וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולימפיאדה וחילופי שלטון: שווה להשקיע בברזיל?

ליאור שטרנברג

1.7.2016 / 12:45

על רקע ההסתבכות של דילמה רוסף והמשחקים האולימפיים הקרבים: מה מצב הכלכלה הברזילאית והאם שווה לשים שם את הכסף?

נשיאת ברזיל דילמה רוסף. 4 במרץ 2016. AP
תורשע? דילמה רוסף/AP

ברזיל שעד לא מזמן הייתה יקירת המשקיעים הזרים והכוכב העולה שמי המדינות המתפתחות, נמצאת בשנתיים האחרונות במיתון הולך ומעמיק ובמשבר חוב עצום. בין הגורמים למשבר ניתן למנות את ירידת מחירי הסחורות והנפט, את ההתנהלות הבלתי אחראית של מפלגת הפועלים בראשותה של דילמה רוסף, ושערוריות השחיתות בהן נקשרו שמותיהם של פוליטיקאים ואנשי עסקים רבים.

לפני כחודש קבל הסנאט החלטה לאשר פתיחת חקירה נגד הנשיאה המכהנת, דילמה רוסף, בחשד לעבירה על חוקי התקציב בשל "חשבונאות יצירתית" שנועדה להסוות את הגרעון העצום אליו נקלעה המדינה. החלטה זו מוליכה אוטומטית להשעייה של הנשיאה מתפקידה לתקופה של 180 יום. אם יוחלט להרשיע את הנשיאה היא תאלץ כמובן לסיים את תפקידה.

סגנה של דילמה, מישל טמר, מונה לתפקיד הנשיא הזמני והוא צפוי לכהן בתפקיד זה עד לבחירות הבאות שיערכו בסוף 2018. משימתו לייצב את הכלכלה אינה פשוטה כלל, מחד עליו לרכוש את אמון השווקים ולקצץ בהוצאות הממשלה ומאידך לשמור על אחדות הקואליציה.מפלגות האופוזציה מנסות לקעקע את הלגיטימיות של ממשלתו וטוענות שתהליך ההדחה אינו דמוקרטי ולמעשה הינו ניסיון הפיכה.

נתוני המאקרו של כלכלת ברזיל אינם מעודדים כלל. המשבר הכלכלי פגע קשות בהכנסות הממשלה ממסים וממשלתו של טמר צופה גרעון של 170.5 מיליארד ריאל (כ-50 מיליארד דולר) בשנת 2016. יחס החוב/תל"ג שעמד בשנת 2015 על 66.2% וצפוי לעלות בשנת 2017. התל"ג הברזילאי צפוי להתכווץ ב-3.88% בשנת 2016 וצפוי לחזור לצמיחה נמוכה של כ- 0.3% רק בשנת 2017. למרות המיתון העמוק אליו נקלעה המדינה האינפלציה ממשיכה להרים את ראשה. בשנים עשר החודשים האחרונים עלו המחירים ב-9.8%, הרבה מעל היעד של הבנק המרכזי. אחוז המובטלים מחפשי התעסוקה גם הוא נמצא במגמת עליה וכבר עבר את רף 10%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אולם הכדורסל שיארח את הטורניר האולימפי - ריו 2016. AP
מה יעשו העובדים המועסקים לקראת האולימפיאדה אחרי שהיא תיגמר/AP

גם המשחקים האולימפיים הצפויים להתקיים בריו דה ז'נרו בחודש אוגוסט הקרוב אינם מעודדים את רוחם של הברזילאים. התחושה היא שהמשחקים יביאו לשינוי מועט מאוד, אם בכלל, במצב הכלכלה. פרשיות שחיתות אופפות את חוזי הענק של הקמת המתקנים והתשתיות ומעיבות על אווירת החגיגה.

טמר הידוע בדעותיו השמרניות, ביצע כמה מהלכים בוני אמון. מינויים של הנריק מיירילס לשר הכלכלה, והכלכלן הישראלי אילן גולדפיין לנגיד הבנק המרכזי שניהם בעלי ניסיון רב בתחום הכלכלי וידועים בכישוריהם וביכולתם לייצב את הכלכלה. טמר החל בתהליך רפורמה דחופה בביטוח הלאומי ובין הצעדים המתוכננים העלאת גיל הפרישה לנשים וגברים. כמו כן, קבלה הממשלה הזמנית החלטה להגביל את הוצאותיה. אם נשפוט לפי שער הדולר, אשר ירד לרמתו הנמוכה ביותר זה 10 חודשים ונסחר סביב 3.4 ריאל לדולר, צעדים אלו התקבלו בברכה והם צפויים לעזור לחזרה איטית לפסים של צמיחה.

למחפשים גיוון לתיק ההשקעות יש לשקול בזהירות רבה השקעות בקרנות המתמחות במניות בבווספה (הבורסה בסאו פאולו) שכן התנודתיות במניות גדולה מאוד ולא צפוי שוק שורי בטווח הזמן הקצר או הבינוני. יחד עם זאת קרנות המתמחות באג"ח ובהשקעה בריבית קבועה עשויות להיות אפיק מעניין שכן שערי הריבית בברזיל הינם מהגבוהים בעולם. שער הריבית הבין בנקאית עומד היום על 14,25% לשנה. גם כאן חשוב לבדוק את מרכיב הסיכון שכן ברזיל קרובה מאי פעם לחדלות פרעון.

הברזילאים הינם מארחים מצויינים ואין ספק שהמשחקים האולימפיים יתקיימו כסדרם. אך מיד עם שריקת הסיום יהפכו עשרות אלפי אנשים המועסקים כיום בפרוייקטים שונים הקשורים לאולימפידה למובטלים ולממשלה תהיה בעיה נוספת לטפל בה. נותר לקוות כי טמר יצליח להעביר את הרפורמות המוצעות ולהגביל את הוצאות הממשלה וכך לייצב את הכלכלה עד לבחירות שייתקימו בשנת 2018. אם טמר ייכשל במשימה, צפויות לברזיל עוד שנים רבות של חוסר יציבות כלכלית, וסטגפלציה מחריפה (מיתון מלווה בעליית מחירים).

הכותב: עו"ד ליאור שטרנברג , מוסמך במנהל עסקים מנהל סניף א. שילה ושות בברזיל

  • עוד באותו נושא:
  • ברזיל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully