וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטודנטים, השוק מוצף: פשוט אין מי שיעסיק את עורכי הדין

21.2.2017 / 15:16

אחרי שהשקיעו עשרות אלפי שקלים והקדישו כמה שנים ללימודים, בוגרי החוג למשפטים מתקשים למצוא עבודה. הנתונים מדברים בעד עצמם: עלייה של 16% במספר קורות החיים שמתקבלים במשרדים, וירידה בשכר. האופק התעסוקתי של עורכי הדין מעולם לא היה קודר יותר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
דנה: "אני די מצטערת שבחרתי ללמוד דווקא את המקצוע הזה"

"אם היו מספרים לי לפני ארבע שנים שאקרע את עצמי בלימודי משפטים ואחזור לעבוד כברמנית בבית קפה, לא הייתי מאמינה", מספרת דנה, בוגרת תואר למשפטים בת 28 מאשדוד. "סיימתי את לימודי במכללה ועברתי את מבחני הלשכה במאי 2016. היה קשה, אבל הצלחתי, ומאז אני מחפשת עבודה בתחום. הייתי בשישה ראיונות עבודה ושלחתי את קורות החיים שלי ליותר מ-200 משרדים, ובכל זאת אני עדיין מוצאת את עצמי ממשיכה לעבוד בבית קפה. מצבן של רוב החברות שלמדו איתי לא שונה והן עדיין מחפשות עבודה. אני די מצטערת שבחרתי ללמוד דווקא את המקצוע הזה".

"זו קטסטרופה תעסוקתית, ושלא יבלבלו לכם את המוח עם נתונים חיוביים. מגיעים אלי עורכי דין עם שנה ושנתיים ניסיון, שמוכנים לעבוד גם בשכר מינימום, ובלבד שייכנסו למערכת"

סיפורה של דנה הוא דוגמה לקושי של אלפי עורכי דין צעירים, בוגרים טריים של לימודי התואר או בעלי ניסיון של כמה שנים בתחום, למצוא עבודה בענף ולהתפרנס ממנה. בכל שנה ניגשים למבחני הלשכה אלפי בוגרים של אוניברסיטאות ומכללות, ולמרות הניסיונות של לשכת עורכי הדין להקשיח את הקריטריונים לקבלת התואר - השוק עדיין מוצף.

"זו קטסטרופה תעסוקתית, ושלא יבלבלו לכם את המוח עם נתונים חיוביים על התחום הזה", סיפר לוואלה! עסקים עורך דין בכיר, בעלי משרד שמעסיק כ-30 עובדים. "מגיעים אלי עורכי דין עם שנה ושנתיים ניסיון, שמוכנים לעבוד גם בשכר מינימום, ובלבד שיצליחו להיכנס למערכת, להוכיח את עצמם ולקבל תנאים טובים יותר. לא מדובר בעורך דין אחד וגם לא ב- 200 – יש אלפי עורכי דין שמחפשים עבודה בישראל ואין להם סיכוי".

לדבריו, הסיבה לקושי של עורכי הדין למצוא עבודה היא שיש אינפלציה של עורכי דין, ושאין צורך בכל כך הרבה. "אם שואלים אותי, שילכו לעשות הסבה מקצועית, שיכוונו למקום אחר. פס הייצור של עורכי הדין חייב להיפסק דחוף. הם חייבים להבין שאף אחד לא מחכה להם בחוץ ושגם אם ימצאו עבודה, ישלמו להם סכומים מגוחכים. מציירים להם תמונה פנטסטית עם עלייה בשכר וכל מיני הבלים. אני מרחם עליהם. הם הקדישו שנים ללימודים, שילמו במקרים מסוימים עשרות אלפי שקלים לתואר ומוצאים את עצמם בסוף מרוויחים שכר של מוקדן בשירות לקוחות".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

יותר בוגרים שולחים קורות החיים השנה

"לא מדובר בעורך דין אחד וגם לא ב-200 – יש אלפי עורכי דין שמחפשים עבודה ואין להם סיכוי"

המספרים מדברים בעד עצמם. מבדיקה שערכה לאחרונה חברת עוקץ מערכות שעוסקת באספקת תוכנות שכר ב-101 משרדי עורכי דין, עולה כי האופק התעסוקתי של עורכי הדין הצעירים מעולם לא היה קודר כל כך. נתוני הסקר מעידים כי הצפת התחום נמשכת גם בשנה האחרונה - חלה עלייה בשיעור של 16% בשיעור קורות החיים שנשלחים למשרדים קטנים: מ-103 בספטמבר 2015 עד פברואר 2016 זינק מספר קורות החיים שמקבלים משרדים קטנים ל-120 בתקופה המקבילה ב-2016-2017.

עלייה בשיעור דומה של 16% נרשמה גם במשרדים הבינוניים, שם התקבלו בין ספטמבר 16 לפברואר 2017, 180 פניות מצד עורכי דין שמחפשים עבודה. העלייה מאפיינת גם את המשרדים הגדולים, שבהם הגיע מספר קורות החיים שהתקבלו ל-420 לעומת 364 בתקופה המקבילה - עלייה של 15%.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"בשנה האחרונה זיהינו יותר ויותר עורכי דין שעושים הסבה לתחום חשבות השכר"

"השנה אמנם לא בחנו את הנושא בקרב המגה-משרדים, אולם אין ספק שהמגמה הכללית בשוק, מאפיינת גם אותם", מסביר עמי ברגמן, מנכ"ל משותף בחברת עוקץ מערכות שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם. "מחפשי העבודה בתחום צריכים לשקול בכובד ראש לעשות הסבה ולהשתמש בידע שרכשו לצורך רכישת מקצוע שבו הסיכוי שלהם למצוא עבודה גבוה יותר, וכך גם השכר. בשנה האחרונה גם זיהינו יותר ויותר עורכי דין שעושים הסבה לתחום חשבות השכר, שבו נדרש ידע מעמיק בתחום יחסי העבודה וזכויות סוציאליות, מאחר שאין די מעסיקים במשק שיכולים לקלוט את כל עורכי הדין. אני לא מצליח להבין את ההיגיון של כל אלה שבוחרים מדי שנה להמשיך וללמוד את המקצוע".

"מצבם של עורכי הדין בתחילת דרכם מעולם לא היה קשה כל כך", אומר עו"ד אסף ורשה, יו"ר ועדת נזקי רכוש ושיבוב בלשכת עורכי הדין. "רבים מלינים על פעולותיה של הלשכה בניסיונות להקשיח את הקריטריונים לקבלת התואר הנכסף, אך אם צריך לקרוא לילד בשמו, הרי שהלשכה מצילה אותם ומסייעת להם להתפקח מהחלום של עיסוק בתחום. השוק רווי כפי שמעולם לא היה".

השכר לא מפסיק לרדת

1,200 תלושי שכר שנבדקו לצורך כתבה זו מצביעים על אותה המגמה: בגזרת השכר מצבם של המתמחים ממשיך להיות רעוע, והשכר המשולם לעורכי דין ממשיך לרדת. הנתונים מלמדים כי חלה ירידה של 3% בשכר המשולם לעורכי דין ללא וותק: בהשוואה לשכר של 6,505 שקל בספטמבר 2015 עד פברואר 2016, ירד שכרם ל-6,300 שקל השנה. שכרם של המתמחים לא השתנה, אך הוא עומד על סכום ממוצע של 5,100 שקל – רק 100 שקל מעל לשכר המינימום שנקבע במשק החל מינואר 2017.

ההרעה בתנאי השכר שמשולמים לעורכי דין נמשכת גם כאשר מדובר בעורכי דין בעלי וותק של שנתיים. שכרם ירד בשיעור של 3% מ-7,290 שקל ל-7,105 שקל. כמו כן נרשמה ירידה של 2% בקרב עורכי דין בעלי וותק של 5 שנים, לרמה של 12,500 שקל.

ברגמן מסביר כי יש עורכי דין מתחילים שמקבלים משכורות גבוהות בהרבה, לעתים עד כפול מהשכר הממוצע. "תשלום משכורות אלה רווח בעיקר במשרדים הגדולים והבינוניים במרכז, ומתייחס לקבוצה שמונה להערכתי כ-300-400 עורכי דין בעלי גיליון ציונים מעולה וביקורות מצוינות, שקיבלו ממעסיקיהם במהלך ההתמחות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully