וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פותחים שנה: כמה עולה לגור במעונות סטודנטים בישראל?

22.10.2017 / 8:00

בארץ קיים מחסור חמור בחדרי מעונות - רק 7% מהסטודנטים מתגוררים במעונות והשאר נזרקים לשוק החופשי. לרגל החזרה ללימודים באקדמיה בדקנו בסביבת איזו אוניברסיטה או מכללה תוכלו לגור במחיר חודשי סביר, ואיפה כבר עדיף למצוא דירה

פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשע"ז, אוניברסיטת תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
סטודנטים/ראובן קסטרו

יותר מ-300 אלף סטודנטים צפויים לפתוח ביום ראשון הקרוב את השנה האקדמית, אך נתוני התאחדות הסטודנטים באשר למספר חדרי המעונות הנותנים להם מענה אינם מראים שינוי דרמטי ביחס לשנים קודמות. על פי הנתונים, רק מעט יותר מ-7% מציבור הסטודנטים בישראל מתגורר במעונות – בעוד שמרביתם ייאלצו גם השנה לשכור דירות בשוק החופשי, לעתים באזורים יקרים למדי במרכז הארץ, בתקופה שבה שוק הדיור הישראלי מגיע לשיאי מחירים.

"ההוצאה על דיור במהלך הלימודים האקדמיים היא המרכיב הכלכלי המשמעותי ביותר לסטודנטים היום", מציין רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית. "מעונות סטודנטים הם פתרון שמקל משמעותית על הסטודנטים במהלך הלימודים לתואר, שכן הם מאפשרים מגורים מוזלים בקרבת הקמפוס. לצערי, אין מספיק מעונות ביחס לכמות הסטודנטים, וסטודנטים נאלצים לשלם ביוקר על דירות שכורות או להישאר ולגור אצל ההורים".

שפע טוען כי סעיף הדיור היקר משמעותו הדרה של חלקים מהציבור מהיכולת ללמוד השכלה גבוהה בישראל. "כדי שהאקדמיה תהיה נגישה לכל רבדי האוכלוסייה, מי שידו משגת ומי שפחות, חייבים להקים עוד מעונות כחלק מתכנית לאומית כוללת ולא ספורדית כפי שמתנהל היום, בתנאי מגורים טובים ובמחירים זולים יותר ביחס לדירות בהשכרה באותו האזור".

עד כמה המגורים במעונות משתלמים וכמה יצטרכו לשלם השנה הסטודנטים ברי המזל שכן הצליחו לקבל מגורים במעונות? ובכן, על פי נתוני התאחדות הסטודנטים התעריף הנמוך ביותר למגורים במעונות בישראל משולם בטכניון בחיפה, שם תעריף עבור מגורי יחיד במעונות עומד על 580-780 שקלים בחודש. יצויין כי השנה איכלס הטכניון לראשונה את מעונות כפר הסמכה – 4 בניינים בני 9 קומות, המכילים 116 דירות ו-488 מיטות. במעונות החדשים, מתגוררים 448 סטודנטים ו-20 זוגות.

במכללת תל חי, המדורגת שנייה, תעריף המעונות עבור מגורי יחיד הוא 850-950 שקלים בחודש, תעריף דומה לזה שיתבקשו לשלם סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בנגב, שם מחירי המעונות הם 750-1,080 שקלים בחודש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך הרשימה ממוקמת מכללת אורט בראודה עם תעריף של כ-1,100 שקל לחודש וכן המוסד האוניברסיטאי אריאל, שם תעריפי המעונות נעים בין 800-1,415 שקל בחודש. סטודנטים באוניברסיטה העברית בירושלים יתבקשו לשלם סכום של בין 1,066 שקל לחודש ל-1,781 שקל, ואילו מי שיבחר ללמוד באוניברסיטת תל אביב ייאלץ לשלם את הסכום הגבוה ביותר עבור מעונות: כ-2,200 שקל בחודש.
זאת ועוד, על פי נתוני ההתאחדות, בחלק ממוסדות הלימוד האקדמיים בישראל קיימת האפשרות למגורי זוגות נשואים, בתעריפים גבוהים יותר – הנעים בין 870-1,080 שקל לחודש באוניברסיטת בן גוריון בנגב, הנחשבת הזולה ביותר בקטגוריה זו, לבין סכומים משמעותיים יותר - 2,534-3,424 שקל בחודש באוניברסיטת תל אביב.

אחד המרכיבים הבולטים בשאלת המעונות הוא מצוקת החדרים והמיטות. רק לפני כשנה החליטה מועצת מקרקעי ישראל על קידום יעד תכנוני להקמה של כ-20 אלף מיטות במעונות סטודנטים עד שנת 2020 ובמקביל מספר פרויקטי מעונות יצאו לדרך – אולם הדרך להשלמת הפערים ולבנייתן של אלפי חדרי מעונות עדיין ארוכה. פרויקט אחד שיצא לדרך הוא פרויקט מעונות ברושים באוניברסיטת תל אביב, אותו מבצעת חברת שיכון ובינוי וכן פרויקט נוסף אותו חנכה השבוע עיריית ירושלים במרכז העיר, הכולל כ-177 דירות המיועדות לכ-400 סטודנטים בעלות ממוצעת של כ-1,250 שקל לסטודנט לחודש. אולם גם אלו כאמור, מהווים טיפה בים ביחס לצרכים האמיתיים של השוק.

שוכרים ביוקר או חוזרים להורים

"ההוצאה הזו היתה לא קלה והצריכה ממני עבודה וגם סיוע מההורים, אבל המגורים בדירה מרובת שותפים לא היו אידיאליים"

המחסור הרב, שימשיך לשרור גם השנה, מוציא את הסטודנטים אל שוק השכירות – ולעתים המשמעות היא שכירת דירה באזורי ביקוש "רותחים". כמה יעלה למשל לסטודנט תל אביבי לגור בקרבת האוניברסיטה? מנתוני אתר מדלן בנוגע למחירי הדירות בשכונת רמת אביב, שבה ממוקמת האוניברסיטה, עולה כי דירת 3 חדרים ממוצעת יד שנייה בשכונה מושכרת בשכר דירה של 6,000 שקל בחודש – כלומר 3,000 שקל בממוצע לכל שותף. סטודנטים הלומדים בקמפוס הר הצופים באוניברסיטה העברית בירושלים, שיבקשו לשכור למשל דירת 3 חדרים בגבעה הצרפתית הסמוכה לקמפוס ייאלצו לשלם כ-4,500 שקל. כלומר למעלה מ-2,000 שקל בחודש לשותף – הוצאה לא מבוטלת עבור צעירים שאמורים להשקיע את מרבית זמנם בלימודים.

"בשנה הראשונה ללימודי התואר התגוררתי במעונות הסטודנטים, בחדר עם שותפה, במחיר של כ-900 שקל לחודש אך כעבור שנה עזבתי בגלל רמת התחזוקה ורמת הניקיון במעונות. עברתי להתגורר בדירת 5 חדרים בגבעת שמואל עם 3 שותפות ושם שילמתי כ-1,800 שקל בחודש (כולל חשבונות) - כלומר סכום כפול. ההוצאה הזו היתה לא קלה והצריכה ממני עבודה וגם סיוע מההורים, אבל המגורים בדירה מרובת שותפים לא היו אידיאליים", מספרת לוואלה! נדל"ן תהילה, סטודנטית שלמדה קרימינולוגיה ובלשנות אנגלית לתואר ראשון באוניברסיטת בר אילן, וכעת ממשיכה שם את לימודי התואר השני.

הרצון של תהילה להתגורר בסביבה שקטה יותר שתאפשר לה להתרכז בלימודיה, עלה לה ביוקר רב. "בשנה השלישית לתואר החלטתי להתגורר לבד ועברתי לדירת חדר בגבעת שמואל שם, כבר נדרשתי לשלם 2,500 שקל בחודש. היקפי העבודה שלי במהלך התואר היו מאוד רציניים ולא היתה ברירה אחרת אם רציתי לממן לעצמי מגורים סבירים. השנה אני חוזרת ללימודי תואר שני - אבל כבר ויתרתי. החלטתי להתגורר בבית דודתי בכפר סבא כדי לחסוך את סכומי הדיור היקרים", היא מסכמת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"הפערים בין חדר בדירה במעונות היקרים יותר במוסד לבין שכירת דירה בשוק החופשי בעיר אריאל הם כמעט זהים"

גם במקומות אחרים, המצב אינו מזהיר עבור סטודנטים רבים. ע', שמתחילה ללמוד השנה לתואר ראשון באריאל, לא הצליחה למצוא מגורים פנויים במעונות, אך נענתה שבמידה ותרצה להישאר ברשימת המתנה – יהיה עליה לשלם 800 שקל דמי רישום, שכלל לא בטוח שיוחזרו לה בסופו של תהליך. "התחלתי להתעניין באופציות המגורים השונות שקיימות במוסד אבל נאמר לי שאין מקום כי המעונות מלאים. כעת אני בדילמה האם לשלם את אותם 800 שקל, שכן הובהר לי שהכסף לא יוחזר לי במידה והחדר שיימצא עבורי במעונות (אם יתפנה מקום - י"ד) לא יתאים לי. כלומר, במידה וישבצו אותי במעונות היקרים יותר ואני אבחר לוותר, אז 800 השקלים לא יוחזרו".

"מצד שני, הפערים בין חדר בדירה במעונות היקרים יותר במוסד (חדר בדירה עולה כ-1,400 שקלים בחודש) לבין שכירת דירה בשוק החופשי בעיר אריאל הם כמעט זהים. בשורה התחתונה נכון לעכשיו אני בדילמה ואין לי פתרון מגורים. לא ברור לי מדוע אין מספיק מעונות ומדוע אין התחשבות בציבור הסטודנטים בסוגיות של דמי רישום. בנוסף, מדוע חדר בדירת מעונות צריך לעלות כמעט כמו חדר בדירה שכורה?".

פרסום ראשון - 20.10 0:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully