וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוח ישראלי עושה אקזיט: 5 המצאות ישראליות שחייבים להכיר

12.5.2016 / 14:20

פתרון למשבר הדיור עדיין לא מצאנו, ועל הסכסוך הפלשתיני אין בכלל מה לדבר. אבל בין כל הקריאות לחרם כלכלי, צצו בשנה החולפת כמה רעיונות של יזמים ישראלים, שמאיימים לכבוש את העולם. המצאות כחול-לבן

המוח הישראלי ממציא לנו פטנטים – הוא ככל הנראה פתגם שנועד למצב את החזון הציוני בקדמת הבמה. עם זאת לא צריך להיות יזם או אנג'ל, כדי לדעת שהכסף הגדול כלל לא נמצא בישראל. המוח הישראלי אולי טורח להמציא פטנטים חדשים - אבל מייד כשהוא מוציא את האב טיפוס הראשון, חלק ניכר ממנו כבר מדמיין את האקזיט והמעבר לכלכלות הגדולות בעולם.

ועדיין, לנו הישראלים, ניתנת הזכות הראשונית להיות הנסיינים של אותן המצאות מקוריות, לפני שהן עולות על הטיסה הראשונה לסין או ארה"ב. צריך להודות: בימים שבהם מעמדה של ישראל בעולם זוכה ללא מעט גינויים, מדובר בהישג לא קטן.

רגע לפני שאתם קוראים עליהם בעיתונים או נתקלים בשלטים על הדרך המהירה בדרך ליעד הבא שלכם בעולם, כדאי שתכירו את ההמצאות הישראליות ששמו לעצמן מטרה נעלה במיוחד: לשנות את תפישת העולם שלנו.

זריקת אינסולין. AP
מזרק אינסולין. בקרוב בטבליה/AP

זריקת אינסולין? נסו טבליה

המצאה כזאת לא היתה כנראה מאז המצאת הגלולה. יעיד כל סוכרתי שהזרקת האינסולין היא טיפול פולשני ומורכב גם למי שאינו חושש ממחטים. אורמד, חברה ישראלית שנמצאת בירושלים אבל נסחרת רחוק משם, בנאסד"ק, מנסה כבר כמה שנים לשנות לגמרי את הטיפול בסכרת באמצעות ייצור טבליות אינסולין שיכולות להקל מאוד על המטופלים.

הסברה לפיה הפחד מהזרקת אינסולין מעכב את הטיפול המוקדם במחלה, הזיז את חוקי החברה, שאחרי 30 שנות מחקר וכמה שנים של ניסויים מוצלחים, ממתינים כעת לאישור מינהל התרופות האמריקני כדי להתחיל בשיווק מסחרי של הטבליות.

אפלו - פנס. יח"צ,
חיישנים שמשדרים לרשות העירונית מידע על הנעשה בעיר/יח"צ

פנס עירוני או פקח עירוני

הדבר הבא בכל מה שקשור לאחריות סביבתית וחיסכון באנרגיה הוא תאורה עירונית. מדובר בהוצאה גבוהה במיוחד שמגיעה ל-25% מצריכת החשמל בערים הגדולות – כלומר מיליוני שקלים שנשפכים ללא כל הצדקה.

לפיכך הרעיון של חברת געש הישראלית לייצר את "אפולו", פנס תאורה חכם מצויד במנורת LED חסכונית, הוא לא פחות מגאוני. מדוע? משום שכלל לא מדובר על אלומת אור שמאירה את הדרך בלבד. הפנס החכם מצויד בחיישנים מתוחכמים במיוחד שמשדרים לרשות העירונית מידע על עומסי תנועה, פעילות עבריינית ונוכחות ציבורית.

כן, זה אומר שהפנס יידע להתאים עצמו לשעות היממה ולתנועת העוברים ברחוב, כדי להתאים את האור הנפלט ממנו. הפנס אף מצויד באינטרנט אלחוטי ומצלמה שידווחו לרשות על הצורך באיסוף זבל או מפגעים סביבתיים.

מסתבר שהפרטיות שלנו מעולם לא היתה בסכנה גדולה יותר, אבל לפחות יהיו לנו רחובות נקיים. העיר בת ים כבר הודיעה שתרכוש 7,000 פנסי אפולו, כדי להוזיל ב-60% את עלויות החשמל השנתיות.

אפליקציית הנקה. ג'ני לוי, ספק 500
אפליקציית ההנקה של Momsense. לעקוב אחר התיאבון של התינוק/ספק 500, ג'ני לוי

הילד אכל מספיק? בדקי באפליקציה

לא מעט אימהות טריות מטרידות את עצמן בסוגיה כבדת משקל והרת הגורל: האם התינוק ינק מספיק והשביע את רעבונו? או ליתר דיוק, האם אוכל סוף סוף לישון בשקט?

הפיתוח הבא עשוי לענות על השאלה הזאת: מד הנקה חכם של חברת Momsense, שמסייע לאמהות מניקות למדוד כמה חלב ינק התינוק באמצעות האזנה לקולות בליעת התינוק וקבלת מדדים מדויקים באמצעות האפליקציה בסמארטפון. המוצר עצמו עוצב בהשראת סטטוסקופ, וכולל סט אוזניות עם סנסור זעיר המוצמד לתינוק ומאפשר לאם בזמן אמת להקשיב לבליעות התינוק.

בתום ההנקה תקבל האם דו"ח המפרט את כמות החלב שינק התינוק, בכל צד, וכן תוכל לעקוב לאורך זמן אחר ההנקות שלה דרך האפליקציה.

בחברת Momsense מסבירים כי הטכנולוגיה המוגנת בפטנט, מאפשרת אנליזה מורכבת של מהלך ההנקה ומפיקה מכך מידע על כמות החלב שהתינוק יונק. כמו כן, האלגוריתם המבוסס על טכנולוגיית קול מתקדמת מזהה בזמן אמיתי את קולות בליעת החלב ומאפשר הפרדה שלהם מצלילים אחרים אותם התינוק משמיע.

במקביל, בעזרת האזניות, ניתנת לאם אפשרות לזהות את קולות הבליעה האפקטיביים בעצמה.

יצוין כי ארגון הבריאות העולמי וארגוני בריאות בכל העולם ממליצים כיום להזין תינוקות עד גיל 6 חודשים בהנקה אקסלוסיבית. גם בישראל, המלצת משרד הבריאות זהה וקיימת מגמה ברורה לעידוד הנקה רציפה בקרב כלל האמהות.

עם זאת, לדברי החברה, מחקרים מראים כי כ-50% מהאימהות המניקות מפסיקות להניק ב-6 השבועות הראשונים לאחר הלידה. שתי הסיבות העיקריות להפסקת ההנקה הן הטענות למחסור בחלב והספק נמוך של התינוק.

אילוסטרציה. ShutterStock
שליח פיצה. ניתן לשוחח או להתכתב עם השליח/ShutterStock

איפה הפיצה?

רשת פיצה האט ישראל רכשה מערכת מלאה לניהול המטבח ומערך השליחויות מחברת "דרגון טייל" הישראלית. המערכת, שמזהה את מיקומו של השליח על ידי טלפון ייעודי עם אפליקציה, מופעלת באמצעות אלגוריתם, שמחשב על פי מיקומו של השליח את זמן הגעתו המשוער לסניף וקובע איזה שליח ייקח איזו הזמנה לאיזה לקוח ובאיזה מסלול נסיעה.

במקביל הוא מעביר למטבח את סדר הכנת המזון, כך שהוא מוכן בדיוק כשהשליח נכנס בדלת המסעדה.

בפיצה האט מסבירים כי באמצעות שיטה זו המשלוחים אינם מתעכבים ומחכים בחוץ להגעתו של השליח, אלא נשמרים חמים ומוכנים למשלוח בדיוק בזמן. במקביל, הלקוח מקבל הודעה במייל או ב-SMS דרכה הוא יכול להיכנס ולהתעדכן בזמן המשוער עד להגעתו. כמו כן ניתן לשוחח או להתכתב עם השליח למקרה שהעניין דורש, למלא משוב על השליח ורמת השירות.

דרגון טייל היא החברה הראשונה והיחידה בעולם, אשר פיתחה מערכת לניהול מרמת המטבח ועד הלקוח. זוהי פריצת דרך אמיתית ברמת הניהול ובפועל קובעת כללי משחק חדשים. המערכת מותקנת גם ברשת פיצה האט בארה"ב, באנגליה ובאוסטרליה.

ריהוט רחוב - טיירק. טיירק,
ריהוט רחוב מצמיגים ממוחזרים/טיירק

הפנצ'ר שהפך לריהוט רחוב

סביר להניח שהשם "טיירק" לא אומר לכם יותר מדי, אף שאתם פוגשים אותו לא מעט. זה קורה בהיבט תעשייתי, במגרשי הספורט ואפילו בדרך לקניון עזריאלי. טיירק מייצרת מוצרי גומי ממפעלה שבאזור התעשייה שחק, אבל היא עושה זאת באמצעות איסוף ומחזור צמיגים מ-660 מוסכים ופנצ'ריות.

מוצרי החברה כוללים מגוון רחב של חומרי גלם: פתיתי גומי בגדלים שונים, אבקות עדינות לתעשיות שונות, מוצרי חיפוי בטיחותיים לגני משחקים, חיפויים למשטחי דריכה לבעלי חיים, אריחי נגישות, מוצרים לתעבורה ולחניונים וכעת גם ריהוט רחוב וגני שעשועים.

מדובר במפעל שזכה לתו תקן ישראלי ומנצל את תפישת האחריות הסביבתית כמעט עד תום. אמל אסעד, מנכ"ל טיירק, מסביר כי לשיטתו, אחריות סביבתית אינה יכולה להישאר בגדר אמירה בלתי מחייבת.

"אנו מאמינים כי לא מיצינו את אפשרויות פיתוח המוצרים, השווקים, האפליקציות והשימושים מגומי-צמיגים ממוחזר. משלוחי אבקת הגומי ופתיתי הגומי יוצאים משערי המפעל, על מנת לקבל חיים חדשים ולהפוך למוצרים ממוחזרים בתעשיות הפלסטיק והגומי, או כדי לשמש מצע רך ובטיחותי במגרשי המשחקים. בכל פעם שזה קורה אנו מלאי סיפוק מכך שדגל האחריות הסביבתית שלנו מונף בראש חוצות".

החברה מאפשרת לסטודנטים ומעצבים ממגמות שונות להגיע למפעל ולהתנסות בתוצריו, כדי להכיר את חומר הגלם ויכולותיו. מנהלי החברה מפנים מזמנם להעברת הרצאות וסיוע לסטודנטים שעוסקים בתחום המיחזור. במפעל סיירו זה מכבר סטודנטים מהפקולטה לניהול משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה סטודנטים מהמכון הטכנולוגי בחולון ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully