עושים עם צוואה פגומה?. Family guide
לעגן בצוואה החלטות משותפות כבר בשלב שבו בני הזוג בריאים/Family guide

התארכות תוחלת החיים מביאה ללא מעט מצבים שבהם אחד מבני הזוג מאריך ימים מעבר לבן זוגו, מה שמאפשר להם להקים זוגיות חדשה, פרק ב' בחיים, ולעתים אף להביא ילדים נוספים. לא מעט זוגות שחיים שנים ארוכות יחדיו, מגדלים ילדים משותפים וצוברים נכסי נדל"ן, מגיעים למסקנה שעליהם להגדיר מה ייעשה בנכסים שצברו אם אחד מהם יילך לעולמו לפני השני.

לאחר שאחד מבני הזוג הולך לעולמו, בן הזוג שנותר בחיים לא יוכל לשנות יותר את הצוואה ההדדית, אלא אם הוא מחזיר לעיזבון את כל מה שקיבל על פי הצוואה

צוואה הדדית מאפשרת לבני זוג להגדיר את העתיד ולהבטיח שלאחר מותם לא ייווצר מצב שבו בן הזוג שנותר בחיים יעביר את הנכסים במתנה לבן זוגו החדש, לילד או לכל אדם אחר, באופן שאינו מתיישב עם האינטרסים שלהם. ההבנה שבן הזוג שיישאר בחיים, אף עלול להפוך לדמנטי ולעשות מעשה שנוגד את רצונם האמתי של בני הזוג, מאפשרת לעגן בצוואה החלטות משותפות כבר בשלב שבו בני הזוג בריאים, צלולים ומסוגלים לקבל החלטות ברורות באשר לנכסים המשותפים שצברו.

מובן שכל עוד שני בני הזוג בחיים, יכול כל אחד מהם לשנות את צוואתו, ובלבד שהוא מודיע לבן זוגו על השינוי, ובכך מאפשר גם לבן הזוג לשנות את צוואתו כרצונו, ובפועל לבטל את הצוואה ההדדית. עם זאת, לאחר שאחד מבני הזוג הולך לעולמו, בן הזוג שנותר בחיים לא יוכל לשנות יותר את הצוואה ההדדית, אלא אם כן הוא מחזיר לעיזבון את כל מה שקיבל על פי הצוואה.

צוואה הדדית יכולה להיעשות במסמך אחד או בשני מסמכים, ובלבד שהם מבטאים רצון משותף של הצדדים ונערכים בהתאם לתנאים שקבע חוק הירושה. בבסיס הצוואה ההדדית ניצב הרצון המשותף של בני הזוג כי התנאים וההסדר שקבעו במשותף ימשיכו לחייב את בן הזוג שנותר בחיים לאחר מותו של בן זוגם. הכלל הרגיל בענייני צוואות הוא שכל אדם רשאי לשנות את צוואתו בכל עת, כאוות נפשו. יתרה מכך, אדם אינו יכול להתחייב שלא לשנות את צוואתו בעתיד, וגם אם יתחייב לכך, אין להתחייבותו זו כל תוקף. ההסדר של צוואה הדדית, לעומת זאת, מאפשר לבני זוג המעוניינים בכך, להסכים להתחייב אחד כלפי השני לא לשנות את צוואתם לאחר שאחד מהם יילך לעולמו. התחייבות כזו, שנערכה בצוואה הדדית בהתאם לתנאים הקבועים בחוק הירושה, מחייבת ומונעת את האפשרות לשנות את הצוואה על ידי בן הזוג שנותר בחיים.

עם זאת, חשוב לדעת שהצוואה ההדדית לא נותנת הגנה מלאה. למשל, לאחר מותו של אחד מבני הזוג, יכול בן הזוג שנותר בחיים להעביר את כל הנכסים המשותפים לצד שלישי. הצוואה ההדדית מונעת את האפשרות לשנות צוואה קיימת, אך היא אינה מונעת מבן הזוג שנותר בחיים את האפשרות לבזבז את כל הנכסים המשותפים, או לתת אותם במתנה לכל מי שהוא רוצה בימי חייו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

מנגנונים לשמירת הרכוש המשותף

כדי להתמודד עם קשיים אלה, ניתן ומומלץ לקבוע בצוואה ההדדית מנגנונים מפורטים יותר של שמירה על הרכוש המשותף לאחר מותו של אחד מבני הזוג. כך למשל, ניתן לקבוע שנכסים משותפים מסוימים ימשיכו להתנהל באמצעות מנהל העיזבון או שפעולה בנכסים אלה תחייב אישור של מנהל העיזבון. בפרט, ביחס לנכסי מקרקעין, ניתן לקבוע בצוואה כי לאחר מותו של אחד מבני הזוג תירשם הערה בטאבו, שתאסור על בן הזוג שנותר בחיים להעביר את הזכויות שירש בנכס, או לקבוע תנאים שבהם הוא יוכל להעביר את הזכויות.

יש להניח שכל אחד מאתנו היה רוצה למנוע קרבות ירושה וסכסוכים בתוך המשפחה לאחר מותו, ומהצד השני לדעת שבן הזוג שנותר בחיים לא יעביר את הנכסים המשותפים שנצברנו במהלך החיים המשותפים אל מחוץ למשפחה. הצוואה ההדדית מאפשרת לבנות מנגנונים שיבטיחו את מימוש הצוואה בהתאם לכוונת הצדדים, ואף להביא בחשבון שיקולי מס. תכנון וניסוח מוקפד של הצוואה ועריכת הסדרים נכונים מראש, יכולים למנוע מצבים בלתי רצויים מסוג זה ולעזור בשמירה על שלום ואחדות המשפחה ואחדות.


עו"ד אלי דורון הוא שותף מייסד בדורון טיקוצקי קנטור גוטמן צדרבוים המתמחים בנדל"ן, מיסוי ודיני משפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully