וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תבעה את הקולג' אחרי שלא קיבלה עבודה - איפה היא טעתה?

מיכל דן-הראל

23.10.2016 / 10:25

השוק מוצף בשנים האחרונות בבעלי תארים רבים - והתואר עצמו כבר לא מספיק. רצוי להתחיל להתכונן לשוק העבודה כבר בשלבי התואר המתקדמים. מה כדאי לעשות?

מערכת וואלה!

לאחרונה ניתן בארה"ב פסק דין בתביעה לא שגרתית: אנה אלוברדה, עורכת דין בת 37, תבעה את בית הספר למשפטים על שם תומס ג'פרסון שבו למדה, לאחר שלא הצליחה למצוא עבודה במשרה מלאה למרות שסיימה את התואר בהצלחה. לא מדובר על מקרה בודד, בשנים האחרונות הגישו מספר בוגרים של קולג'ים פרטיים תביעות נגד המוסדות בהם למדו בהן טענו שפרסמו נתוני תעסוקה מטעים או שגויים של בוגריהם.

תביעתה של אלבורדה (שנדחתה לבסוף) היא ביטוי לבעיה מוכרת: הקושי של בוגרי השכלה אקדמית במציאת עבודה. עד כה, בעיה זו נקשרה בעיקר לתחומי מדעי הרוח והחברה, שאינם קשורים למקצוע ספציפי, אולם היא זולגת גם למקצועות שנחשבו בעבר "בטוחים" יותר כמו משפטים או כלכלה וגם למדעים המדויקים. כולנו יודעים שתואר ראשון הוא תנאי סף בחלקים ניכרים משוק העבודה, אולם יותר ויותר בוגרים מגלים שהתואר הראשון לבדו אינו מספיק.

בעוד שבוגרים רבים, לאו דווקא המצטיינים שבהם, משתלבים במהירות ובקלות יחסית בשוק העבודה, חבריהם לספסל הלימודים מתקשים למצוא משרה איכותית בתחום לימודיהם, ולעתים נאלצים "לחשב מסלול מחדש" וללמוד תחום אחר לגמרי. מיותר לציין שהתהליכים אלה כוללים עוגמת נפש ותחושת כישלון.

מדוע זה קורה? המרכיב הראשון בבעיה נעוץ באופי הלימודים האקדמיים, שהם מטבעם מופשטים יותר, ומוטים לכיוון מחקר. עלינו לזכור שמוסדות ההשכלה הגבוהה לא נוסדו כמוסדות להכשרה מקצועית, אלא לשימור ופיתוח הידע האנושי. הקשר בין ההשכלה האקדמית לעבודה קיים, אבל הוא אינו קשר ישיר.

המצב הסתבך עוד יותר בשנים האחרונות, בשל העלייה הדרמטית במספר מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל, ואיתה "הצפת" השוק בכמות בעלי התארים. אל אלה מתווספים השינויים הדרמטיים והמהירים בשוק העבודה המודרני: תחומים שהיו קיימים מאות שנים ונעלמו במחי יד, שינויים ביחסי עובד-מעביד וטכנולוגיות כמו אינטליגנציה מלאכותית שמייתרות למעשה את התערבות האדם בתהליכים שונים. אפילו מי שמתחילים ללמוד מחשבים היום – לכאורה הענף הנחשק והמכניס ביותר – לא יודעים איך ייראה שוק העבודה כשהם יסיימו את לימודיהם, ומה הכישורים שיידרשו כדי למצוא משרה טובה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

האקדמיה לא מתה

התוצאה של כל אלו היא הכרה הולכת וגוברת ברחבי העולם שלימודים לבדם אינם מספיקים, ונדרשים מודלים נוספים, לצד לימודי התיאוריה, כגון חניכה והתמחויות, כדי להעניק לדור חדש של צעירים את הכלים להצלחה במאה ה-21.

הסטודנטים היום חייבים להבין שעל מנת להצליח בעבודה, תקופת הלימודים חייבת לשמש גם להתנסות רלבנטית למקצוע שבו רוצים לעסוק. גם מי שלא בטוחים עדיין "מה הם רוצים להיות", צריכים להשתדל לעסוק בתחום שמעניין אותם ושבו הם רואים עתיד, ולאו דווקא בעבודות זמניות, מכניסות או נוחות ככל שיהיו. במלים אחרות, במקום משרות מלצרות או שמירה, עדיף לנסות להיכנס להתלמדות או במשרה חלקית בענף שמעניין אתכם, גם אם זה בתפקיד צדדי או מנהלתי יותר ובשכר צנוע יותר, וכך להתחיל לצבור את הכישורים והקשרים שישמשו אתכם עם סיום הלימודים.

בנוסף, מומלץ מאוד להתחיל ללכת לכנסים או לאירועים מקצועיים בתחומים שמעניינים אתכם, ולא רק לכנסי תעסוקה בסמסטר האחרון ללימודים. כך תוכלו להתעדכן בחידושים המעשיים ביותר בתחום שלכם, וליצור את אותן מערכות יחסים שיסייעו לכם למצוא את המשרה הראשונה. מומלץ מאוד ללוות את הפעולות האלו ביצירת זהות דיגיטלית מקצועית רלבנטית – פתיחת פרופיל לינקדין, השתתפות בפורומים ובעמודי פייסבוק רלבנטיים, וכדומה. לא מעט הזדמנויות תעסוקתיות מגיעות היום דווקא מהרשתות הווירטואליות.

הידיעות על מותה של האקדמיה הן ללא ספק מופרכות – ההשכלה היא אחד הסעיפים הראשונים שכל מעסיק יבדוק בקורות החיים שלכם - אבל התואר לבדו כבר אינו מספיק. מי שיקומו היום מהדשא וישקיעו בצעדי הקריירה הראשונים עוד במהלך התואר יזכו במקדמה משמעותית בשוק התעסוקה של המחר.

הכותבת הינה מנכ"לית MANPOWER ישראל אשר מתמחה בהשמת אקדמאיים

  • עוד באותו נושא:
  • השכלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully