וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסי חברות זרות בבעלות ישראלים - לא בהכרח פלילי

עו"ד אלי דורון

6.3.2017 / 11:50

רשויות המס עוקבות בשבע עיניים אחרי חברות בבעלות ישראלים הפועלות בחו"ל על מנת לוודא שכל המס שהן מחויבות לשלם לישראל אכן נגבה. עו"ד אלי נחום סבור שטיפול במקרים אלה בהיבט הפלילי רק יזיק לגבייה

אדם יושב ליד מחשב עם מטבעות ומחשבון. ShutterStock
אדם יושב ליד מחשב עם מטבעות ומחשבון/ShutterStock

הפרסום האחרון של רשויות המס אודות אחים שניהלו חברות שהוקמו בארצות המהוות מקלטי מס, אך בפועל פעלו בישראל העלה שוב לכותרות את הסוגיה בדבר היחס לאי דיווח בישראל ואי תשלום מס בישראל בגין חברות זרות בבעלות ישראלית, המנוהלות מישראל.

לאחרונה אנו עדים להתנהלות חקירתית ערה מטעם רשויות המס, הממוקדת באיתור חברות זרות, בבעלות ישראלים, אשר לגישת רשות המס הישראלית, אמורות לדווח ולשלם מס בישראל בגין כלל הכנסתן וכי הימנעות מנהליהן הישראלים לעשות כן היא עבירה פלילית.

מבלי להתייחס למקרה האחרון, אשר את עובדותיו אין אנו מכירים, יובהר כי על פי החוק דיני המס הינם פרסונאליים. משמע – על פי פקודת מס הכנסה, "תושב" ישראל חייב לדווח ולשלם מס בישראל על מלא הכנסותיו ופעילות בישראל ובחו"ל וזאת כל עוד הוא "תושב" המדינה – כלומר, כל עוד מרכז חייו הוא בישראל, הוא ייחשב תושב ולכן חייב לדווח על כל הכנסותיו בעולם ואם אלו מחוץ לגבולות המדינה, אזי עליו לדווח על כך ולשלם את המס בגין הכנסותיו אלו. אולם יש יוצאי דופן: החוק קובע כי אם אזרח ישראלי הוא בעלים של חברה זרה, אשר היא עצמה איננה יושבת במדינת ישראל, אזי הוא פטור מדיווח ו/או תשלום מס בישראל. התנאי ברור: החברה חייבת להימצא בחו"ל הן פיזית והן ניהולית ואם היא מנוהלת מישראל אזי היא חברה ישראלית לכל דבר, על כל המשתמע מכך.

גם אם ישראלי הוא בעל חברה מחוץ לגבולות המדינה, הוא מחוייב בכל מקרה לדווח במסגרת הדוחות השנתיים שלו על אחזקותיו במניות החברה הזרה ואז רשויות המס אמורה לבחון האם אכן החברה מתנהלת ונשלטת מחוץ לישראל.
חקירות רשויות המס עלולות להביא למצב בו גם אם נמצא כי האזרח הישראלי דיווח כחוק על אחזקותיו בחברה זרה והתנהל באופן שקוף לחלוטין, הוא עלול להיות חשוד בפלילים - דבר שלדעתנו הינו שגוי לחלוטין. אם האזרח מתנהל בשקיפות, אזי לרשות המס להסתפק בהליך אזרחי בלבד והמעבר המוקדם מדי להליך פלילי עלול להביא ישראלים רבים שלא לדווח על אחזקותיהם אלו כדי להימנע מהיבטים פלילים ואז רשויות המס לא יוכלו לגלות כלל מיהו בעל אחזקות בחברה זרה.

אם מצאה רשות המס כי הישראלי שגה בדיווחו, והחברה הזרה לא באמת מתנהלת בחוץ לארץ אזי עליה לחייבו במלוא המס ולהישאר בזירה האזרחית ולא הפלילית.

הכותב הוא עו"ד ורו"ח, שותף מייסד במשרד דורון טיקוצקי קנטור גוטמן צדרבוים ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully