וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקרים של המלצרים נחשפים: "זה לא עובש זה קרם פיסטוק"

מאות תגובות של מלצרים לפוסט ששאל מה היה השקר הכי חמור ללקוחות, חושף את תעשיית השקרים שהתפתחה מאחורי השירות שכולנו מקבלים במסעדות ברחבי הארץ. החל מרמת הטריות של המוצרים ואחוזי השומן בהם, דרך הבטחה שהשמן של הצ'יפס מהיום ועד גועל נפש של ממש

מלצר מגיש בירה וקפה. Bartosz Ostrowski, ShutterStock
מלצר מגיש בירה וקפה/ShutterStock, Bartosz Ostrowski

כשאתם יושבים במסעדה ומזמינים מהמלצר את המנה שאתם חפצים בה, מבקשים את הבקשות המיוחדות שלכם, או שואלים שאלות ומקבלים תשובות, האם אי פעם עלה בדעתכם שהמלצר שלכם פשוט משקר?

ראיון עם אירה אימרגליק ב-103FM

בפוסט שעלה השבוע בקבוצת הפייסבוק "מלצרים ממורמרים ומתנשאים" נשאלה שאלה פשוטה: "מה השקר הכי גדול שאמרתם ללקוח?" מאות התגובות שהתקבלו ממלצרים שענו לשאלה זו ברגע של כנות, מפתיעות ובחלקן אף מזעזעות. גם אם נביא בחשבון שחלק מהתגובות לפוסט מוגזמות ואינן משקפות את המציאות, הסוגיות שעולות מהן מטרידות.

רבים מהשקרים של המלצרים מתמקדים בסוגיות הקשורות למידת הטריות של המוצרים. כחלק מכך אמרו רבים מהמלצרים כי הם אומרים ש"המיץ נסחט במקום" גם אם זה לא נכון, ש"המאפים הגיעו ממש לפני שעה", וש"הלחם טרי מהבוקר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ברור שהלחם טרי אנחנו מקבלים כל בוקר חדש....... 😂 😂 😂 😂 😂 😂""

מידת הטריות של השמן והחלפתו לפני הטיגון זכתה ללא מעט תגובות בפוסט, כך שנראה כי שאלה זו מטרידה את הלקוחות, והמלצרים, מצדם, מקפידים להרגיע אותם בעניין:

"בטחחח גברת. יום ראשון היום, וכל יום ראשון מחליפים את השמן בצ'יפס" .

גם הדיאטה שלכם בסכנה לאור השקרים הרבים עליהם מעידים המלצרים, בכל הקשור לשיעור השומן שיש במוצרים שמורכיבים את המנה שאתם מזמינים.

"חחחחחח אני שופכת בצד מקנקן אחד לאחר שיחשבו שזה חלב דל"

"כן, זו גבינה 5%"

"מה פתאום מטוגן! זה אפוי עם מעט שמן"

אבל יש שקרים קצת יותר מורכבים, ואלה כבר נוגעים לסוגיות של כשרות והלכה, וכוללים לא מעט עובדות בדויות:

"הסודני לא נוגע באוכל"

"הפטה כבד כשר"

"זה לא עובש, זה קרם פיסטוק"

"זה לא שערה זה חלק מפטרייה"

"הקרואסון נשרף בתנור.... מגיש אותו עם מלא אבקת סוכר מעל"

"זה לא חול, זה בטח תבלין של הסלט"

חלק מהתגובות הצליחו להטריד לקוחות פוטנציאליים וגם עמיתים למקצוע:

"לקוחה קיבלה מנה שלא הזמינה והתחילה לאכול. ניגשתי עם המנה שהיא הזמינה.

– אה, אופס זה לא המנה שלי? טוב זה שלה. מצביעה על מישהי בראש השולחן.
לקוחה 2 – אני לא אוכל מזה כי היא חולה, תכינו לי חדש.

הולכת למטבח, מוסיפה קצת רוטב ומחליפה צלחת.

אני: "בתיאבון זו המנה החדשה שלך".

רבות מהתגובות לפוסט היו חריפות: "התנהגות מגעילה", "תוכלי לומר לי איפה את עובדת שאדע לא להיכנס לשם בחיים בבקשה?", וגם: "אחר כך אתם בוכים כשלא משאירים לכם טיפ?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לנוכח מאות תגובות שהופיעו בפוסט נשאלת השאלה, אם מדובר בתופעה וכיצד הלקוחות יכולים לסמוך על כך שהמלצר שישרת אותם נאמנה ולא ישקר בנוגע לסוגיות כה חשובות? ויש עוד שאלה מטרידה: האם שאלה כזו יכולה בכלל לעלות במדינות אירופה או ארה"ב, או שזהו אחד המקרים שבהם הדברים קורים "רק בישראל"?

השף רועי סופר, שמכיר מניסיונו האישי את שוק המסעדנות בארצות הברית ובמדינות נוספות באירופה, סבור כי מצב כזה לא יכול לקרות בארה"ב או באירופה באופן חד משמעי. "מדובר בחוסר כבוד מקצועי שהדעת לא יכולה לסבול", הוא אומר, "זה מתחת לכל ביקורת וחמור ביותר. בארה"ב, למשל, מלצרות היא מקצוע ומכאן כנראה גם הכבוד שהמלצר נותן לעבודה שלו. גם הפיקוח מצד בעלי המסעדות הדוק הרבה יותר. מבחינתי, אם אני נתקל במצב כזה, אני מתחיל מייד בהליכי פיטורים של העובד".

פרט לחוסר המקצועיות כדאי לזכור שמדובר באוכל ושתייה, כלומר גם בבריאותו של הלקוח, כך שעלולה להיות כאן גם באחריות פלילית של נותן השירות.

"במסעדה או בבית אוכל אחר נתונים חייו של מזמין המנה בידיו של המלצר", אומר עו"ד אסף ורשה, מומחה בדיני נזיקין וביטוח. "ללקוח אין כלל יכולת בקרה על המנה והמצרכים שמרכיבים אותה, וכל ידיעתו מתבססת על התשובות שיקבל. מכאן גם האחריות הרבה שמטילים בתי המשפט והמחוקקים על המסעדה ובמקרים מסוימים גם על המלצר. להזכירכם, כי רק לפני שנים ספורות מתה אישה כתוצאה מתגובה אלרגית חריפה לאחר שאכלה קינוח עם אגוזים, בניגוד לבקשתה. בעקבות אירוע זה הוגשה תביעה נזיקית בגובה של מיליוני שקלים נגד המסעדה".

עורך הדין מוסיף כי אם מישהו מבין המלצרים משקיט את עצמו בידיעה שאם חלילה יקרה אסון, תמיד יוכל להתחבא מאחורי הטענה שהוא "רק שכיר", טועה ועלול למצוא את עצמו נתבע. כך גם אחראי משמרת ומנהלי מטבח. "לא צריך להגיע למקרה של מוות. די בהרעלת מזון או במקרה שבו מוגשת ללקוח מנה שכוללת רכיב שעומד בסתירה לנאמר לו, ושאכילתו גרמה לנזק בריאותי".

עו"ד שרון חכמון אלמקייס, מומחית לדיני עבודה ממשרד חכמון אלמקייס ושות, מבהירה כי למעסיקים אסור לדרוש מהעובד לשקר בכל הנוגע לטיב המוצרים במסעדה. מעסיק שדורש מעובד לשקר בנוגע לרכיבי המזון ולסכן את בריאותם של הלקוחות עושה מעשה הגובל בפלילים. אם יקרה נזק בריאותי ללקוח, הוא והמלצר יכולים למצוא את עצמם עומדים לדין". חכמון אלמקייס אמרה כי "מדובר בחוסר תום לב כלפי הלקוחות, כך שמלצר שנדרש לשקר ללקוחות טוב יעשה אם יעזוב את העבודה הספציפית הזו. הוא יכול לטעון כי מדובר בהתפטרות בדין מפוטר וזכאי לקבל פיצויי פיטורין, אם עבד בבית העסק במשך שנה לפחות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לא להשחיר ענף שלם"

"כדאי לזכור שמדובר בכמה מאות תגובות, ואי אפשר להשחיר ענף מסעדנות שלם", אומר השף ברק נדב. "נכון שיש כמה תפוחים רקובים, אבל יש בישראל עשרות אלפי מלצרים ולאחר עשר שנים בתחום אני יכול להגיד לך בוודאות שיש הרבה מסעדנים שחיים את מה שהם עושים בתחושת מחויבות גדולה מאוד ועושים כמיטב יכולתם ביושר, באמינות ובכבוד ללקוח שבחר לבוא לאכול דווקא המסעדה שלהם". הוא מבהיר כי אין מאה אחוז של ודאות וכי שלא ניתן לפקח באופן אבסולוטי על כל התשובות שנותן המלצר ללקוחות, או על כל מעשה שהוא בוחר לעשות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נדב הוסיף כי הוא מכיר אינספור מסעדנים שדורשים מהצוות להשיב תמיד תשובות מדויקות ונאמנות לאמת. "הצורך בשימוש בשקרים, קומבינות ובהסתרת האמת הוא עוד סימן למסעדה שחולה כבר ונמצאת בשלבי גסיסה כאלה או אחרים. זהו מעגל שהולך ונהיה קשוח יותר ויותר. מצוקה כלכלית, נסיון לחסוך בדרכים לא דרכים, פשרה על איכות כוח האדם, וכן פשרה על גודל הצוות ועל איכות חומרי הגלם מביאים לחוויה ומוצר לא טובים, ובהתאמה להגעתם של פחות לקוחות, כך שהחבל מתהדק אט-אט סביב צוואר העסק".

מאיגוד המסעדות, הברים ובתי הקפה נמסר בתגובה: עסקים בתחומי המזון והאירוח, אינם יכולים לשרוד לאורך זמן ללא אמירת אמת אבסולוטית ללקוחותיהם, על ידי המנהלים או העובדים. "איננו יכולים להתייחס לתוכן שנאמר בקבוצת פייסבוק סגורה של מלצרים, שבהגדרת הקבוצה כתוב "הקבוצה נוצרה ונועדה נטו בשביל הצחוק וההנאה. הכל בהומור."

נקווה באמת שהכל נאמר בהומור. ושיהיה בתיאבון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully