וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באירופה מתכוננים בחשאי לעזיבת יוון את גוש האירו

25.5.2012 / 15:42

מומחים מעריכים כי המנהיגים מכחישים שיוון תעזוב את גוש האירו, אך בחדרי חדרים הם מתכוננים לתרחיש הגרוע מכל: כאוס חברתי ביוון ומשבר פיננסי ברחבי אירופה או בעולם כולו

מי שמאזינים לדברי מנהיגי אירופה באחרונה, אולי שמו לב כי הדיון בנוגע ליציאתה של יוון מגוש האירו הופך בהדרגה מ"במקרה של" ל"כיצד". קובעי מדיניות וכלכלנים רבים ממשיכים לראות בעזיבתה של יוון את גוש האירו כתרחיש סוף העולם שיש להימנע ממנו בכל מחיר. אך בימים האחרונים יותר ויותר ברור כי התכניות הסודיות לתרחיש זה כבר החלו.
הבנק המרכזי של גרמניה כמעט והודה בכך ביום רביעי, כאשר פרסם דו"ח בו נאמר כי עזיבת יוון את גוש האירו תהיה קשה, אך אפשרית, אם תנוהל בזהירות. הכלכלנים הזהירים המורגלים בהישענות על נתונים רבים בבונדסבנק לא היו מבצעים קביעה זו ללא מחקר מעמיק בנושא. ז'אן-קלוד יונקר, ראש ממשלת לוקסמבורג וראש קבוצת שרי האוצר של גוש האירו, אמר ביום חמישי בבריסל כי התכנית המועדפת היא עדיין להישארותה של יוון בגוש האירו. אך הוא הוסיף כי "עלינו להיות ערוכים לכל תרחיש".

אף אחד לא חושב שגדיעת יוון מגוש האירו תהיה קלה. חלק מהאמירות הרשמיות בנושא מיועדות בבירור למצביעים היווניים לקראת הבחירות בחודש הבא, שמנהיגי גוש האירו מנסים לצייר כמשאל עם על חברות המדינה במטבע המשותף. ובכל זאת, התחזיות לעזיבתה של יוון את גוש האירו כבר אינן רק הגיגים של קומץ כלכלנים אירו-סקפטיים. גם אם אין מי שבאמת מעוניינים בעזיבתה של יוון, יש סכנה כי הבחירות במדינה ב-17 ביוני יובילו להקמת ממשלה שאינה מוכנה לעמוד בתנאי האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית למתן סיוע, ובמקרה זה, ליוון ייגמרו המזומנים עד סוף השנה, לפי דו"ח של סיטי, מה שייאלץ אותה לחזור לדרכמה.

"קובעי המדיניות אולי טוענים שזה לא יקרה ולא יכול לקרות, אך ודאי הם גם מתכננים למקרה כזה", אומרת ג'ניפר מקיואן, כלכלנית מחברת הייעוץ קפיטל אקונומיקס בלונדון. "יש סיכוי שהם יצליחו למזער את הנזקים" מעזיבת יוון, היא אמרה, אך ציינה כי אינה בטוחה שמנהיגי אירופה יקבלו את ההחלטות הנכונות.

המהלך עלול להוביל למשבר פיננסי באירופה

בעוד צוותים נבחרים של קובעי מדיניות נפגשים, לפי הערכות, בלשכות חסינות לקול בנבכי בנקים מרכזיים ושרי אוצר על מנת להתכונן לתרחיש של התפרקות גוש האירו, הם ודאי חוככים בדעתם כיצד להתמודד עם שני סיכונים אדירים. האחד הוא שעזיבת יוון תוביל לכאוס חברתי ביוון. השני הוא שהיא תוביל למשבר פיננסי ברחבי אירופה, ואולי בעולם כולו, כפי שעשתה קריסת בנק ליהמן ברדרס בספטמבר 2008.

ההכנות לתרחישים אלה חייבות להיעשות בסודיות גמורה, לדברי כלכלנים שלמדו את הנושא, ולאחר מכן להתבצע במהירות שיא במשך סוף שבוע בודד, כאשר הבנקים סגורים. בעיה חריפה אחת היא כיצד ידפיסו היוונים שטרות חדשים – תהליך שעשוי להימשך שבועות או חודשים, מבלי שהמידע על כך ידלוף ויוביל לבריחה המונית מהבנקים היווניים. אך יתכן כי היוונים לא יצטרכו להדפיס דרכמות חדשות באופן מידי, לדברי כלכלני קפיטל אקונומיקס במאמר השנה. מרבית העסקות היום מתבצעות באופן אלקטרוני. עבור עסקות יומיומיות קטנות, היוונים יוכלו להשתמש באירו עד שהשטרות החדשים יודפסו. לדברי צ'רלס בנלקרט, פרופסור באוניברסיטת המבולדט בברלין, יש להתיר ליוונים להותיר את חסכונותיהם באירו למשך תקופת מעבר, על מנת למנוע בריחה מהבנקים היווניים.
יוון תצטרך להתמודד גם עם פיחות חריף בדרכמה החדשה. במידה מסוימת, פיחות הוא אחת המטרות. הוא יסייע לשכר ביוון לצנוח ביחס ליתר העולם, והמדינה תוכל להיות תחרותית יותר בשוקי ייצוא. מטבע חלש יוביל ליישום הקיצוצים בשכר, המוערכים ב-40%, בן לילה במקום לאורך שנים, כפי שצפוי לקרות אם יוון תישאר בגוש האירו.

אך לפיחות יהיו גם תופעות לוואי חמורות. כלכלנים בסיטי מעריכים כי הדרכמה החדשה תצנח ב-60% נגד האירו, ברגע ששוקי המט"ח ייפתחו. מחירי הנפט וכל סחורה ומוצר מיובא אחר יזנק בדרכמות, ועשוי לדרוס כליל את יתרונות הפיחות. על מנת למנוע היפראינפלציה, הבנק המרכזי של יוון יצטרך להעלות את הריבית ולעמוד בלחץ הפוליטי להדפסה של כסף רב. הממשלה תצטרך לקבל על עצמה אחריות תקציבית. בהתחשב בהתנהלות הפוליטיקאים היווניים עד כה, זה נראה מופרך. אבל יתכן כי לא תהיה להם ברירה. המדינה ודאי לא תצליח למכור אג"ח למשקיעים זרים במשך שנים, מה שייאלץ את הממשלה לחיות באמצעים הקיימים שלה.

גם אם יוון תעשה הכל בצורה מושלמת, המדינה תמשיך להזדקק לסיוע בינלאומי. הבנקים של יוון, שיוותרו ללא אירו וללא גישה לשוקי ההון העולמיים, ודאי יקרסו, מה שיצריך חילוץ במימון האיחוד האירופי. פירוש הדבר הוא שגם אם יוון תהיה מחוץ לאירו, היא תמשיך להוות מעמסה פיננסית על משלמי המסים באירופה. אך לאירופה יהיה אינטרס למנוע התמוטטות כלכלית מוחלטת של יוון, שעשויה להוביל לעלייתן בשלטון של קבוצות קיצוניות מימין או משמאל, או לכאוס חברתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully