יוקר מחייה? בתשרי 2017 הישראלים קנו יותר: בדיקה שערכה חברת ERN סליקת תשלומים, אשר ניתחה את היקפי הצריכה במהלך החודש האחרון בזמן ההיערכות לחגים, מציגה עלייה של 31% בגובה העסקה הממוצעת ברכישת קוסמטיקה ובישום - בהשוואה לספטמבר אשתקד.
במסגרת הבדיקה נבחנה התנהגות הצרכן הישראלי לקראת החגים, והממצאים מצביעים על כך שהרכישות מתרכזות ברכישת מתנות, כלים לבית ואוכל. עליות לעומת 2016 נרשמו גם ברכישת כלי הבית (3.46%), כלי המיטה (5.48%) והביגוד וההנעלה (1.67%). גובה העסקה הממוצעת טיפס גם בעת רכישת מזון (4.61%), חומרי בניין (19.70%), דלתות (29%) ומזרנים (12.4%) - ענפים המיוחסים לחידוש הבית בתקופת החגים.
"מהנתונים עולה כי בשמים וקוסמטיקה רוכשים בארץ. הפרסומות הרבות ומבצעי הבישום משפיעים על הצרכן, ואנו רואים את ההשפעה הניכרת בעלייה בגובה העסקה הממוצעת (31.23%) בהשוואה לאשתקד", אומר שי פרמינגר, מנכ"ל ERN סליקת תשלומים.
לדבריו, "אם במהלך החופש הגדול ראינו שהרבה ישראלים נפשו בחו"ל וסביר שריכזו שם את מרבית קניותיהם, בתקופה שלפני החגים - הם רוכשים בחנויות בארץ מגוון רחב של מתנות, ביגוד, מזון וקוסמטיקה".
הבדיקה מראה עלייה בסכום העסקאות המבוצעות בצ'קים (11.71%) ביחס לשנה שעברה. עלייה בסכום העסקה הממוצעת (4.61%) נרשמה בענף הסופרמרקטים בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה, וגם בהשוואה לחודשי החופש הגדול - אז הייתה ירידה בקניות בסופרמרקטים. פרמינגר מציין כי הצרכנים מעדיפים לרכז את הקניות לקראת החגים ברשתות.
"ניתן לראות שגם גובה הצ'ק הממוצע עלה ב-5% לעומת אותה תקופה ב-2016", הוא מסביר, "הדבר מצביע על כך שהציבור מבצע עסקאות גבוהות יותר, וככל שסכום העסקה גבוה יותר, כך הצרכן מעוניין להשתמש בצ'קים המהווים אשראי נוסף למשקי הבית - מעבר למסגרת שיש להם בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי".