וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוי של 10 מיליון שקל ללקוחות ישראכרט

14.3.2017 / 12:36

בתי עסק והציבור יפוצו עקב גביית עמלות עודפות על ידי ישראכרט ופועלים אקספרס. למעלה מ-22,400 עסקים יקבלו החזרים בשיעור ממוצע של 400 שקל לבית עסק

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

פסק דין שניתן בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברת כרטיסי האשראי ישראכרט נקבע כי הציבור שילם עמלות עודפות לחברה, ויפוצה בסכום של 10 מיליון שקל. בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד ישראכרט ופועלים אקספרס, שהיא חברה אחות של ישראכרט שמפעילה את המותג אמריקן אקספרס. בבקשה נדונה עמלות המינימום שבעלי עסקים, לרוב עסקים קטנים, משלמים לחברות אלה בגין סליקת כרטיסי אשראי. מדובר בעמלה שנועדה להבטיח שחברות הסליקה יקבלו עמלה מינימלית גם בחודש שבו היקף הסליקה של בית העסק ירד מרף שנקבע, לרוב עקב ירידה בפעילותו.

בתביעה התברר כי ישראכרט נהגה באופן פסול מאחר שבחרה שלא לכלול במסגרת חישוב עמלת המינימום עסקות שהועברו אליה על ידי בתי העסק לסליקה, אך התמורה בגינן הועברה לאחר מכן לניכיון. במילים אחרות, ישראכרט בחרה על דעת עצמה ומבלי ליידע את לקוחותיה, שלא לכלול במסגרת חישוב עמלת המינימום חלק מהעסקות שכן נסלקו על ידה. מדובר בנזקים של עשרות שקלים בכל חודש ובסכומים מצטברים שהגיעו למיליוני שקלים.

התביעה אושרה כייצוגית אך הוגבלה לקבוצה מסוימת של לקוחות ישראכרט - עסקים שסלקו עם ישראכרט והעבירו העסקות לניכיון אצל חברה בשם יציל. ישראכרט ערערה על ההחלטה לבית המשפט העליון, אך שם נדחה הערעור ובית המשפט הצדיק את אישור התביעה כייצוגית.

שבועות ספורים לאחר מכן הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נוספת, המתייחסת ליתר בעלי העסקים שסלקו את עסקותיהם עם ישראכרט והעבירו לניכיון. בעקבות זאת ניהלו הצדדים מגעים שהניבו הסכם פשרה בשני התיקים. לפי הסכם הפשרה, יוחזרו לבתי העסק ולציבור כ-9.9 מיליון שקל שגבתה ישראכרט ביתר. כחלק מכך למעלה מ-22,400 עסקים יקבלו החזרים בשיעור ממוצע של 400 שקל לבית עסק מישראכרט. לקוחות פעילים של ישראכרט, המהווים את עיקר ההחזר - כ-75% ממנו - יזכו לזיכוי בחשבונית החודשית, ולגבי לקוחות בלתי פעילים יזוכה חשבון הבנק האחרון המוזן במערכות ישראכרט.

עוד הוסכם, כי כספים של בתי העסק שסכום ההחזר שלהם נמוך מ-50 שקל או שלא אותר חשבון בנק לצורך הפקדה – יועבר לתרומה לעמותת לתת.

השופטת נחליאלי, שאישרה אתמול בערב את הסכם הפשרה, ציינה כי היא מוצאת אותו "ראוי, מאוזן, הוגן וסביר, ומהווה פשרה אמיתית המכמתת את הסיכונים והסיכויים של כל צד להליך".

התביעה הוגשה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, על ידי לקוחה של החברות, עכבר הכפר מלאכת מחשוב בע"מ, באמצעות עוה"ד ירון אלון ויוסף סיסו ממשרד הורוביץ, אבן, אוזן ושות'.

עו"ד ירון אלון מסר בתגובה: המדובר על מאבק ארוך בשמם של העסקים הקטנים אשר מגיע עתה אל סיומו המוצלח. אותם עסקים צפויים לקבל בקרוב זיכוי לחשבונם הנע בין 50-4,000 שקל, באמצעות מנגנון שלא ידרוש מהם כל טרחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully