וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ברור שיש לי סקרנות": הצצה לחיי רופאי הנשים

28.1.2017 / 19:39

אחת השאלות שמטרידה כל אישה בכיסא הגינקולוג היא - מה עובר לו בראש? על מנת להבין כיצד בוחר גבר במקצוע שעוסק בנבכי הנשיות וכיצד הוא מצליח לעשות הפרדה בין היותו אדם לרופא, שוחחנו עם רופאי נשים שנתנו הצצה נדירה לחייהם המקצועיים. הכתבה שתכווץ לכן את הרחם

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

אין אישה שמרגישה לגמרי בנוח עם הסיטואציה – להיכנס לחדר ולהתיישב מול גבר זר, אחרי שיחה קצרה לשכב, לפתוח את הרגליים ולתת לו לבצע בדיקה, גם אם רפואית, באיבריה הפרטיים. אין אישה שלא מהרהרת במצב הזה במידת המקצועיות של הרופא שבידיו היא מפקידה את גופה, היא מתוחה ורגישה לכל תנועה או מילה שלא במקום ולמרות שמדובר במקצוע שנוגע בנבכי הנשיות, הרוב המוחלט של העוסקים בו הם גברים.

אז אילו שיקולים מנחים סטודנט לרפואה להתמחות דווקא בגינקולוגיה ומיילדות? כיצד מצליח רופא נשים לשמור על ההפרדה בין היותו בן אדם ויצור מיני לבין היותו איש מקצוע? כיצד מצליחים הגינקולוגים לקיים חיי אישות אחרי שעות עבודה מרובות? ומה קורה במקרה של מעידה?

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר

שיאני השכר במגזר הציבורי

"כשהייתי צריך לבחור התמחות בלימודי רפואה, הלכתי על תחום הגינקולוגיה ומיילדות כי זה פשוט ריתק אותי לקחת חלק בבריאת החיים, לעסוק במשהו כל כך ראשוני", מספר אדם, רופא נשים בן 41, שהתראיין לכתבה בשם בדוי. "אבל בנוסף לזה שהתחום ריתק אותי כמובן לקחתי בחשבון את אפשרויות הפרנסה שעומדות בפניי. חשוב היה לי לבחור תחום שאוכל למצוא מקום להתמחות בו, אוכל למצוא בו עבודה כרופא צעיר ולהרוויח באופן פרטי בהמשך".

ידוע שאחד השיקולים המרכזיים של הסטודנטים לרפואה בבחירת תחום ההתמחות הוא יכולת ההשתכרות והביקוש למומחיות. על פי מחקרים, תחום הגינקולוגיה לצד רפואת ילדים זוכה להעדפה גבוהה בקרב הסטודנטים כיוון שמדובר בתחומים שהביקוש למומחים בהם גדול בהרבה מההיצע, ולכן גם האפשרויות להרוויח בפרקטיקה הפרטית הן גדולות.

גם במערכת הבריאות הציבורית, רופאי נשים מובילים את טבלאות שיאני השכר של השנים האחרונות. כך למשל, בדו"ח שפרסם משרד האוצר ב-2014 שיאן השכר במגזר הציבורי בשנת 2014 היה רופא מומחה במחלקת נשים, עם שכר ממוצע של 127,888 שקל ברוטו בחודש.

אילוסטרציה. ShutterStock
"ברור שיש לי סקרנות"/ShutterStock

"לפעמים אתה סתם מרגיש חרמן, כמו כל גבר, אבל שולט בדחף המיני"

אחת השאלות שמטרידה נשים בכיסא הגינקולוג היא - מה עובר לו בראש? הגינקולוגים שעמם שוחחנו נתנו הצצה נדירה למנגנונים שמפאשרים להם לבצע את עבודתם היומיומית – התשובות שקיבלנו היו מפתיעות ולעתים גם מטרידות.

"לרופא צעיר בייחוד בשלב ההתמחות זה מוזר בהתחלה, אתה מסתכל על איבר המין של האישה וזה ממש לא כמו להסתכל על היד, ורצות הרבה בדיחות", מספר יאיר, רופא נשים בן 44. "לפעמים אתה בודק אישה בחדר טיפולים ואחרי זה פתאום פוגש אותה ברחוב – זה מוזר. אבל כל כולן בנויות אותו דבר, ומתישהו זה מתחיל להיות הכי רגיל עבורך. אחרי שאתה רואה כל יום עשר נשים זה מתחיל להיות שגרתי. גם כשאני חוזר הביתה לאשתי זה לא משפיע עלי - אולי כי יש ביננו מערכת יחסים רגשית עמוקה וגם אני לא נמצא איתה בסיטואציה של בדיקה. היא לא לחוצה כמו שנשים בדרך כלל לחוצות בבדיקה גינקולוגית. זה שונה".

ומה קורה כשנכנסת לקליניקה אישה יפה, האם היחס של הרופא אליה יהיה שונה, ולו במעט מכל אישה אחרת, הרי בסופו של דבר כולנו בני אדם?

"אם נכנסת לקליניקה אישה יפה שבסיטואציה אחרת הייתי מתחיל איתה, אז ברור שאני מסתכל עליה מעט אחרת, ברור שיש לי סקרנות", מסביר אדם. "אבל כשהיא מתפשטת לבדיקה אצלי, זה לא כמו גבר שמפשיט מישהי בפעם הראשונה. הסיטואציה אחרת לגמרי והיא לא מינית כלל וכלל. היא שוכבת שם אומללה על הכיסא. מבוהלת. לחוצה. אותי באופן אישי זה לא מעורר. מה שמעסיק אותי זה איך אני אגרום לה לשתף פעולה בבדיקה כדי שהיא תעבור בצורה חלקה".

"יצא לי לבדוק נשים שנמשכתי אליהן, ברור. ולפעמים אתה סתם מרגיש חרמן, כמו כל גבר, אבל גם אם יש לך דחף מיני, השאלה היא מה אתה עושה אתו – אני שולט בעצמי ואני בוחר שלא לעשות איתו כלום. אבל ברור שרופא צעיר ולא מיומן יכול ליפול במקום הזה. לא חסרים מקרים של חברים שהתבטאו לפציאנטית בצורה בוטה, או חילקו מחמאות על איך שהן נראות, וזה היה פסול". מוסיף יאיר.
.

"את נראית נהדר גם מבפנים וגם מבחוץ"

נראה כי במציאות לא כל רופאי הנשים מצליחים לשמור על הגישה המקצועית גרידא. בפוסט חדש שעלה בקבוצת אימהות בפייסבוק הגיבו נשים וסיפרו על מקרים לא נעימים בהם נתקלו במהלך הבדיקות והציגו דוגמאות לאמירות אומללות של גינקולוגים.

"הרופא העיר לי פעם בזמן בדיקה - את נראת נהדר, גם מבפנים וגם מבחוץ", כתבה שולי, יהוד

"נכנסתי לבדיקת שד אצל גניקולוג. אני מורידה את החולצה והחזייה והוא מסתכל עלי ואומר: אין הרבה מה לבדוק אצלך, נגמור את הבדיקה מהר. רציתי למות", שיתפה דבי 35 תל אביב.

"הגעתי לבדיקת פאפ לפני יותר מחמש שנים הגינקולוג ביקש ממני להתפשט, נשארתי ערומה לגמרי ואז הוא מתבונן עלי ואומר לי "WOW". הוא היה צעיר, אולי בן 40. ואני אומרת לעצמי בלב יא חרמן, מה זו ההערה המבחילה הזו, אולי לפילגש שלך אתה יכול להגיד מילים כאלו. פשוט בושה. לא חזרתי למנוול הזה יותר לעולם", כתבה אולגה, 33 מירושלים.

גם נשים עמן שוחחנו באופן אישי סיפרו על הערות ומצבים שגבלו בהטרדה מינית:

"נו, אחרי שהתגרשת, אני רואה שהתחלת להשתולל, אני מקווה שאת לא מכניסה כל אחד", העיר לאורנית מירושלים רופא הנשים שלה.

"הייתי לחוצה לראות גינקולוג, קבעתי תור אצל רופא שאיני מכירה, לא הרופא הקבוע שלי. הוא ביקש שאתפשט לגמרי, שאלתי אם אין בנמצא חלוק? הוא הביט בי ואמר שלא. הוא אשכרה ישב מול המיטה והביט כי בזמן שאני מתפשטת. חיפשתי וילון אבל לא מצאתי כזה", סיפרה נירית מתל אביב.

"אני לא מבין למה את לא פותחת יותר את הרגליים, את לא עברת הטרדה מינית", אמר רופא נשים ליעל מרמת גן.

מבוכה הדדית גורמת לאי הבנות

נראה שהסיטואציה שבה יש מבוכה הדדית, יכולה לגרום ללא מעט אי נעימות ואפילו אי הבנות בין אישה לרופא. למרות שמבחינה משפטית גינקולוג, כמו כל רופא אחר, לא רשאי להעיר כל הערה מעליבה או פוגענית למטופל, צריך גם לזכור שלעיתים הרופא מנסה "להפשיר את הקרח" עם המטופלת במטרה להרגיע אותה, וכך לעיתים מה שנחזה כבדיחה בעיניו עלול להשתמע כאמירה מעליבה ולא במקום מבחינתה. "היה לי מקרה בו אמר גינקולוג למישהי שיש לה חזה גדול ונפול. היא פירשה את זה כאמירה מעליבה אלא שהרופא הסביר שזו הערה רפואית כיוון שיש השלכות לחזה כבד ונפול על בריאות האישה", מסביר עו"ד עופר דורון המייצג רופאים ועורכי דין בתביעות אחריות מקצועית ומתמחה בהליכים משמעתיים והליכים פליליים בענייני רפואה. "אני לא אומר שאין מקרים בהם גינקולוגים נסחפים ומעירים הערות לא נאותות. כמובן שכן, אבל מניסיוני, חוש ההומור של הרופאים אינו תמיד מהמשובחים".

בניגוד לכל רופא אחר, הגינקולוג צריך להיזהר שבעתיים, כיוון שמלכתחילה הוא עוסק בבדיקות באיברים אינטימיים, וברור שקיימות רגישויות הרבה יותר מורכבות מאשר בדיקה אצל כל רופא אחר.יחד עם זאת אין הנחיות מקובלות בגינקולוגיה מה לעשות או לא לעשות במהלך טיפול מבחינת הערות ואמירות. "לכן מוטב לגניקולוגים לשמור את הבדיחות או ההערות שאינן רלוונטיות לבדיקה – לעצמם ולהימנע באופן גורף מכל התבטאות שיכולה להיתפס כבוטה או כפסולה. אין כל צורך להעיר הערות שנוגעות לאופן בו נראית המטופלת; לא לחלק מחמאות ולא לציין הערות", אומר דורון.

תביעת נזיקין ותלונה במשטרה

אז מה הן האפשרויות שעומדות בפני אישה שנפגעה כתוצאה מהתנהלות של רופא נשים. נוסף לאפשרות להגשת תלונה קיימת גם האופציה לתביעת נזיקין נגד הרופא. לדברי דורון, "אם מדובר ברופא של קופת חולים ניתן לפנות למחלקת תלונות הציבור ו/ או לממונה על הטרדות מיניות. על התלונה להיות שמית ולכלול את כל העובדות הרלבנטיות. התלונה נבדקת בשלב ראשון על ידי עובדות סוציאליות שזו הכשרתן, ולאחר מכן עוברת לבירור במוסדות הקופה".

בנוסף או במקרים אחרים, ניתן גם לפנות לנציב תלונות הציבור לענייני רפואה במשרד הבריאות שתפקידו לברר תלונות כאלה גם ברמה של דיבור ובוודאי ברמה של מעשים אסורים. רצוי להגיש תלונה במשטרה וזו בודקת את האירוע במישור הפלילי. אם עולה במהלך החקירה שאלה של התאמת המעשה לפרוצדורה הרפואית מקובלת, המשטרה תבקש בדרך כלל ממשרד הבריאות לבדוק את הנושא במקביל מבחינה רפואית.

"במקרים של פגיעה שעלולה להגיע עד כדי פגיעה נפשית של ממש, יש לאותה אישה עילת תביעה נזיקית בגין הנזק הנפשי שנגרם לה", אומר עו"ד ישראל וינברג, מומחה בתביעות נזיקין ורשלנות רפואית, ובין היתר תביעות רבות נגד רשלנות של רופאים גינקולוגים. "עליה לצרף לכתב התביעה חוות דעת של רופא מומחה בתחום הספציפי - רופא מומחה למחלות נפש - פסיכיאטר או אם יש פגיעה אחרת , חוות דעת של מומחה באותו תחום. כמו כן, פעמים רבות מתברר כי יחס של זלזול והתנשאות משמש לא פעם "תמריץ" קטליזטור של מטופל להגיש תביעה נגד אותו רופא בגין רשלנות. התנהגות יהירה, התנשאות וגילוי גישה אדנותית, מזרזת הגשת תביעה נגדם. התנהגות בוטה של גינקולוג באה פעמים רבות לידי ביטוי גם בעצם העובדה כי הוא מעמיד את הפציינטית בפני עובדה מוגמרת לגבי הליך רפואי מבלי לקבל את הסכמתה. כך למשל, באחד המקרים בהם טיפלתי, נתקבל פסק דין שקבע כי הרופאים לא קיבלו הסכמה של אישה לילוד בואקום, כאשר היא כבר הוכנה לניתוח קיסרי. הרופא הגניקולוג פשוט אמרה לה 'עושים לך ואקום'".

ויש כמובן גם מקרי פרשנות מעוותת של מעשה לגיטימי. קיימים לא מעט מקרים בהם מטופלות פירשו באופן לא נכון מעשים לגיטימיים של גינקולוגים תוך כדי הבדיקה. "לאחרונה, ייצגתי רופא שהוגשה נגדו תלונה למשטרה שביצע מעשה מיני לכאורה תוך כדי בדיקת איברים אינטימיים של מטופלת, תוך שהיא פירטה בתלונתה באופן מפורט את המעשה האסור. כשהרופא נחקר ונבדקו הרשומות הרפואיות התברר שמדובר בפעולה רפואית שגרתית, הנעשית באופן שגרתי ואין בה פסול. במקרה זה מאחר שמדובר באישה שעברה הרבה בדיקות שגרתיות בימי חייה, לא מצא הרופא לנכון לפרט מראש על הבדיקה ונראה שמכאן נולדה הפרשנות השגויה של המטופלת", אומר וינברג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully