וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מכרזים תפורים למינוי מקורבים ברשות שדות התעופה"

1.11.2016 / 16:00

המבקר חשף כי חמשת חברי ההנהלה הבכירים של הרשות מונו כממלאי משרה בפועל ללא מכרז, ורק לאחר למעלה משנה הוענק להם התפקיד, באמצעות מכרז שבו הם היו המועמדים היחידים

שדה דב. יותם רונן
שדה דב/יותם רונן

שרשרת של מכרזים תפורים, מנויי מקורבים והליכים בלתי תקינים ברשות שדות התעופה (רש"ת). כך עולה מדוח מבקר המדינה. השיטה העיקרית למינוי מועמד ללא מכרז הוגן היא "מינוי בפועל" המתבצע באופן חוקי ללא מכרז, והכשרתו מאוחר יותר באמצעות מכרז פיקטיבי, שתנאיו תפורים בדיוק למידותיו של המועמד הרצוי.

מזכירת המועצה מונתה במינוי זמני, "עד למינוי קבוע". הזוכה במכרז היתה המועמדת היחידה, שמונתה לתפקיד באופן זמני 7 שנים קודם לכן

שיטה אחרת שרווחת ברשת היא מכרז "פתוח", לכאורה, שבעקבותיו נבחר מועמד שסומן מראש. שיטת המכרז המדומה מקובלת יותר לתפקידים חשופים יחסית, כגון מנכ"ל או ממונה על התקשורת, שבהם קשה יותר להפעיל את שיטת המינוי בפועל.

מזכירת המועצה ועוזרת היו"ר מונתה ללא מכרז במינוי זמני, "עד למינוי קבוע באמצעות מכרז" ב-2016. רק ב-20013 הוחלט לקיים מכרז על המשרה הבכירה. מיד עם פרסום המכרז הוא בוטל ופורסם מחדש בשינוי קל: במקום משרה בחוזה אישי, הוצעה כעת משרה במעמד של עובד קבוע. מובן שהזוכה במכרז היתה המועמדת היחידה, שמונתה לתפקיד באופן זמני 7 שנים קודם לכן.

המבקר בחן את מנויים של חמשת חברי ההנהלה הבכירים של הרשות: מנכ"ל נתב"ג שמואל זכאי, היועץ המשפטי אריה שחם, סמנכ"ל ההנדסה רפאל אלבז, סמנכ"ל המסחר והפיתוח יורם שפירא וראש המטה אלי פרום. מהבדיקה עולה שכולם מונו כממלאי משרה בפועל ללא מכרז, ורק לאחר למעלה משנה הוענק להם התפקיד על בסיס קבוע, באמצעות מכרז שבו הם היו המועמדים היחידים (במקרה של זכאי בוצע נוהל של ועדת איתור כתחליף למכרז). המבקר קובע כי בכל הליכי המכרזים נפלו פגמים מהותיים. שפירא, למשל, זכה מהרשות לפטור מיוחד ממבחני התאמה. המבקר קובע שהשיטה של מינוי בפועל לתקופה ארוכה פוגעת בעיקרון השוויון ומונעת את בחירת האדם הטוב ביותר לתפקיד.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

תוספת שכר בלתי חוקית ליועץ המשפטי

פרק מיוחד בדו"ח מוקדש ליועץ המשפטי שחם, המקבל תוספת בלתי חוקית של פקחי טיסה, למרות שאין לו כל קשר למקצוע ולתפקיד. שחם (71) הגיע לגיל פרישה עוד לפני שבע שנים. רש"ת ביקשה וקיבלה אישור חריג להעסיק אותו במשך שנתיים נוספות, עד להכשרת מחליפו. אולם שחם ממשיך לכהן בתפקידו עד היום, ואף מתקדם וזוכה לתוספות שכר בלתי חוקיות.

הרשות השיבה למבקר שמעמדו של מנכ"ל הרשות זהה למעמדו של נציב שירות המדינה, ולכן הוא יכול לאשר לשחם את המשך העסקה ואת תוספות השכר. המבקר רואה את חריגות השכר של שחם בחומרה יתרה, נוכח העובדה שבתוקף תפקידו הוא אמור להיות "שומר הסף" ברשות שדות התעופה.

עתירה נגד מינוי וידל

גם במינויו של הממונה על ההסברה ברשות, עופר לפלר, נפלו פגמים. למכרז על התפקיד ניגשו אמנם 58 מועמדים, אבל רק ללפלר היה ניסיון של שש שנות עבודה עם מנכ"ל רשת, כנדרש

גם בהליך מינויו של הממונה על ההסברה ברשות, עופר לפלר, נפלו פגמים. למכרז על התפקיד נגשו אמנם 58 מועמדים, אבל רק ללפלר היה ניסיון של שש שנות עבודה עם מנכ"ל רשת ויו"ר וועדת הבוחנים, יעקב גנות. לפלר נבחר לתפקיד ב-2013 למרות ששני מתחרים אחרים דורגו מעליו במבחן חיצוני. גנות הודיע בוועדה כי יש לו היכרות מוקדמת עם לפלר, ולכן נמנע מלשאול אותו שאלות. גנות סבור שאין כל פגם בחברותו בוועדה, אבל לדעת המבקר היה חשש לניגוד עניינים בשבתו של גנות בוועדה, ומוטב היה שגנות היה מקבל ייעוץ משפטי בסוגיה.

לגנות לא היתה גם בעיה לעמוד בראש ועדת הבוחנים שבחנה את מועמדותו של עסקן הליכוד מכאל וידל לסמנכ"ל מנהלה ברשות. לגנות היתה היכרות קרובה עם וידל, שהיה ראש לשכת שר התחבורה בעת שגנות שימש מנכ"ל המשרד. גם במקרה זה וידל כמובן נבחר לתפקיד.

עם זאת אחד מוועדי העובדים ברשות עתר נגד המינוי של וידל בטענה שהמכרז היה תפור. בית הדין לעבודה קיבל את העתירה, ביטל את המכרז נוכח פגמים רבים שנפלו בו, והורה על מכרז מחודש בתוך 30 יום. ואולם המכרז התעכב נוכח בדיקה שערכה נציבות שירות המדינה בעניינו של וידל, והחלטת רש"ת שלא לקיים את המכרז עד שלא יתברר אם וידל יכול להשתתף בו. בסופו של דבר נערך המכרז בדצמבר האחרון, ומיכאל וידל היה הזוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully