וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בערב אני עם הילדים, בבוקר עם פדופילים

ד"ר ענת אשד

8.3.2017 / 15:56

השאלה מדוע בחרה להיות קרימינולוגית של עברייני מין שבה ועולה לאורך כל חייה. ד"ר אשד מספרת מה הביא אותה לתחום ולמה היא נשארת: "מספר הדיווחים על עבירות מין עולה בשנים האחרונות, ומבחינתי מדובר בצו השעה להימצא בתפקיד כזה. מישהו צריך לעשות אותו"

ילדה קטנה על נדנדה. ShutterStock
ילדה קטנה על נדנדה/ShutterStock

לעתים קרובות שואלים אותי מה הסיבה שבגללה בחרתי להימצא בסביבת העבודה המופרעת של עברייני המין. בעוד שרוב החברה נרתעת ומוקיעה אותם, מידי יום אני שוהה במחיצתם, מקשיבה לתיאורים המזעזעים על עבירות המין הנוראיות שביצעו, ובוחנת עד כמה הם מסוכנים. סביר להניח שגם אתם תוהים, ממש כמו סובביי, מדוע בחרתי לעסוק דווקא בתחום הזה ואיך בדיוק מתמודדים עם הקונפליקטים שהעבודה הזו מייצרת. אז הנה, כמה שאלות שכיחות שאני נשאלת עליהן כבר שנים, ותשובות כנות.

מה עושה הקרימינולוג הקליני בעבודתו?

הקרימינולוג הקליני עוסק באבחון, טיפול וייעוץ לאוכלוסיית חולי הנפש, בעלי הפרעות באישיות ולעבריינים אלימים ומסוכנים, בכללם עברייני מין. הקרימינולוג הקליני יכול לפגוש באדם שעבר עבירת מין בהליך הפלילי בכמה שלבים. לעתים נדרשת חוות דעת פסיכולוגית קרימינולוגית לקראת מתן גזר הדין; לעתים נדרשת הערכת מידת המסוכנות לאותו מועד; לעתים מדובר על הערכת מסוכנות לצורך יציאה לחופשות או שחרור בשליש, ולעתים מדובר על הכנת תכנית טיפול שיקומית. כמובן שגם במהלך המאסר וגם לאחריו עוסק הקרימינולוג הקליני בטיפול באותו אדם.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

איך את מצליחה לשבת מול פדופיל סדרתי שביצע מעשי סדום בילדים ולא לשפוט אותו על מעשיו?

בתוך תוכי אני כועסת על המעשים שהוא ביצע ומזדעזעת מהם, אולם אני זוכרת לאורך כל התהליך כי המטרה שלשמה אני יושבת איתו היא לסייע לו ולא פחות מכך – למנוע הישנות של מקרי פגיעה נוספים מצדם. זה גנרטור מאוד חזק, אבל לא די בו. נדרשת מיומנות רגשית גבוהה ויכולת לבצע את הניתוק המתבקש. ללא זאת, במיוחד כאמא, אפשר לצלול בקלות למקום של שיפוט וסערת רגשות. אני מוציאה מהמשוואה את האלמנט של הרחמים. איני רואה את הקורבנות מול עיני כשאני מאבחנת עבריין מין, אלא את הפוטנציאל השיקומי שלו בלבד. לצד זאת, אנו כן עובדים עם המטופלים על פיתוח אמפתיה לקורבנות מעשיהם.

מדוע בן אדם שפוי יבחר להימצא במקצוע שבו מדי היום הוא באינטראקציה עם עברייני מין? מדוע לא בחרת לאבחן עבריינים שבצעו פשעים אחרים?

מבחינה אינטלקטואלית יש משהו מושך מאוד בעבירות אלה, איומות ככל שהן. והן בהחלט נוראיות. כך למשל, המפגש עם סאדיסט מיני שחש דחף עז להשפיל את הקורבן ולהכאיב לו בשל העוררות המינית שזה מעורר בו מהווה אתגר מחשבתי גדול. גם "אינפנטופיליה", שמוגדרת כמשיכה מינית לתינוקות, מהווה עבירה מזעזעת ומרתקת מחקרית, אם כי אין רבים כאלה, לשמחתנו. מעבר לכך, אני לא שוכחת לרגע מדוע אני יושבת בחדר עם עבריין המין: טיפול ואבחון נכון יכולים למנוע את הפגיעה הבאה - וזו יכולה בהחלט להתרחש כשמדובר על רצידיביזם, כלומר התופעה שבה העבריין חוזר ומבצע עבירות מין. אבל יש כאן היבט מרכזי נוסף: מספר הדיווחים על עבירות מין עולה בשנים האחרונות, ומבחינתי מדובר בצו השעה להימצא בתפקיד כזה. מישהו צריך לעשות אותו, ואני גם מסוגלת לכך.

לפני שאת קרמינולוגית קלינית, את אמא, אישה ורק לאחר מכן מגיע הסטטוס התעסוקתי שלך. כיצד הרגשות האימהיים לא מציפים אותך? כיצד את מצליחה בשלוות נפש לשבת עם פדופיל ולנתח את המקרה שלו באופן אובייקטיבי?

הזהות הנשית שלי מושמת בצד וההתבוננת על המקרה נעשית באופן קליני ומבוקר. וזו יכולת נרכשת שנדרש לפתח במאמץ רב: קרמינולוג קליני עובר בעצמו טיפולים על גבי טיפולים שמאפשרים לו לשלוט ברגשותיו, כי אחרת, הנטייה הטבעית שלנו היא להזדהות עם הקורבן, במיוחד כאמא. זו מחשבה שאני לא יכולה לתת לה כוח כשאני עובדת עם עברייני מין. אבל לפני ואחרי הכל, גם אני בת אדם, וסערת הרגשות מתעוררת במקרים מסוימים, אך לא בחדר הטיפולים.

קרמינולוג קליני שמטפל בעברייני מין חייב שיהיה לו את המקום לפרוק מעליו את המטענים הנפשיים ואני משתפת לעתים את חברי לצוות במרכז "התחלה חדשה" בתחושותיי. קרמינולוג שלא מתעל את המטען הנפשי - ימצא את עצמו במוקדם או במאוחר מתבוסס בתוך בוצה נפשית. אי אפשר להכיל את הכל, זה פשוט לא אנושי.

מה מפחיד אותך בעבודה?

זכורה לי סיטואציה שבה אני יושבת פנים מול פנים עם בחור שהורשע בעבירה של אונס ורצח של ילדה. היה לו את המבט הכי מבהיל שנתקלתי בו מימי, ובהחלט נתקלתי במבטים מבהילים. הוא סיפר על מעשיו ואחזה בי צמרמרות. חוויתי רגע של אימה אמיתית ולא סתם פחד. יצאתי מהמפגש איתו מטולטלת ונסערת מאוד. החוויה היתה מאוד חריגה, ובמקרה הזה, הבנתי כי עלי לשתף באופן מיידי את הקולגות שלי ברגשות שהציפו אותי. כי בלי לעשות זאת, לא ניתן לשמור על אובייקטיביות ולכתוב חוות דעת מהימנה.

כמי שיודעת טוב מכולם אילו מופרעים וסוטי מין מסתובבים שם בחוץ - האם את ישנה בשלווה כשהבת שלך אינה בבית?

אני לא מעמיסה עליה את כל הסיטואציות שאני חווה, אולם אני בהחלט מציידת אותה בארגז כלים שיאפשר לה לגלות ערנות גדולה לסובבים. איני רוצה שהיא תהפוך לילדה מפוחדת, אלא לילדה זהירה, ואני מספיק מיומנת להשאיר את העבודה מחוץ למפתן הדלת של הבית.

אילו תכונות צריכות להיות בקרימינולוג קליני שמטפל בעברייני מין?

חייבת להיות בו חמלה; קרמינולוג פועל מתוך הרצון להקל על סבלו של המטופל ולסייע לחברה. הוא צריך להיות בעל היכולת לבצע את ההפרדה והניתוק שהכרחיים לביצוע העבודה. הוא חייב להיות סקרן כלפי המופרעות שקיימת שם בחוץ ועליו להאמין במה שהוא עושה – ביכולת של אותם אנשים להשתקם או לכל הפחות, לצמצם את היקף הפגיעות העתידיות מצדם. הוא גם חייב להיות בעל כוחות נפשיים להתמודד עם אנשים שרוב החברה הייתה רוצה לראות מאחורי סורג ובריח למשך כל חייהם.

הכותבת היא ד"ר לקרימינולוגיה קלינית ומרצה בחוג לקרימינולוגיה במכללה האקדמית גליל מערבי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully