וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהו "סופר מריו" שינסה להציל את איטליה?

14.11.2011 / 9:39

מריו מונטי, ששימש כיועץ לגולדמן סאקס ייכנס לנעליו של סילביו ברלוסקוני וינסה להתמודד עם משבר החובות במדינה. מונטי שאופיו מתואר כהפוך משל ברלוסקוני ידוע בשל השגיו הרבים באיחוד

עם שוך החגיגות ברומא על התפטרותו של ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, נשואות עיניהם של האיטלקים למי שצפוי להיות ראש הממשלה הבא - מריו מונטי. מונטי, לשעבר נציב ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי, נהג בעבר לומר לחברות כמו מיקרוסופט מה לעשות. כעת, תעמוד בפניו משימה קשה יותר - שיקומה של הכלכלה השלישית בגודלה בגוש היורו.

לאחר התפטרותו של ברלוסקוני, החל נשיא איטליה ג'ורג'יו נפוליטנו בהתייעצויות עם המפלגות להקמתה של ממשלה חדשה. מנהיגי האופוזיציה כמו ג'יאנפרנקו פיני הביעו תמיכה במונטי, ונפוליטנו מינה אותו בשבוע שעבר לסנטור לחיים, החלטה שבה תמך ברלוסקוני.

מונטי בן ה-68 אשר משמש יועץ לגולדמן סאקס, מונה אתמול לרשת את ברלוסקוני ולעמוד בראשה של הממשלה החדשה, אשר תנסה לרסן את משבר החוב באיטליה, ורבים טוענים כי ניסיונו ככלכלן והיותו איש ביצוע שאוהב יעילות יסייעו לו בהתמודדות עם החוב של איטליה, הרביעי בגובהו בעולם.

"מונטי מכיר את הסוגיות הכלכליות והמוניטריות היטב, והוא מכיר הרבה אנשים בקרן המטבע הבינלאומית ובבנק העולמי", אמר גץ דראוץ, סגנו לשעבר בנציבות ההגבלים העסקיים. "אכפת לו מה אנשים חושבים עליו: הוא רוצה שיראו אותו בעין יפה ויכבדו אותו".

יתמוך בליברליזציה של שוק העבודה

בניגוד לקודמו, אשר ידוע כאדם ססגוני, חם ונהנתן, מכריו של מונטי מתארים אותו כרגוע וקר רוח, אשר צפוי להביא עמו לשלטון גישה שונה מזו שהכירה איטליה בשלוש השנים האחרונות. לעומת ברלוסקוני, אשר נחשב לאמן ביצירת בריתות פוליטיות, מונטי ידוע בשל הישגיו כ"יורוקרט" במוסדות השונים של האיחוד האירופי.

הוא כונה "סופר מריו" הודות לעבודתו בנציבות האירופית במשך עשור, בתחילה כנציב השירותים הפיננסיים, השווקים והמיסוי בין 1995 ל-1999, ולאחר מכן כנציב ההגבלים העסקיים בין 1999 ל-2004. תחת מנהיגותו של מונטי נהפכה רשות ההגבלים העסקיים האירופית לגוף פעיל יותר, אשר עיצב את השוק המשותף האירופי ולא רק נשען על תקדימים משפטיים.

ב-2001 למשל, חסם מונטי את השתלטות ג'נרל אלקטריק על ענקית התעשייה האניוול בעסקה בסך 47 מיליארד דולר. היתה זו הפעם הראשונה שבה האיחוד האירופי עצר עסקה שכבר אושרה על ידי הרשויות בארה"ב. הוא גם הטיל קנס שיא של 497 מיליון יורו על מיקרוסופט בגין הפרת חוקי ההגבלים העסקיים. "יש לו שם טוב בבריסל, וזה חשוב מאוד", אמר דראוץ. "הוא מבין סוגיות מורכבות".

מונטי, אשר נולד בעיירה וארסה שבצפון איטליה, למד כלכלה באוניברסיטת בוקוני שבמילאנו, ולאחר מכן המשיך לייל שבארה"ב. בייל, הוא למד אצל ג'יימס טובין, הכלכלן אשר המציא את מס טובין, המכונה גם "מס רובין הוד" - מס על עסקות פיננסיות שהכנסותיו נועדו לסייע לאוכלוסייה ענייה. הוא לימד כלכלה באוניברסיטת טורינו במשך 15 שנה, לפני ששב לבוקוני כרקטור ב-1984.

מונטי, אשר מונה לנציב באיחוד האירופי ב-1994 על ידי ממשלת ברלוסקוני, מונה מחדש ב-1999 על ידי ראש הממשלה לשעבר מסימו דאלמה. ברלוסקוני בחר שלא לחדש את המינוי ב-2004 ובמקומו מינה את אחד מבני בריתו הפוליטיים.

מפגינים באיטליה אחרי אישור חבילת הצנעמונטי עבר להקים את ברוגל (Bruegel), חברת מחקר המתמקדת בנושאים כלכליים. "הוא יתמוך בליברליזציה של שוק העבודה באיטליה ועשוי לזכות בתמיכה מצד שני קצוות הקשת הפוליטית", אמר וינצ'נזו סקרפטה, אנליסט ממכון אופן יורופ.

"יש לו יכולת נהדרת להקשיב לפני שהוא מדבר, מה שהופך את המלה שלו לחזקה אף יותר", אמר ז'אן פול טראן טייט, עורך דין לענייני תחרותיות בחברת וייט אנד קייס בפאריס, אשר עבד עם מונטי. "הוא גם יודע מתי עליו להסתגל ולהיות פרגמטי. הוא היה הרבה פחות דוגמטי מהנציבים שהגיעו אחריו, והרבה יותר יעיל מאלה שקדמו לו".

ממשלה של לא-פוליטיקאים

כראש ממשלת איטליה צפוי מונטי להוביל ממשלה טכנוקרטית שתורכב בעיקר מלא-פוליטיקאים שיופקדו על יישום אמצעי הצנע שאושרו על ידי ברלוסקוני. השרים ינסו לשכנע את המשקיעים בכך שאיטליה מסוגלת לקצץ את החוב שלה, בסך 1.9 טריליון יורו (2.6 טריליון דולר) - יותר משל יוון, ספרד, פורטוגל ואירלנד גם יחד.

מדיניותו הכלכלית צפויה להתמקד בצמצום החוב, לפני שינסה להחיות את הכלכלה, אשר צמיחתה משתרכת מאחורי הממוצע בגוש היורו במשך יותר מעשור, דיווח אתמול העיתון "לה רפובליקה", מבלי לצטט מקור.

לפי הדיווח ב"לה רפובליקה", שוקל מונטי להטיל מחדש מס רכוש על בתים ראשונים אשר בוטל על ידי ברלוסקוני, להציג מס חדש על הון ולהאיץ מכירת נכסים. בנוסף, הוא צפוי לקדם רפורמות בחוקי העבודה אשר יקלו על חברות לפטר עובדים, ויציעו תמריצים על גיוס עובדים צעירים. שיעור האבטלה בקרב צעירים באיטליה מגיע כיום ל-30% כמעט.

מונטי צפוי למנות את גואידו טבליני לשר האוצר, דיווח העיתון "קוריירה דלה סרה", מבלי לציין מקורות. טבליני בן ה-55 הוא פרופסור לכלכלה באוניברסיטת בוקוני במילאנו, שמונטי הוא נשיאה. ג'וליאנו אמאטו, ראש הממשלה לשעבר וכיום יועץ בדויטשה בנק, צפוי להיות שר החוץ, לפי הדיווח.

כדי לקבל את תמיכת הבנק המרכזי של אירופה, ברלוסקוני התחייב להקל על חוקי העבודה, להעלות את גיל הפרישה, לפתוח מקצועות סגורים ולאזן את התקציב עד 2013. לממשלתו של מונטי אין זמן רב לבצע רפורמות אלה, משום שהיא תכהן רק עד אפריל 2013, המועד שבו היתה אמורה להסתיים הקדנציה של ממשלת ברלוסקוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully