וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גביית עודף של מיליארדים: כך תקבלו החזר ממס הכנסה

לפי דו"ח מבקר המדינה גבה מס הכנסה מיליארדי שקלים עודפים משכירים. איך אפשר לברר אם אתם זכאים להחזר ואיך מקבלים אותו? מדריך

מערכת וואלה!

מס הכנסה היא אחת ההוצאות החודשיות הכי גבוהות של כל אחד מאיתנו. אצל השכירים ההוצאה מופיעה כשורה בתלוש השכר, ורובנו מתייחסים אליה כאל גזירה משמיים. ההורדה אוטומטית, אנחנו בטוחים שמי שהוריד יודע מה הוא עושה ולנו אין את הכלים לבדוק או לבקרה. מי מאיתנו יודע איך ועם מי בודקים?

הנה נתון שיכול להפתיע את מרבית השכירים במדינת ישראל, דוח מבקר המדינה האחרון קובע שמס הכנסה חייב מיליארדי שקלים אותם הוא גבה בגביית יתר. המשמעות - מס הכנסה חייב כספים כמעט לכל השכירים במשק. לדברי המבקר, מס הכנסה גם לא עושה דבר כדי ליידע את הציבור על הזכאות להחזרי מס ולא מחזיר אותו ביוזמתו. על מנת לעלות על הטעויות שנעשו בעבר בחישוב המס שלכם, אתם תצטרכו לעשות את הבדיקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

איך אדע אם מגיע לי החזר מס?

"קודם כל חשוב להכיר את המושג נקודות זיכוי - סכום המקוזז מסך המס שעל עובד לשלם בשנת עבודה", מסביר עו"ד אסף רגב, מנכ"ל FINUPP. "נקודות זיכוי נקבעות באופן אישי לכל אחד בהתאם לקריטריונים כמו: תושב ישראל, נשים, בן זוג עם נכות ללא הכנסה, מי שנישא מחדש ומשלם מזונות, הורים (גם גברים, סכום תלוי בגילאים), אקדמאים (נק' זיכוי 3 שנים מסיום התואר), עולים חדשים, תושבים חוזרים, חיילים משוחררים, מי שסיים שירות לאומי, בעלי תעודת הוראה, מי שעבר מסלול הכשרה מקצועי, מגורים ביישובי פריפריה. שינוי בסטטוס משפחתי (גירושים). כמו כן, כל מי שנולד לו ילד בשנים האחרונות כדאי שיבדוק את שנת הלידה - המעביד לא תמיד מעדכן בזמן. לפי הנתונים שבידינו, 90 אחוז מהחיילים המשוחררים לא קיבלו זיכוי בשנה השלישית, וכנ"ל מסיימי תואר ראשון - 50 אחוז מהם לא דרשו את ההטבה בשנה השלישית. המעסיקים אמורים לחשב את הנקודות, אבל לא תמיד מעדכנים ולעיתים יש טעויות".

לצורך העניין נעקוב אחר ליאת, אמא לילד בן 5, בת 35, סיימה בשנה שעברה תואר שני בהנדסת חשמל ומשתכרת 25,000 שקל ברוטו בחודש. השכר הזה ממקם את ליאת במדרגת המס הרביעית, כלומר עליה לשלם31% משכרה למס הכנסה – 8,250 שקל בחודש.

ליאת זכאית ל:

2.25 נק' (תושבת ישראל) + 0.5 נק' (אישה) + 2 נק' (עבור ילד עד גיל 5) + 0.5 נק' (עבור סיום תואר שני בשנה שעברה) = 5.25 נק' סה"כ.

בשנת 2015, נקודות זיכוי שווה 218 שקל לחודש ו- 2,616 שקל לשנה. לכן, ליאת זכאית להטבת מס בגובה 5.25 (נק' זיכוי) * 2,616 (ערך נק' זיכוי שנתי) כלומר 13,734 שקל.

לרוב ניתן לראות בתלוש השכר ובתלוש ה-106 כמה נקודות זיכוי ניתנו לעובד. לדוגמה, יש סיכוי גבוה שליאת שכחה להצהיר למעסיקיה שהיא השלימה תואר שני ולכן איבדה חצי נקודת זיכוי למשך שנתיים ובכך שילמה מס עודף בגובה של כ-2,600 שקל. בנוסף, מכיוון שהמס נגבה באופן חודשי אך מחושב באופן שנתי, ייתכנו מצבים בהם נלקח מס בעודף בחודשים מסוימים, אלו יכולים להתקבל כהחזר מס בסוף השנה.

בנוסף, לשכיר מגיע החזר הוצאות מהבית כל עוד הן חלק מהפקת ההכנסה ואף אחד אחר לא הזדכה עליהם - אבל רק הוצאות שקשורות בעבודה – לא מטפלת ולא נסיעות.

קבוצות נפוצות שלהם מגיע החזר: אקדמאים, בעלי משכנתא, בעלי ביטוח חיים, הורים, אימהות שילדו לאחרונה, חיילים משוחררים, משקיעים בבורסה, מורים, רופאים, הייטקיסטים, הורים לילדים עם מוגבלויות, עולים חדשים, בעלי קרן השתלמות.

איך עושים את זה?

חוסר מודעות, פחד, חוסר ידיעה כיצד להתנהל בסבך הבירוקרטיה, מערכות לא ידידותיות, כל אלה הן סיבות מספיק טובות למיליארדי השקלים שלכם להמשיך ולשכב על משכבן בחשבונות רשות המסים.

חלק מהאנשים בכלל לא מודעים שגם לשכירים מגיע החזר מס, מבחינתם זו נחלתם של העצמאיים.

למי שכן יודע, יש כמה דרכים לעשות זאת.

לגשת למס הכנסה, לרוב זה דורש זמן והתעסקות, כדי להבין מה דרוש ולאסוף מסמכים. נהוג לעשות זאת דרך רואה חשבון ויועצי מס, אבל זה עולה לא מעט כסף.

החברות להחזרי מס שמדי פעם מטרידות אותנו בטלפון ומציעות לבדוק בשבילנו את הזכאות, יעשו את העבודה בשבילכם, להם תצטרכו לשלם את דמי התיווך ואחוזים מההחזר שישיגו לכם.

אתר FINUPP, שמאפשר לייעל את התהליך באמצעות טכנולוגיה חדשה. בדיקת הזכאות נעשית חינם ועל תהליך ההחזר תצטרכו לשלם עמלה של כ -200 שקלים.

כמה זמן לוקח למס הכנסה להחזיר את הכסף אחרי שמגישים את הבקשה?

תלוי בפקיד השומה הספציפי, אבל לרוב, אם אין בעיות - עד 90 ימי עסקים.

במרץ- אפריל מקבלים את טופס 106 השנתי – התקופה היעילה ביותר להגיש בקשה להחזר מס.

לא משנה באיזו דרך תחליטו לפעול, אל תשאירו את הכסף שלכם בידי הרשויות, היו מודעים לזכויות שלכם ותדרשו את מה שמגיע לכם.

תלוש משכורת. שי מכלוף
נקודות הזיכוי מופיעות בתלוש השכר/שי מכלוף

החזר מס למקבלי רכב בליסינג מהמעסיק

אחת מהאפשרויות המשמעותיות ביותר של ציבור השכירים לקבל החזר מס, טמונה במילים "שווי שימוש בליסינג". מנתונים שפרסם לאחרונה ד"ר אמיר זיו, לשעבר המדען הראשי של משרד התחבורה עולה כי ישראל נחשבת אלופת העולם בנושא רכבי הליסינג, כאשר הערכה היא שנעים על הכבישים כ-300,000 מכוניות ליסינג.

"כל עובד משלם מס לפי שווי הרכב שקיבל מהמעסיק, ללא הבדל האם הרכב משמש אותו לצורכי העבודה או צרכים פרטיים", מסביר רו"ח יואל רטנר , מנכ"ל חברת SAVETAX שעוסקת בהפחתת שווי שימוש ברכב, "חוסר הצדק שבשיטה זו הובא לפתחי בית המשפט, שקבע כי משתמש ברכב ישלם מס שמחושב רק על סמך נסיעותיו הפרטיות. לפיכך, כל נסיעה שבוצעה לצורך ייצור הכנסה הינה נסיעה עסקית, ועליה מחזיק הרכב יכול לקבל החזר מס מלא".

אז מה עושים? על העובד לתעד בפרטי פרטים את הנסיעות שלו בין אם עסקיות לבין אם פרטיות, ולהגיש בסוף שנה למס ההכנסה דו"ח של הנסיעות לצד דו"ח השעות.

אחת הדרכים היעילות לרישום של הנסיעות ברכב היא רכישת קודן קבוע לרכב בשילוב רכיב איתור. את הקודן ניתן לרכוש באמצעות מספר חברות ובכלל זה פוינטר או איתוראן, אך לא די בהתקנתו על מנת לקבל החזר. בפועל, לצורך כך, על המשתמש ברכב להציג לרשות המסים באופן מסודר את נתוני השימוש – דבר מצריך שימוש במערכת ייעודית אותה מספקת חברת SAVE TAX..

על מנת להוכיח כי מדובר על נסיעה עסקית ולא פרטית, על המשתמש ברכב בתחילת כל נסיעה ללחוץ על כפתור בקודנית בהתאם לסיווג הנסיעה : עסקי/פרטי או בית – עבודה.

יש לציין כי על הנסיעות להיות מפוקחות ומבוקרות על ידי העובד והן על ידי המעסיק. יש לציין כי המעסיק אינו צד, לא הוא הנישום אלא העובד. המעסיק אינו חשוף לטענות או לביקורת מצד מס הכנסה בשל הירתמותו לסיוע לעובד להקטנת חבות המס באמצעות הסכמתו העקרונית להתקנת הקודן.

  • עוד באותו נושא:
  • החזרי מס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully