וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם זורקים זהב לפח: כך מחזור אלקטרוני מציל את הסביבה

מאיה פלח, זווית

23.3.2018 / 0:01

כריית זהב, שבו משתמשים גם לייצור מחשבים וטלפונים חכמים, גורמת לנזק סביבתי עצום. כעת, חברת המחשבים Dell יצרה קו תכשיטים מזהב הממוחזר כולו ממחשבים ישנים

כך דואגים לכריית זהב יותר נקייה/זווית

(בווידאו: כך דואגים לכריית זהב יותר נקייה)

המהפכה הטכנולוגית תפסה בשנים האחרונות קצב גבוה מהרגיל ורובנו מרגישים זאת על בשרנו בעיקר דרך הטלפונים הניידים שלנו: מי שלא מחליף את המכשיר שבידו למכשיר חדיש יותר אחת לשנתיים-שלוש לכל היותר, בדרך כלל מגלה במהרה שעדכוני התוכנות והאפליקציות המתחדשות תדיר הופכות את המכשיר ה"ישן" שלו לאיטי ולא רלוונטי.

התדירות הגבוהה של שדרוג הטלפונים גובה מחיר סביבתי לא קטן: מעבר לעובדה שכל טלפון כזה שהופך לאשפה מוסיף לפסולת שמצטברת על פני כדור הארץ ומהווה בזבוז של המשאבים הרבים שהושקעו בייצורו, הרי שליבות הטלפונים והמחשבים הניידים שלנו מכילות מתכות שונות ובהן גם זהב - מתכת יקרה ומבוקשת, שהכרייה שלה גובה מחיר סביבתי וחברתי גבוה ביותר.

לפי ההערכות, כיום בארצות הברית בלבד זהב וכסף בשווי של כ-60 מיליון דולרים מושלכים בכל שנה לפח בתוך טלפונים ניידים ורק כ-12.5 אחוז מהפסולת האלקטרונית בארה"ב מועברת למיחזור כדי לשמש במוצרים חדשים.

פסולת אלקטרונית זבל אשפה מזבלה מגרש גרוטאות מחשבים ציוד אלקטרוני מכשירים. ShutterStock
זהב וכסף בשווי 60 מיליון דולר לשנה בארה"ב מושלכים לפח/ShutterStock

חברת המחשבים והאלקטרוניקה Dell החליטה לנסות ולשפר את האחוזים הנמוכים האלה, בין היתר במטרה לצמצם את המחיר הגבוה שכריית זהב חדש גובה מהסביבה. לצורך כך, הם פנו לשחקנית והיזמית ניקי ריד - בעלת מותג האופנה Bayou with Love - כדי ליצור קו תכשיטים שיהיה עשוי כולו זהב ממוחזר מתוך מכשירי האלקטרוניקה של Dell שיצאו משימוש.

קו התכשיטים, שזכה לשם הסמלי "הקולקציה המעגלית", כולל טבעות, עגילים וחפתים המכילים זהב 14 עד 18 קראט, שכולו נאסף ומוחזר מתוך הלוחות הראשיים (motherboards) של מחשבי Dell משומשים.

זהב ירוק יותר ב-99 אחוז

לפי הערכת הארגון, כ-20 טון של פסולת מופקים בתהליך ייצור הזהב שיספיק לטבעת נישואין בודדת, למשל

המהלך של Dell נעשה בכוונה להפחית את ההשפעות הסביבתיות של כריית זהב חדש מהאדמה, שהן הרסניות במיוחד. לדברי ג'ף קלארק, סגן הנשיא של החברה, "יש עד פי 800 זהב בטון של לוחות ראשיים של מחשבים מאשר בטון של אדמת מחצבות". על פי מחקר שביצעה עבור Dell חברת Trucost, לתהליך הפקת הזהב מהמחשבים עבור התכשיטים השפעה סביבתית נמוכה ב-99 אחוז מאשר כרייתו של זהב חדש.

מכרות זהב מפוזרים ברחבי העולם, ולמרות שרבים מהם ממוקמים דווקא במדינות עולם שלישי (למשל בגאנה, אינדונזיה ופרו) - שם עובדי המכרות עדיין מועסקים לרוב בתנאים פוגעניים - חלקם נמצאים גם במדינות מערביות, כמו ארה"ב למשל. עם זאת, לפי ההערכות של ארגון Earthworks אשר יצא לפני מספר שנים בקמפיין נגד "זהב מלוכלך" (כלומר, זהב שנכרה תוך הפרת זכויות אדם ו/או באופן שמזהם את הסביבה), רובו המוחלט של הזהב הנכרה והנמכר כיום עדיין נופל תחת ההגדרה הלא-מחמיאה הזו.

ההשפעה הסביבתית של הפקת הזהב נחשבת הרסנית במיוחד בין היתר כיוון שתהליך הכרייה וההפקה מייצר כמויות עצומות של פסולת: לפי הערכת הארגון, כ-20 טון של פסולת מופקים בתהליך ייצור הזהב שיספיק לטבעת נישואין בודדת, למשל.

לא רק הכמויות בעייתיות, אלא גם מה שהפסולת עצמה מכילה: ציאניד, עופרת, כספית ועוד כימיקלים רבים משמשים בתהליך ההפקה או מצויים באדמת המחצב שנכרית, ומייצרים כמויות של פסולת רעילה (כ-180 מיליון טונות שלה ברחבי העולם מדי שנה, ליתר דיוק) שמושלכת פעמים רבות אל מקורות מים באזור וגורמת לזיהום חמור ואף להרעלה שלהם. במערב ארה"ב, למשל, נכון לשנת 2000 כ-40 אחוז ממקורות המים נחשבו למזוהמים עקב פעולות כרייה שונות בין השאר של זהב.

זיהום מים היא ממש לא הבעיה היחידה שכריית הזהב גורמת לה: החומרים המשתחררים בפעולות ההפקה גורמים גם לזיהום אוויר חמור, הכרייה ותוצרי ההפקה גורמים להרס הנוף בסמוך למכרות ולהחרבתם של אזורים טבעיים שלמים, תוך פגיעה חמורה במערכת האקולוגית המקומית ובחיות הבר. ובכלל, עוד לא הזכרנו את ההשפעה הישירה החמורה על הקהילות המקומיות באזורי מכרות, שפעמים רבות נאלצות אפילו לעקור מהאזור כנגד רצונן.

אלפי קוב שפכים ממכרה זהב דלפו לנהר בצפון קולורדו, 8 באוגוסט 2015. רויטרס
מכרות הזהב גורמים לזיהום המים. דליפה ממכרה זהב בקולורדו/רויטרס

זהב "נקי"

ייצור קו תכשיטים מזהב ממוחזר הוא דוגמה לדרך יצירתית לשימוש בזהב שכבר נכרה מזמן למשך שנים רבות ויותר ממוצר אחד

אבל יש גם מה לעשות: לפי Earthworks כריית זהב אחראית ומקיימת יותר היא אפשרית לחלוטין, והם קוראים לחברות כרייה להתייעל ולכרות זהב באופן אחראי (כיום אין חוק בינלאומי אחיד שמחייב אותן לעשות זאת). הקטנת הפגיעה הסביבתית תושג בעיקר על ידי מעבר לטכנולוגיות חדשניות יותר של כרייה - כלומר כאלה שמייצרות מלכתחילה כמות פחותה של פסולת, והטיפול בפסולת באופן בטוח ומקיים יותר כך שלא תזהם את הקרקע ואת מקווי המים.

כדי לנסות לתמרץ את החברות לעשות זאת, גייסו Earthworks במסגרת הקמפיין מאות אלפי צרכנים שחתמו על עצומה המבקשת מקמעונאים ומבתי עסק למכור אך ורק זהב "נקי", ושכנעו יותר מ-100 עסקים קמעונאים להתחייב לאמץ את "חוקי הזהב" - כלומר לרכוש ולמכור אך ורק זהב שנכרה באופן מקיים. עבור מי שמעוניין להתעדכן, פועלת גם יוזמה בשם IRMA שמציעה דיווח העוקב אחר חברות המבצעות פעילויות התייעלות, כדי לעזור לצרכנים ולקמעונאים לדעת באיזה אופן נכרה הזהב שהם קונים.

ייצור קו תכשיטים מזהב ממוחזר הוא דוגמה לדרך יצירתית לשימוש בזהב שכבר נכרה מזמן למשך שנים רבות ויותר ממוצר אחד. בארה"ב מוזמנים צרכנים ובתי עסק להפקיד את הפסולת האלקטרונית שלהם באחד ממרכזי צדקה רבים הפזורים ברחבי המדינה, שידאגו להעביר אותם ל-Dell, שם הזהב - כמו גם מתכות נוספות - יזכה לחיים חדשים במוצר אחר, כמו מחשב חדש או תכשיטים. בישראל אמנם עדיין אין אפשרות כזו, אבל אפשר לקוות שמעצב תכשיטים ישראלי ירים את הכפפה. אחרי הכול, אין ספק שזהב "נקי" יראה על האצבע של כל אחד מאתנו הרבה יותר טוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully