וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לרפורמת התמרוקים? משרד הבריאות משך בחזרה את התקנות

7.9.2017 / 11:19

הרפורמה שמבקשת להוזיל עלויות של מוצרי הטואליטיקה לא תיכנס לתוקף בשל סימני שאלה משפטיים לגבי יישומה ולחצים מארה"ב ואירופה. האוצר: "מי שרצה למנוע תחרות - ניצח"

בשמים. ShutterStock
בשמים/ShutterStock

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הודיע היום (חמישי) בוועדת הבריאות של הכנסת, כי המשרד מושך בחזרה את תקנות "רפורמת התמרוקים" שהוגשו לדיון ואישור הוועדה. "אנחנו צריכים לקחת פסק זמן מהתהליך. נוצר מצב שאנחנו מתקשים לעשות את הקפיצה בין המצב הקיים לעתידי, שאליו אנחנו רוצים להגיע", אמר.

רפורמת התמרוקים נועדה להקל על הבירוקרטיה בייבוא מוצרי טואלטיקה לארץ, צעד שעתיד להביא להוזלת עלויות ליבואנים - הוזלה שעשויה להתגלגל גם לכיסו של הצרכן.

בר סימן טוב הוסיף: "אנחנו מוכנים לחזור וללמוד. נוציא בימים הקרובים משלחת מסודרת של כל משרדי הממשלה הרלוונטיים לאירופה, כדי לבחון את התכנון והיישום. בתקופת הביניים נייצר שורה של הקלות. אנחנו כבר מתחייבים שנקצר ככל הניתן את משך תקופת האישור לייבוא מקביל, והוא יעמוד לכל היותר על 96 שעות, ונעשה את זה גם בפחות. יש רצון של כולם לייצר רפורמה שהמציאות תהיה יותר טובה וקלה, לכולנו יש אותן מטרות, אבל אנחנו צריכים את ההשעיה הזאת. כך שבסוף החודש הזה לא יהיה חוק בפועל".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), ציין כי "חוק התמרוקים יהיה גם יהיה, והתקנות יאושרו בהקדם האפשרי. משרד הבריאות יהיה אחראי לכך. החוק הזה מאוד חשוב. הוא מבטא את ההתמודדות האמיתית עם יוקר המחייה. יש אוכלוסייה שלמה שלא נהנית משימוש בתמרוקים, מפני שיוקר המחייה לא מאפשר להם לקנות את זה. אנשים לא קונים משחות שיניים, ולא משתמשים מספיק בסבון. גם אני היית במצב כזה בילדותי".

עוד באותו נושא

דיון סוער על רפורמת התמרוקים: "יש כאן משחות שיניים רעילות"

לכתבה המלאה

"גורמים רבים טוענים שמדובר במודל שאי אפשר להתמודד איתו"

בוועדת הבריאות מסבירים כי משיכת התקנות יוצרת סימני שאלה משפטיים לגבי יישום הפרק מתוך חוק ההסדרים, העוסק באסדרת ענף התמרוקים, אותו אישרה הכנסת בדצמבר 2016, ואמור להיכנס לתוקפו בסוף החודש הנוכחי. החוק שאושר קובע כי מדינת ישראל תאמץ רגולציה המקצרת משמעותית הליכים, באמצעות דיווח של היבואן ופיקוח בשווקים, תוך הקפדה על שמירת בריאות הציבור והחמרת העונשים הפליליים. זאת במטרה להגביר את התחרות בשוק והורדת מחירים.

היועצת המשפטית בוועדת הבריאות, עו"ד ענת מימון, אמרה בדיון: "מתעוררות כאן שאלות וקשיים משפטיים. החוק החדש מפנה לתקנות שיוצרת את פרטי ההסדר, ולכן הממשלה צריכה לראות איך משפטית נאפשר לנהוג לפי ההסדר הישן, על אף שיש חוק אחר שנכנס לתוקף. ברור שיש קושי ליישם את החוק החדש ללא התקנות. דרך המלך היא שהכנסת תעביר בקרוב חקיקה שדוחה את כל ההסדר".

ראש מטה שר האוצר, נדב שינברגר, אמר: "מה שקרה פה היום, זה שמי שרצו למנוע תחרות, ניצחו".

טרם ההכרזה של מנכ"ל משרד הבריאות על משיכת התקנות, אמרה ראש מנהל טכנולוגיות רפואיות ותשתיות במשרד הבריאות, ד"ר אסנת לוקסנבורג: "קיבלנו עוד ועוד פניות מארה"ב ומאירופה, ממשרדי ממשלה, מהתעשיינים ועוד. אנחנו צריכים לבחון את כל הנקודות ולהביא מודל שיעבוד פה. לא הייתי רוצה להתקדם עם מודל שגורמים רבים טוענים שלא יכולים להתמודד איתו. יש סוגיות עקרוניות שרוצים לברר לפני שמתקדמים הלאה".

בנקודה זו דרש יו"ר הוועדה, ח"כ אלאלוף, ממשרד הבריאות להחליט האם ברצונו להמשיך בתהליך דיון ואישור התקנות, או למשוך אותן.

יבואנים מקבילים ומשרד הכלכלה: "היבואנים הבלעדיים גוזרים קופון"

בדיון נכחו גם נציגי היבואנים המקבילים, שטענו כי היבואנים הראשיים והמונופולים "הפסידו בזירת הכנסת וכעת עוברים לזירה התקשורתית". בשיחה עם וואלה! עסקים טענו כי "מאז תום הדיון בוועדת הבריאות, זורעים היבואנים הראשיים והמונופלים דיסאינפורמציה במטרה להראות כאילו משיכת התקנות פוגעת בציבור הצרכנים, כאשר בפועל ההפך הגמור הוא הנכון".

עוד מסרו כי "בשעות האחרונות נמשכו תקנות הרוקחים בנוגע לאסדרת התמרוקים בוועדת הבריאות, בטענה משותפת של משרד הבריאות, האוצר והכלכלה, שהנוסח העכשווי חוטא מהכוונה להסיר חסמי יבוא ולהוריד מחירים ואף עושה את ההפך הגמור ופוגע ביבואנים המקבילים ובמחירים בצורה קשה".

בשורה התחתונה, היבואנים המקבילים בירכו על משיכת התקנות, שלדבריהם יאפשרו המשך יבוא מקביל לישראל ומחירים שפויים לצרכנים. "אין גבול לתאוות הבצע של היבואנים הראשיים על חשבון הציבור. אני שמח על משיכת התקנות ובטוח שמה שהבינה הכנסת והממשלה יבין גם הציבור. שלא יטעו אתכם", סיכם יבואן מקביל.

ממשרד הכלכלה נמסר בעקבות הדיון כי "משרד הבריאות מנע ניצחון במערכה על יוקר המחייה. משרד הבריאות משך את התקנות, כיוון שלא הסכים להתאמות שביקשו משרדי הכלכלה והאוצר, שכן נוסח התקנות כפי שהובא על ידי משרד הבריאות היה מחריף את המצב ומביא לעליית מחירי הבשמים והסבונים; ולמניעת ייבוא מקביל ממדינות שונות".

עוד הוסיפו במשרד הכלכלה כי "במשרד הבריאות מכירים את הסטטיסטיקה כמונו - סל המוצרים הישראלי גבוה בכ-19% בהשוואה למדינות ה-OECD; ו-50% מאזרחי ישראל מרוויחים מתחת ל-7,000 שקל מדי חודש. מטרת הרפורמה היא אחת - להביא להקלה ביוקר המחייה. התקנות הן הזדמנות היסטורית לשים סוף לבלעדיות של היבואנים. במשך שנים, היבואנים הבלעדיים גוזרים קופון על הצרכן הישראלי, מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים, וגובים מחירים מופרזים מהצרכן. אנו מצפים ממשרד הבריאות לפעול להתאמות הנדרשות בנוסח התקנות, כך שיביאו לפתיחת השוק לתחרות לטובת הצרכן הישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully