וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמאס לכם מהספאם? אלו החברות שתוכלו לתבוע

למרות חוק הספאם, מכשירי הסלולר שלנו ממשיכים להיות מוצפים בהודעות דואר זבל שמנסות למכור לנו דיאטות, שירותים פיננסיים, חלומות לכסף קל ועוד. אלה המטרידניות הגדולות ומה אפשר לעשות נגדן?

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

"חוק הספאם" חוקק כבר ב-2008, אולם כמות הפרסומות המטרידות שאנו מקבלים בסמס לא פחתה ואף גדלה. אז מדוע לא פחתה התופעה בניגוד למה שהתכוון המחוקק כשהכניס תיקון לסעיף 30 בחוק התקשורת, הקובע כי ניתן לתבוע ממפרסם עד 1,000 שקל פיצוי ללא הוכחת נזק בגין שיגור דבר פרסומת שלא כדין? שליחת הודעות שיווקיות בסמס היא אמצעי פרסום זול ופשוט, שיש לו שיעורי חשיפה גבוהים (כולם פותחים הודעות סמס), ולא מספיק אנשים מודעים לכך שהם יכולים לתבוע, או שאינם מתפנים לעסוק בנושא.

על מנת לעודד אנשים לתבוע את הספאמרים וליהנות מעמלה שניתן לגבות מהפיצויים במידה וישולמו, קמו חברות מתווכות, כגון האתר Spamoff, שהופך את ההליך לפשוט יותר. השלב הראשון בתביעת הספאמר היא לאתר את מקור ההודעה – היות ולא כל המפרסמים הם חברות לגיטימיות שניתן בקלות לאתר את מקורן וחלקן משתמשות במספרי טלפון מחו"ל כדי לעקוף את איום התביעה. האתר מאפשר שליחת צילום מסך של הודעת הספאם, בודק את מקור השולח ומסיק האם המקרה עומד בקריטריונים על פיהם ניתן לתבוע פיצוי.

"אחד ההיבטים המעניינים של תופעת הספאם, הוא זהות הספאמרים", אומר עידו לוין, מייסד ומנכ"ל Spamoff, "פעמים רבות מדובר בגופים המציעים עסקאות מסוכנות, מהצעות לרכישת קרקעות שלא בהכרח יתממשו, מתן הלוואות בשוק האפור, השקעות באופציות בינאריות וכו'. המכנה המשותף של חברות אלה הוא בדרך כלל הצעות לרווח מהיר, הזדמנות בלתי חוזרת וכו'. בשיחות המכירה שלהן, אחד המאפיינים יהיה לחץ לסגירת עסקה מהירה ובמקום. ביטול העסקה אח"כ עשוי להיות מסובך. להערכת ספאם-אוף, קרוב ל- 50% מהודעות הספאם בשוק, הינן מחברות שמפיצות הצעות מסוג זה. חלק מהחברות הללו כבר הפסיקו עם משלוח הודעות ספאם או שהפסיקו לפעול. אנחנו מאמינים שריבוי התביעות באמצעותנו כנגדם בתקופה האחרונה, סייעו לכך. אנו מאמינים שככל שיירבו התביעות לפיצוי מגופים אלה ותגבר ההרתעה של בתי המשפט באמצעות פסיקות מרתיעות, יגדלו הסיכויים להעלמת תופעה מטרידה ומזיקה זו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי הם הספאמרים הגדולים?

אור הקסם – ככל הנראה מפיצת הספאם הגדולה בארץ, המטרידנית האחראית להודעות המשווקת דיאטות טבעיות שונות, דיאטת איזי-לייף, תחליפים לריטלין מצמחים, הלוואות בריבית ופתרון לבעיית צ'קים חוזרים. קשה למצוא מישהו בארץ שלא קיבל מהם הודעות. חלק ניכר מפעילות השיווק שלה מתבסס על סמסים לא חוקיים. מעדויות שבידי חברת "spamoff", עד היום הוגשו כנגדה עשרות כתבי תביעה בגין חוק הספאם, אולם גם כשנפסק בבית המשפט כי עליה לשלם פיצוי לתובעים על סך מאות אלפי שקלים, היא התחמקה מתשלום פיצוי זה. ככל הנראה, החברה מורכבת מ"אנשי קש" וחברות ריקות שקמות ונפתחות בזו אחר זו - הנפשות הפועלות מאחורי החברה דואגים להסתתר.

גם אחרי תביעות רבות ופסקי דין שהתקבלו כנגד החברה, היא ממשיכה להטריד את כלל הציבור בהודעות ספאם. הרוב המוחלט של ההודעות שקשורות להלוואות ופתרון בעיית צ'קים קשור לאותה חברה. "אנו מעריכים שמדובר ב10% מתעבורת הספאם בסמסים שנשלחים כיום, ועשרות מיליוני הודעות לאורך השנים האחרונות", אומר עידו לוין.

גאון משכנתאות (א.ג.ש ייעוץ פיננסי בע"מ) - אחת הספאמריות המוכרות בשוק היא חברת א.ג.ש, המציעה שירותים פיננסים של מחזור משכנתאות, הלוואות בערבות מדינה לבעלי עסק, משכנתאות מוזלות וכד'. בתחקיר שפורסם על החברה בערוץ 2 התברר כי מקימי החברה הם מפורשי ע.ב.א ייעוץ פיננסים שהיתה חלק מקבוצת לוגיסטיק גרופ (עליה נמנתה גם חברת "אדמה" הידועה) של אורן קובי. החברה משווקת בצורה מאד אגרסיבית הצעות מפתות לחיסכון פיננסי, אבל השירות לא בדיוק ניתן בצורה שהובטח.

מנקס אונליין טריידינג - I-market שהציעה ללקוחות פוטנציאלים באמצעות סמס לעשות כסף קל מהבית. הודעות דוגמת "אנחנו מחפשים אותך! דרושים לנו אנשים שרוצים להרוויח 9,600 ¤ נוספים כל חודש – בזמנך הפנוי בבית. אם זה מעניין אותך סמס/י חזרה את שמך המלא" או "רוצה להרוויח עוד 1,000 ¤ כל יום מהבית, בזמנך החופשי? לפרטים חינם סמס: 'כסף' " נשלחו לרשימות תפוצה ענקיות ובהן אנשים שכלל לא ביקשו לקבל את המידע.

מנתוני ספאם אוף, עולה כי מדובר באחת משולחי הספאם הגדולים בארץ. החברה עוסקת בסחר באופציות בינאריות, וניסתה לפנות ולגייס לקוחות חדשים בהצעות לכסף קל באמצעות סמסים שנשלחו בניגוד לחוק. במרץ 2016 הוצא הסחר מאופציות בינריות אל מחוץ לחוק בישראל והן ככל הנראה הפסיקו להציע שירותיהם ללקוחות מקומיים. על פי כתבות שפורסמו האחרונה, החברות בתחום זה ממשיכות ככל הנראה לפעול מהארץ מול לקוחות בחו"ל.

הזנק להצלחה - "סמוקלס", חברה שהציפה בצורה אגרסיבית אנשים בהודעות סמס שמציעות סדנאות להפסקת עישון, הגישה באופן פתאומי בקשה לפירוק בספטמבר 2016. באמצעות Spamoff בלבד הוגשו נגד החברה כ-200 תביעות על ספאם לא חוקי, בסך כולל של לפחות 200 אלף שקל. לקראת סגירתה, אנשים שתבעו את החברה על סמסים לא חוקיים על פי חוק הספאם, קיבלו פנייה לסגירת פשרה, אולם לאחר הסכמתם לכך, בוטלו המחאות שהועברו אליהם. החברה נסגרה ונעלמה ביום אחד. הטלפונים נותקו וללקוחות אין למי לפנות.

אדמה, החתומה על הסמס המוכר "קרקע בכרכור" , שבראשה עמד אורן קובי, שנעצר לפני כמה חודשים ובשמו נקשרות טענות למעילה בכספי לקוחות. חברת אדמה נמצאת בימים אלה בהליכי פירוק על-ידי בית המשפט המחוזי בת"א. אדמה השתמשה בכלי השיווק בסמס כאמצעי פרסום מרכזי ושלחה מיליוני מסרונים המציעים השקעות מפתות בתחום הנדל"ן.

DG נדל"ן –החברה והעומד בראשה, גיא מונסונגו, היו בכותרות בשבועות האחרונים. על פי הפרסומים, החברה שיווקה דירות ופרוייקטי נדל"ן שונים במחירים מצחיקים, גבתה עבור הנכסים מיליוני שקלים מבלי שיהיו בבעלותה. השיא הגיע כשעובדי החברה תקפו את כתב ערוץ 10 מתן חודורוב. זמן קצר לאחר מכן המשטרה עצרה את היזם גיא מונסונגו שלו עבר של פשיטות הרגל. אמצעי שיווק משמשעותי של החברה היה באמצעות שליחת מסרוני ספאם רבים מאד בתקופה קצרה יחסית.

שיחות אירוטיות – ספאמרים נפוצים נוספים הם חברות המפעילות שירותי שיחות אירוטיות. רבים בארץ קיבלו בחודשים האחרונים הודעות סמס שנשלחו לכאורה מנשים, המציעות להתקשר לקיום שיחות אירוטיות. בפועל שיחות אלו מופעלות מקווי פרימיום (1-900) שכל דקת שיחה בהם עולה כסף רב.

הודעות נפוצות מהתקופה האחרונה לדוגמא:

"לילה טוב, רוצה להכיר אותי מקרוב? חייג 1900722405. נשיקות, דפני"

"נשואה ומשועממת מחפשת חברים חדשים לדבר איתם .מעוניין ? תתקשר אלי ל 1901725244"

"הי, אני שלומית, תימניה חמודה. תתקשר אלי, נכיר קצת 1901725244"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חובה להגיע לבית המשפט

במידה ומקור הספאם הוא חברה שניתן לתבוע ואינה נמנית עם אשפי ההתחמקות שהצגנו, על התובע למלא טופס שיוגש באמצעות האתר לבית משפט לתביעות קטנות. על התובע לשלם אגרה של כמה עשרות שקלים, ולהופיע בבית המשפט בתאריך שבו ייקבע הדיון בתביעה. לרוב התיקים נסגרים בפשרה, ולכן חשוב לזכור שניתן לתבוע עד 1,000 שקלים על כל סמס שמתקבל. לכן אם יש חברה ששלחה כמה סמסים שלא ביקשתם, ההליך יותר כדאי.

חשוב לציין כי מייסדי האתר עידו לוין ואורן שגב אינם עורכי דין והשירות שהם מעניקים לציבור תמורת עמלה של 20% מדמי הפיצויים במידה וייפסקו הוא שירות טכני ולא משפטי. היתרון הגדול הוא חיסכון בזמן וחכמת ההמונים שצברו בטיפול במאות התביעות בתום שנה לקיום האתר.

נראה שהחוק חסר השיניים יצר מצב שבו הציבור חייב לפעול בצורה אקטיבית כדי להפסיק את המטרד. אולם האחריות על המצב היא לא של הציבור ולכן עד שלא יחוקק חוק חדש ומרתיע ימשיכו החברות לנצל את חוסר המעש שלנו על מנת לפרסם את עצמן.

תגובות

ניסיונות להשיג את תגובת אור קסם, גאון משכנתאות (א.ג.ש ייעוץ פיננסי בע"מ), מנקס אונליין טריידינג - I-market, סמולקס ו-DG נדל"ן לא צלחו. בעלי חברת אדמה, אורן קובי, מסר כי החברה פורקה לפני כשנה ואין טעם לתגובה.

  • עוד באותו נושא:
  • ספאם
  • סמס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully