וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממה להיזהר ומהם ההבדלים: המדריך המלא לבחירת שיש למטבח

עודד פשטצקי בשיתוף זאפ דפי זהב, בשיתוף זאפ דפי זהב

1.9.2019 / 16:19

בחירת שיש למטבח היא בין המשימות המורכבות ביותר שיעסיקו אתכם במסגרת תכנון המטבח החדש. כדי להקל עליכם, כתבנו עבורכם את המדריך המפורט שלפניכם

סוגים שונים של שיש מטבח. ShutterStock
לאופן ולכמות שאתם מבשלים יש חשיבות רבה לסוג השיש שעליכם לבחור/ShutterStock

בעולם פשוט יותר, בכל המטבחים בעולם היינו מוצאים את אותו סוג שיש. כיוון שבמציאות מבחר הסוגים מסנוור, קל בקלות ללכת לאיבוד באוקיינוס המידע ובסופו של דבר לבצע בחירה לא מוצלחת. ידעתם למשל ישנם סוגי שיש שעמידים יותר לחבלות מכניות מאחרים, שישנם סוגי שיש שמתאפיינים ביכולת ספיגה מינימלית ושלעומת זאת ישנם כאלו שצפויים לסבול מכתמים תוך זמן קצר מאוד?

כיוון שישנם הבדלים משמעותיים בין סוגי השיש השונים, ישנה חשיבות עליונה להתאים את סוג השיש לצרכים האישיים שלכם. ליתר דיוק, להרגלים של הדייר שאחראי על רוב הבישולים בבית, שצפוי לבלות במטבח הכי הרבה זמן. כדי לעשות זאת, יש להכיר את סוגי השיש השונים הקיימים כיום בשוק.

אילו סוגי שיש למטבח קיימים בישראל?

ראשית יש לציין כי בעברית נהוג להשתמש במילה "שיש", כמילה גנרית המתארת משטחי עבודה למטבחים מסוגים שונים. למעשה ברוב המוחלט של המקרים, לא מדובר כלל במשטח המכיל אבן שיש. כך לדוגמה, משטחי ה"שיש" הנפוצים ביותר בישראל, מיוצרים מתערובת של קוורץ, פיגמנטים ושרף פולימרי במפעלי חברת אבן קיסר בע"מ, המייצרת משטחים איכותיים המגיעים במגוון רחב במיוחד של דוגמאות, גוונים, צבעים ומרקמים.

משטחי קוורץ אינם עמידים בפני חום גבוה ועלולים להיסדק אם תניחו עליהם סיר לוהט במיוחד. עם זאת, חשוב לציין כי אבן קיסר בע"מ מעניקה אחריות לכל החיים על משטחי השיש שלה (סוגים נוספים של שיש סינתטי הם למשל קוריאן, דקטון וסיליסטון).

שיש גרניט לעומת זאת, הוא שיש המיוצר מאבן טבעית. בהתאם לכך, כל משטח עבודה מגיע עם דוגמה ייחודית לחלוטין. בנוסף סוג זה של שיש עמיד יותר בפני חום גבוה ושריטות מהמשטחים הסינתטיים. מעבר לכך, משטח גרניט כהה לא צפוי לסבול מכתמים ולא יתרגש במיוחד אם תנקו אותו עם חומרי ניקוי אגרסיביים.

החיסרון המרכזי של משטחי הגרניט מתבטא בעלות הגבוהה שלהם, שעשויה להגיע ליותר מ-10,000 שקלים למ"ר. רק לשם השוואה, נציין כי טווח המחירים עבור מ"ר של שיש אבן קיסר, נע בין 1,800-800 שקלים בלבד. סוג השיש הזול ביותר הוא שיש חברון (חברוני), שעלותו מתחילה ב-250 שקלים למ"ר. החיסרון המרכזי של אבן חברון, בא לידי ביטוי בכך שהחומר מתאפיין ביכולת ספיגה גבוהה מאוד ולכן הוא צפוי לסבול בקלות מכתמים. כמו כן אחת לחמש שנים יש ללטש את המשטח על מנת לחדש אותו.

סוגים שונים של שיש מטבח. ShutterStock
שיש גרניט לעומת זאת, הוא שיש המיוצר מאבן טבעית. בהתאם לכך, כל משטח עבודה מגיע עם דוגמה ייחודית לחלוטין/ShutterStock

זן ואמנות בחירת השיש למטבח

כפי שניתן להבין, ישנו מגוון רחב ביותר של סוגי שיש למטבח, כשלכל סוג יש את המאפיינים הייחודים לו. כיוון שכך הם פני הדברים, מומלץ בשלב הראשון לאפיין את הצרכים שלכם ורק לאחר מכן לגשת לבחירת סוג השיש. עליכם להבין ראשית מהי מסגרת התקציב שלכם, שכן יתכן בהחלט שחלק מסוגי השיש פשוט אינם רלוונטיים עבורכם.

כמו כן עליכם להתייחס לאופי העבודה שלכם במטבח: אם אתם לא נוהגים לבלות זמן רב מדי בבישול, אין סיבה שלא תסתפקו בשיש חברון. לעומת זאת, אם אתם נוהגים לבשל לא מעט במהלך השבוע, אם האסתטיקה חשובה לכם והפרוטה בכיסכם, יתכן שאבו גרניט תהווה את הבחירה המוצלחת ביותר.
כמו כן חשוב במיוחד לתת דגש לעיצוב ולנראות של השיש. אמנם משטחי גרניט נחשבים לאטרקטיביים וליפים במיוחד, אך בסופו של יום מדובר בעניין של טעם. לפיכך ישנם כאלה שיתנו עדיפות דווקא למראה של משטחי אוניקס, המיוצרים מאבן טבעית שמעניקה לכל מטבח מראה יוקרתי ומיוחד במינו. החיסרון של משטחי האוניקס, מתבטא בכך שהם רגישים מאוד לחומרי ניקוי ולשריטות ולכן מתאימים יותר למטבחים שאינם פעילים במיוחד.

לא יוצאים לדרך לפני שעושים שיעורי בית

לפי כל הכתוב לעיל, לפני שרוכשים שיש חדש למטבח, חשוב לעשות שיעורי בית: ראשית יש לקבוע מסגרת תקציבית ולאפיין את צרכי השימוש שלנו ולאחר מכן להכיר את סוגי השיש השונים. סקרנו בקצרה את סוגי השיש העיקריים שניתן לרכוש כיום בישראל. אך מן הסתם לא ניתן להיכנס בעובי הקורה מפאת קוצר היריעה. לסיכום הדברים, אלו הם הפרמטרים שיש להתייחס אליהם כשבאים לרכוש שיש חדש למטבח:

• מחיר למ"ר
• היקף (ומשך) האחריות
• מבחר הדוגמאות
• מראה המשטח (מבריק או מט, סינתטי או טבעי, בהיר או כהה וכיו"ב)
• רמת העמידות בפני שריטות וחבלות מכניות
• רמת העמידות לחום
• רמת העמידות בפני חומרי ניקוי (כושר הספיגה של המשטח)
• תדירות וסוג התחזוקה הנדרשת
• אלמנטים נוספים שניתן לשלב במשטח (תאורה למשל)

סוגים שונים של שיש מטבח. ShutterStock
גם השיש האיכותי ביותר, לא ישרת אתכם היטב אם יותקן באופן רשלני וחובבני/ShutterStock

הישמרו לנפשותיכם מקבלנים לא מקצועיים

מעבר לכל מה שהוזכר לעיל, חשוב כמובן גם לבחור בקפידה את החברה שעתידה לבצע את עבודות ההתקנה של השיש. זאת כיוון שגם השיש האיכותי ביותר, לא ישרת אתכם היטב אם יותקן באופן רשלני וחובבני. חשוב גם כן לפקח מקרוב על עבודות ההתקנה, שכן ישנן מספר דרכים שמאפשרות לנו לזהות עבודה חובבנית. כך למשל, רמת היציבות של ארונות המטבח, משפיעה על רמת היציבות של השיש. לכן ישנה חשיבות עליונה לדאוג לפלס את הארונות לפני ההתקנה. קבלן לא מקצועי לעומת זאת, יתעלם מהשיפוע של הארונות וישתמש בקרטון או בעץ כדי לפלס את השיש.

כמו כן קבלן מקצועי יגיע אליכם הביתה עם לוחות שיש במידות הנכונות וזאת לאחר שביצע מדידות מדויקות באופן קפדני, לפחות פעם אחת. קבלן חובבן לעומת זאת, יהפוך את המטבח שלכם ל"מפעל לחיתוך שיש". בנוסף חשוב ביותר לקבל לפני ההתקנה הצעת מחיר מפורטת: מדי שנה אנחנו נתקלים במקרים מצערים של קבלנים המציעים מחיר נמוך בשלב ההתקשרות הראשונית ובשלב ההתקנה טוענים שהמחיר לא כולל פעולות בסיסיות כאלו ואחרות.

מעבר לכל זה, מומלץ לתת עדיפות לחברות המספקות אחריות מלאה על עבודות ההתקנה ולחברות שמחזיקות בוותק רציני בתחום השיש. באתר של דפי זהב תמצאו אלפי חוות דעת על חברות וקבלנים המתמחים בשיש, שיאפשרו לכם לבחור בחכמה.

למידע נוסף בקרו באתר דפי זהב להמלצות וביקורות על בעלי מקצוע בתחום התקנת ומכירת שיש.

עודד פשטצקי בשיתוף זאפ דפי זהב, בשיתוף זאפ דפי זהב
  • עוד באותו נושא:
  • שיש
  • מטבח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully