וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאוול צפוי להוריד את הריבית, אבל לאכזב את השוק

שירות גלובס

18.9.2019 / 12:57

לקראת הודעת הריבית של הפד, הציפיות בשוק הן להורדת ריבית נוספת של 0.25%, בהמשך להורדה בהודעה האחרונה בסוף יולי, אבל יו"ר הפד, ג'רום פאוול, אינו צפוי לפזר הבטחות על קיצוצים נוספים בריבית השנה

הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, צפוי לקצץ היום (ד') את שיעורי הריבית בפעם השנייה זה עשור, אולם יו"ר הפד, ג'רום פאוול, אינו צפוי לספק את המסר שהשוק מצפה לו בכל הנוגע לקיצוצי הריבית בעתיד.

"הוא הולך לצנן את כולם, ולא להפתיע אף אחד", אומרת דיאן סוונק, כלכלנית ראשית בגרנט ת'ורנטון. היא מצפה לקיצוץ של 25 נקודות בסיס (0.25%), שיוריד את שיעור הריבית מ-1.75% ל-2%, בעקבות הקיצוץ הקודם ב-31 ביולי.

ג'יי פאוול נגיד הבנק המרכזי בארה"ב, 28 בנובמבר 2018. AP
לא יצליח לספק את תיאבון השווקים. פאוול/AP

בכינוס האחרון של הפד טלטל פאוול את השווקים, ושלח את המניות לירידות ואת תשואות האג"ח לעליות, כאשר תיאר את הקיצוץ בריבית כ"התאמה של אמצע המחזור", בהתכוונו לכך שלא מדובר בחלק מתוכנית קיצוץ רחבה יותר.

לדברי סוונק, "הוא לא יבטיח יותר מזה. הוא ישמור את הקלפים קרוב לחזה. הוא יתחמק שוב בצורה מקצועית".

גישתו של הפד עשויה לאכזב מאוד חלק מהפעילים בשוק, ובוודאי שהיא צפויה לאכזב את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שאמר כי ראשי הפד מטומטמים, וקרא לשיעור ריבית אפסי ואף שלילי.

כלכלנים צופים סבירות נמוכה לכך שהפד ייתן תחזית ליותר מקיצוץ אחד נוסף בריבית בתחזית השנתית שלו לשנה הנוכחית. רבים בשוק מצפים לשני קיצוצים נוספים השנה.

הפד צפוי להתמודד גם עם אופוזיציה מבית, כאשר לפחות שני נשיאים של הבנק המרכזי יתנגדו פעם נוספת לקיצוץ בריבית. בפגישה האחרונה התנגדו לקיצוץ הראשון נשיאת הפד בקנזס סיטי, אסתר ג'ורג', ונשיא הפד בבוסטון, אריק רוזנגרן, בטענה שהיא אינה במקומה בגלל חוזקה של הכלכלה.

הנתונים הכלכליים אינם תומכים כלל בקיצוץ הריבית. האינפלציה ברמתה הגבוהה ביותר מאז סוף המיתון. המכירות הקמעוניות הולכות וגדלות. הייצור התעשייתי מתאושש מהתחתית שהיה בה, לאחר שמגזרי התעשייה המוכים היוו את אחת הסיבות העיקריות לקיצוץ האחרון. הייצור התעשייתי באוגוסט עלה ב-0.6% לאחר צניחה של 0.4% ביולי.

לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, "הנתונים הטובים בארה"ב - ההאצה באינפלציה, החוזקה בשוק העבודה ונתוני הצריכה הפרטית החיוביים יקשו על הבנק המרכזי לספק היום את תיאבון השווקים להצהרה נחרצת בדבר מדיניות מוניטרית מרחיבה עוד יותר בחודשים הקרובים".

לדבריו, "האינפלציה בניכוי מוצרי המזון והאנרגיה עלתה ל-2.4%, חודש שלישי ברציפות של הפתעה כלפי מעלה, והרמה הגבוהה ביותר מאז קיץ 2008. המכירות הקמעוניות הפתיעו לחיוב עם עלייה של 0.4% ו-4.1% בהשוואה לאוגוסט בשנה שעברה, הקצב המהיר ביותר השנה. נתוני שוק העבודה ממשיכים להיות חזקים; מספר הדרישות השבועיות לדמי אבטלה ממשיך לפלרטט עם הרמה הנמוכה ביותר מאז שנות ה-60 (204 אלף בשבוע האחרון).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully