וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלמתם מס מהמדינה? יש לכם עוד הזדמנות להינצל מתיק פלילי

קרן זרקו זמיר

6.9.2017 / 11:50

הליך גילוי מרצון מול רשות המסים אמנם הסתיים בשנה שעברה, אך במקרים רבים עדיין יכולים אזרחים שחייבים מס לדאוג לסילוק החוב - ללא קנסות והשלכות פליליות. כיצד? מדריך

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הליך גילוי מרצון איפשר בעבר לאזרחים לדווח מיוזמתם לרשות המסים על עבירות שביצעו, לשלם את החוב ולקבל חסינות פלילית. במסגרת ההליך הוגשו כ-7,300 בקשות לגילוי מרצון, אשר חשפו הון לא מדווח בסכום העולה על 20 מיליארד שקלים. מרבית הבקשות הוגשו בהליך גילוי מרצון אנונימי, אשר אפשר לברר את היקף החוב לפני ההחלטה אם לשלמו.

באופן רשמי הסתיים אמנם ההליך בדצמבר 2016, אבל בפועל ניתן עדיין, בדרכים יצירתיות, לסגור חובות מול רשות המסים ולהימנע מהליך פלילי ומקנסות כבדים. גם היום יכולים מעלימי מס לפנות אל רשות המסים, לדווח ולשלם את המס, ואף לנהל משא ומתן אנונימי על גובה המס, ואגב כך להימנע מהליך פלילי.

רבים חושבים כי הליך זה רלוונטי רק ל"עבריינים כבדים" - זה לא נכון. אזרחים רבים, ביניהם שכירים שלא מודעים כלל לחובת הדיווח על הכנסות מסוימות, מסתבכים פעמים רבות עם רשויות המס. מקרים אלה כוללים עובדים שעשו רילוקיישן ופתחו חשבונות בנק בחו"ל, עובדים שמועסקים על ידי מעסיקים בחו"ל, תושבים יורדים או תושבים חוזרים שמנהלים חשבונות במדינות שונות ואזרחים שיש להם הכנסות לא מדווחות בארץ, כגון הכנסות משכר דירה.

אז אם לא הגשתם בקשה לגילוי מרצון מסיבות שונות, אם התלבטתם, או שדחיתם את המהלך ואיחרתם את המועד - יש עדיין מה לעשות. אם לא החלה נגדכם חקירה, ולא קיבלתם טופס דיווח על פרטים אישיים (טופס 5329) מרשות המסים, סביר להניח כי אין חשדות נגדכם בשלב זה.

במקרה כזה ניתן לפנות באמצעות מומחה לפקיד השומה האזרחי או הפלילי, ולנהל עמו משא ומתן להסרת המחדלים תמורת מניעת הליך פלילי. הפניה יכולה לרוב להתבצע מבלי שייחשפו הפרטים שלכם על ידי המייצג, מה ששומר אתכם אנונימיים. זכרו כי עורך דין המייצג אתכם מחויב גם לחסיון לקוח, ולכן אתם מוגנים מפני הפללה על ידו, על פי החוק.

אם מדובר בתיק שהיקפו קטן, רוב הסיכויים כי התיק ייסגר עם הסרת המחדלים (תשלום המס), לרוב ללא קנסות נוספים. רשות המסים מעדיפה לסגור תיקים קטנים מהר ככל הניתן, מסיבות הקשורות לכח אדם ומשאבים. מומלץ לפעול במהירות לדווח ולשלם את המס הנדרש, על מנת להקדים את הרשות...

סכום נמוך ונסיבות שונות כגון היעדר עבר פלילי, הסתבכות ראשונה מול רשות המסים, מצב רפואי, גיל ועוד, יובילו לעתים קרובות לכך שרשות המסים תסתפק בהסרת המחדלים, ללא כל עניין בחקירה פלילית. כך למשל, פנסיונרית שלא דיווחה על הכנסות חורגות מתקרת הפטור של דירה שהיא משכירה ב-7,600 שקל לחודש מזה שנתיים וחצי, שילמה את המס אשר נדרש ממנה, ונמנעה מהליך פלילי ומקנסות.

עוד באותו נושא

סוכן ביטוח מחולון חשוד בעלמת 1.7 מיליון שקל

לכתבה המלאה

לרשות אין אינטרס בניהול תיקים פליליים

גם אם לא החלה נגדכם חקירה, אך מדובר בתיקים גדולים ומורכבים יותר, עדיין כדאי יהיה לרוב לבצע פניה לפקיד השומה האזרחי או הפלילי. בנסיבות שונות ההופכות את העבירה לחמורה, מומלץ כי המומחה יפנה לפקיד השומה הפלילי, ולאחר דין ודברים עמו אף ליזום חקירה גלויה נגדכם. מדוע? חקירה גלויה תאפשר לכם לנהל משא ומתן על כופר-מס כבר בשלבים מוקדמים של ההליך, ובכך להימנע מהליך פלילי בהמשך.

מדובר בתשלום של סכום כסף הנוסף לחוב המס והמהווה את העונש, אשר מעניק לכם בתמורה המרה של ההליך הפלילי ושמירה על שמכם הטוב. גם במקרים בהם כבר החלה חקירה בעניינכם, עומדת בפניכם האפשרות להליך כופר אשר מהווה חלופה להליך פלילי.

חשוב לזכור כי לרשות המסים אין אינטרס לנהל חקירות ותיקים פליליים כאשר המחדלים הוסרו, למעט במקרים מיוחדים. כאשר הפנייה לרשות המסים היא יזומה מצד עובר העבירה, עשויה להיות גם הערכה מסוימת לעצם ההודאה והנכונות לסגור את הדברים מבעוד מועד, שתיטיב עמכם. כמובן, כל מקרה מתנהל בהתאם לגופו ולנסיבותיו, אך היות ומומחה יכול לרוב לייצג אתכם מול פקידי השומה כאשר אתם נותרים אנונימיים, ועומדת לכם הגנת חסיון עו"ד-לקוח, הרי שאין לכם מה להפסיד.

הכותבת היא מומחית למיסוי פלילי ואזרחי והלבנת הון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully