וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת אינטל מובילאיי: כל אחד מהיזמים יקבל מיליארד דולר

13.3.2017 / 14:01

מפיתוח הרעיון, דרך השת"פ עם טסלה ועד הרכישה על ידי אינטל - כך הפכה מובילאיי לחברה המהווה גורם תווך במערכות הנהיגה האוטונומיות של העתיד - וכך הפכו מייסדיה למיליארדרים. מנהלים ועובדים בחברה צפויים לקבל יחדיו למעלה מ-150 מיליון דולר

אתר יצרן

בוידאו: שר האוצר משה כחלון מברך על העיסקה

אינטל, חברת ההיי-טק הבינלאומית הפועלת בישראל, הודיעה היום (שני) על הסכם לרכישת מובילאיי – אחת מחברות ההיי-טק הצומחות והמבטיחות שהוקמו בישראל. היקף העסקה נאמד ב-14.7 מיליארד דולר – העסקה הגדולה בהיסטוריה של מכירת חברות ישראליות. העיסקה כולה מבוצעת במזומן. שני העומדים בראש החברה, היו"ר אמנון שעשוע והמנכ"ל זיו אבירם, צפויים להרוויח מעל מיליארד דולר כל אחד. גם המשקיע הישראלי שמואל חרל"פ הבעלים של סוכנות הרכב כלמוביל, צפוי לרווח של כמיליארד דולר. ההערכות הן כי עובדים ומנהלים בחברה יקבלו יחדיו יותר מ-150 מיליון דולר.

מנכ"ל אינטל העריך כי פוטנציאל השוק של מובילאיי עומד על 100 מיליארד דולר. "אנחנו נוכל לספק ביחד פיתרון זול יותר ומהיר יותר למכונית אוטנומית", אמר בריאן קרזניץ במסיבת עיתונאים משותפת של שתי החברות. עוד הבהיר קרזניץ כי פעילות החברה המעסיקה כ-600 עובדים תישאר בישראל תחת ניהולו של שעשוע..

שעשוע אמר כי "שיתוף הפעולה העמוק הנדרש לא היה ניתן לביצוע אם לא ניהיה חברה אחת. החיבור עם אינטל יאפשר לנו להתקדם מהר יותר". שעשוע סירב לענות לשאלה אם נבחנו הצעות נוספות. העסקה הממזגת לתוך מובילאיי את כל פעילות הרכב האוטונומי של אינטל כאשר מובילאיי עומדת בראש הפעילות הזו מירושלים, והופכת את ישראל להיות המרכז הגדול בעולם לפיתוח רכב אוטונומי.

שר העבודה והרווחה חיים כץ בירך על העסקה והודיע כי יעלה בישיבת הממשלה הקרובה בקשה להעביר חלק מהכספים שיגיעו למדינה לטובת הגדלת הקצבאות לקשישים ולנכים. "מדובר בהזדמנות היסטורית שאולי לא תחזור- הזדמנות היכולה להוריד באופן דרמטי את מספר העניים בישראל. אני כשר העבודה והרווחה לא עומד מנגד ועסוק יום יום בחיפוש רעיונות והזדמנויות לסייע לאוכלוסיות החלשות במדינת ישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ניתוח התמונה הנקלטת במצלמה

אין כמעט נהג שאינו מכיר היום את מערכת הסיוע לנהיגה של חברת מובילאיי. מדובר במערכת שמבוססת על תוכנת ראייה מלאכותית המתריעה מפני סטיות מהנתיב ועצמים החוצים את מסלול הנהיגה. החברה הוקמה בשנת 1999 ופיתחה מערכת המתבססת על אלגוריתם ייחודי לראייה מלאכותית שהמציע הפרופ' אמנון שעשוע, היום יו"ר החברה. המערכת מבוססת על מצלמה המותקנת בחזית הרכב. יתרונה על פני מערכות אחרות מסוגה הוא ביכולת לנתח את התמונה הנקלטת במצלמה לנתח אותה ולהספק התראות בזמן אמת לנהג. במכוניות ניסוי לנהיגה אוטונומית משולבת המערכת הזו עם מערכות אחרות, האמורות להתריע ולהגיב גם בחשכה מוחלטת ובתנאי ראות קשים.

מובילאיי. אתר יצרן
אמנון שעשוע וזיו אבירם/אתר יצרן

לשעשוע הצטרף היזם זיו אבירם המשמש היום מנכ"ל החברה. החברה הונפקה בוול סטריט בהצלחה עצומה. היא נסחרת היום על פי שווי של 10.5 מיליארד דולר - שווי מסחרר בהתחשב בעובדה שהכנסות החברה מסתכמות בחצי מיליארד דולר לשנה בלבד.

ההבטחה הגדולה הגלומה בחברה היא שילובה האפשרי של המערכת במכונית האוטונומית העתידית. זהו שוק עולמי ענק בשווי של מאות מיליארדי דולרים. המכוניות האוטונומיות הראשונות צפויות להגיע לשוק בעוד שנתיים ולכבוש בהדרגה את שוק הרכב כולו. מובילאיי נחשבת לאחת החברות החלוצות בתחום והיא צפויה להיות בין המרוויחות הגדולות מהמהפכה הטכנולוגית הבאה.

מערכת להתראה בפני תאונות מובילאיי. קובי ליאני
המערכת מספקת לנהג התראות בזמן אמת/קובי ליאני

עד לפני כחצי שנה היה למובילאיי הסכם מבטיח לשיתוף פעולה עם חברת הרכב המובילה טסלה, ששילבה את מערכת הראיה הממוחשבת של מובילאיי במכונית החשמלית האוטונומית שפיתחה. המכונית של טסלה מסוגלת לנהיגה אוטונומית חלקית, הדורשת נוכחות ופיקוח של נהג, גם כאשר המכונית מגיבה באופן עצמי לתנאי הדרך. שיתוף הפעולה נקטע בעקבות תאונת דרכים בה היתה מעורבת המכונית. טסלה טענה ש"נקודה עיוורת" במערכת של מובילאיי היתה אחראית לתאונה. מובילאיי הגיבה בטענה שהמערכת לא נועדה לשמש למכונית אוטונומית באופן מלא, והחליטה לבטל את שיתוף הפעולה. מאז חתמה מובילאיי על הסכמים לשיתוף פעולה עם חברות אחרות המפתחות מכוניות אוטונומיות, ובהן חברת ב.מ.וו, יצרנית מהערכות הרכב דלפי וחברת אינטל.

רבים מהמשקיעים בחברה העריכו שבמוקדם או במאוחר היא תירכש על ידי חברת ענק בינלאומית. אולם הציפייה היתה שהעסקה תבוצע על ידי חברת רכב או ספקית גדולה של מערכות לרכב. העסקה עם אינטל היתה צפויה פחות, אם כי לא לגמרי מפתיעה. עיסוקה העיקרי של אינטל הוא פיתוח וייצור שבבי מחשב, שהם אבן היסוד בבניית מערכות ממוחשבות. אולם אינטל תמיד התעניינה גם במוצרים סופיים של תעשיית ההיי-טק. כך למשל היא היתה מעורבת בעבר בפיתוח מערכת הפעלה לטלפון סלולריים (בשיתוף עם נוקיה). לפני שש שנים היא רכשה בישראל את חברת טלמפ – שפיתחה מיפוי לניווט ברכב, בהשקעה של 120 מיליון דולר.

ככל חברת שבבים מתעניינת גם אינטל בעתיד תעשיית הרכב ובפיתוח המכונית האוטונומית: כבר היום יש בכל מכונית למעלה מ-100 מחשבים המנהלים את מערכותיה ומכונית העתיד תהיה בעיקר מחשב על גלגלים, המחובר בקשר אינטרנטי רציף עם מאות מחשבים אחרים. אינטל, חברת השבבים הגדולה בעולם ועוד מאות חברות שבבים אחרות עוסקות בפיתוח מתמיד של שבבים ומערכות ייעודיות למכונית העתיד. רכישת מובילאיי אמורה להקפיץ את אינטל בצעד אחד לפני המתחרים בתחרות על פיתוח חלק מהמערכות הקריטיות של מכונית העתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully