וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע לוהט בוול סטריט: סנאפצ'אט היא השורט הגדול הבא?

6.3.2017 / 10:38

ההנפקה המסחררת של הרשת החברתית הצעירה בשבוע שעבר הפכה את עובדי החברה למיליונרים ואת בעליה למיליארדרים - כעת טוען ג'וזף גרינקורן, מומחה השקעות בוול סטריט, כי ההנפקה המוצלחת לא תאריך ימים והתיקון בערך המניה יגיע בקרוב

פתיחת המסחר של סנאפ-סנאפצ'ט בבורסה. AP
הנפקת סנאפצ'אט/AP

בפתח שבוע המסחר בוול סטריט נושאים רבים את עיניהם לכוכבת החדשה של השוק: מניית סנאפצ'ט שהונפקה רק בסוף השבוע שעבר והפכה מיד ללהיט היסטרי. סנאפצ'ט נוסדה רק לפני חמש שנים על ידי שלושה צעירים בשנות העשרים לחייהם והיא כבר שווה 31 מיליארד דולר בוול סטריט. מאחורי השווי האגדי הזה, קצת פחות משווייה של חברת טבע הישראלית, יש רשת חברתית לוהטת שמייצרת הכנסות של חצי מיליארד דולר לשנה בלבד, הפסד עתק של מאות מיליוני דולרים לשנה, וחלום פיננסי גדול שאיש אינו יודע כיצד בדיוק התגשם.

בנקאי ההשקעות ג'וזף גרינקורן, מנכ"ל חברת מוריס גרופ, מסביר שהמשקיעים המוטרפים בוול סטריט בכלל לא מתעניינים בהכנסות של סנאפצ'ט ובטח לא ברווחים: "כשאנחנו מדברים על רשתות חברתיות שנסחרות בוול סטריט מה שמעניין עת המשקיעים בעיקר זה צמיחת מספרי המנויים, וההנחה היא שכאשר מספר המנויים יגדל יגיעו הכנסות והרווחים, כפי שקרה בפייסבוק, שהגיעה לוול סטריט כמעט ללא הכנסות. הרשת החברתית טוויטר, הונפקה לפני מספר שנים ולא מרוויחה כסף עד היום, אבל מה שהדאיג את המשקיעים בקשר אליה היה כשבשנה האחרונה נתקע מספר המשתמשים הפעילים בה על כ-300 מיליון. מה שמצפים מסנאפצ'ט זה בעיקר להגדיל את מספר המשתמשים ואת השימוש שעושה כל משתמש ברשת".

סנאפצ'ט היא סיפור ארוז היטב במסורת סיפורי הרשת החברתית. היא התחילה מעבודת גמר של שני סטודנטים, אוון שפיגל ורג'י בראון. הרעיון היה לפתח רשת שהתכתובות והמסרים בתוכה ייעלמו לאחר הצפיה. ההנחה היתה שרבים מהמשתמשים מעוניינים להעביר מסר אבל לא רוצים שהוא יתועד לנצח. הם גייסו מייסד נוסף, בוב מרפי, שיכתוב את האפליקציה שנקראה בראשית דרכה פיקבו והושקה בשנת 2011. הרשת, ששימשה להעברת תמונות ומסרים בסלולר ופיתחה עשרות רבות של פילטרים, ועיבודים שהדליקו בעיקר צעירים בגילאי 15-25, כבשה במהירות עשרות מיליוני משתמשים. ב-2012 סנאפצ'ט הפכה לחברת היי טק מצליחה וצומחת במהירות. בראון לא מצא את מקומו בחברה, פרש, ומכר את חלקו תמורת 184 מיליון דולר, שנראו לו כמו תמורה הוגנת על רעיון הסטארט אפ שהגה בעצמו.

כשהגיעה סנאפצ'ט בסוף 2016 לכ-160 מיליון משתמשים חשבו המייסדים והבנקאים שהשקיעו בחברה מאות מיליוני דולרים שזהו הזמן להיפגש עם וול סטריט. הנתון החשוב ביותר שהצית את דמיונם של המשקיעים היה הגידול שצופה החברה במספר המנויים, בקצב של 46% בשנה. תכניות הצמיחה של החברה מבוססות על רכישות ומיזוגים עם חברות טכנולוגיות בתחומים קרובים. סנאפצ'ט השקיעה בין היתר גם בסטארט אפ ישראלי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההנפקה שהתקיימה בשבוע שעבר היתה הצלחה מסחררת. מחיר הפתיחה שנקבע למניה היה 17 דולר. "מחיר הפתיחה" בוול סטריט הוא כמעט פיקטיבי: זה המחיר שאותו משלמים מקורבי השוק מהדרג השני. המקורבים מהמעגל הראשון, שהם סוחרים גדולים ובנקאי השעות, כבר רכשו את המניות במחירים נמוכים בהרבה, עוד לפני ההנפקה. כבר ביום המסחר הראשון, ולמעשה בדקות המסחר הראשונות, המריא מחיר המניה בעשרות אחוזים. היום נסגר בעליה של 44.5%, למחרת, יום שישי, הסתפקה סנאפצ'ט בהמראה נוספת של 10%.

ההנפקה הפכה את כל עובדי סנאפצ'ט למיליונרים ואת שני המייסדים, שפיגל (26) ומרפי (28) למיליארדרים. כל אחד מהם שווה היום כ-6.2 מיליארד דולר, וזה קרה בדיוק בזמן כי שפיגל הגיע לפרקו והוא עומד להתחתן עם ארוסתו, הדוגמנית האוסטרלית מירנדה קר, השניים יגורו בבית שרכשו לא מכבר בקליפורניה בהשקעה של 12 מיליון דולר.

סנאפצ'ט. ShutterStock
סנאפצ'אט/ShutterStock

אבל השאלה שמוסיפה לנקר היא האם גם המשקיעים שרכשו את המניות הלוהטות במחירים המטורפים האלה ייראו רווחים. "האם אני חושב שהמחיר גבוה?" שואל בנקאי ההשקעות גרינקורן ועונה מיד: "סנאפצ'ט בהחלט יקרה אבל כל רשת חברתית שמציגה גידול חזק במספר המשתמשים מקבלת תג מחיר גבוה בוול סטריט, ואני תמיד אומר למשקיעים שהמחיר שהשוק מציג למניה הוא כנראה המחיר הנכון. בטווח הקצר יש סיכוי טוב שנראה מכירות גדולות של המניה והמחיר עשוי גם לרדת. המשקיעים הגדולים שהשקיעו בחברה לפני ההנפקה נמצאים עדיין בתקופת "נעילה" – שלושה עד שישה חודשים שבמהלכם אסור להם למכור מניות בשוק כדי למנוע זעזועים במחיר המניה. אבל כשהנעילה תשתחרר, אני מעריך שרבים מהם ירצו לממש לפחות חלק מהרווחים העצומים שהם עשו, כפי שעושים משקיעים מתוחכמים. בטווח הארוך יותר, תתנהג המניה כמו כל מניה בוול סטריט, בהתאם לביצועי החברה והגידול במספר המנויים".

את הכסף הגדול באמת עשו המשקיעים הגדולים והמקורבים, שהצליחו לקנות מניות סנאפצ'ט לפני ההנפקה לבורסה, במחיר של דולרים בודדים. אתה מכיר ישראלים שהשתתפו בחגיגת הרווחים הזו?

ההשקעה בחברות כאלה לפני ההנפקה היא זכות ששמורה למקורבים ולבנקאי ההשקעות בוול סטריט, ומשקיע רגיל, בוודאי ישראלי, לא יכול לעשות את זה בדרך כלל. לפני מספר שנים הצעתי למשקיעים מוסדיים ישראלים להשקיע במספר חברות כאלה, וסנאפצ'ט ביניהן, אבל לא מצאתי היענות, וחבל כי הם היו יכולים לעשות הרבה כסף. הם מעדיפים להשקיע רק במניות של חברות נסחרות".

יהיו עוד הזדמנויות כאלה?

בוודאי. ההצלחה העצומה של סנאפצ'ט פותחת הדרך לחברות רבות שחיכו להזדמנות וחששו להנפיק כאשר השוק היה תנודתי והמשקיעים חששו. אני מצפה שבשנה הקרובה יגיעו לוול סטריט עוד חברות ענק, חלקן גדולות בהרבה מסנאפצ'ט. חברות אינטרנט כמו איר בי אנד בי אובר או דרופ בוקס. אחת משתי החברות האלה בוודאי תונפק עוד השנה בשווי שינוע בין 60 ל-100 מיליארד דולר".

בוול סטריט אפשר לשמוע גם קולות אחרים ופרשנויות על פיהן הנפקת סנאפצ'ט מלאה באוויר חם שייצא ממנה בהמשך הדרך. אחד האיומים הגדולים על החברה הצעירה היא פייסבוק. לפני שלוש שנים ניסתה פייסבוק לרכוש את סנאפצ'ט הצעירה תמורת 3 מיליארד דולר. ההצעה נדחתה בנימוס על ידי שפיגל ומרפי. בתגובה פיתחה פייסבוק את אפליקציית "סטורי" באינסטגרם המציעה חוויית שימוש דומה מאד לזו של סנאפצ'ט. הדאגה שמפגינה פייסבוק היא כנראה גם הסיבה לאופטימיות הרבה של המשקיעים בהנפקה הלוהטת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully