וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת הקוטג': שמחון החליט לפתוח השוק לייבוא

פנחס וולף

16.6.2011 / 17:10

שר התמ"ת הודיע כי ייענה לבקשתו של שר האוצר יובל שטייניץ. "ייבוא הוא כלי תחרותי ממדרגה ראשונה ואם השוק אינו מתנהל באופן תחרותי דיו יש לשקול צעדים רציניים"

בעוד המחאה על מחיר הקוטג' הגבוה נמשכת, ועשרות אלפי אנשים כבר חתמו על העצומה בפייסבוק להורדת המחיר, נראה כי המאבק בהשתוללות המחירים במשק נושא פירות: שר התמ"ת, שלום שמחון הודיע היום (חמישי) כי החליט להפעיל את סמכותו, להיענות לפניית שר האוצר יובל שטייניץ ולפתוח את השוק הישראלי לייבוא מוצרים חיוניים ומבוקשים כדי שיתחרו במוצרים המקומיים. זאת, במידה ש"לא תפסק השתוללות המחירים", כהגדרתו. לדברי שמחון, "ייבוא הוא כלי תחרותי ממדרגה ראשונה ואם השוק אינו מתנהל באופן תחרותי דיו, ואם המחירים רק עולים, יש לשקול צעדים רציניים כדי לעצור את השתוללות המחירים. מי שעומד לנגד עינינו הוא קודם כל הצרכן".

שר התמ"ת קרא גם לבחון את החזרת הפיקוח למוצרי היסוד. "בידי הרגולטור קיים השוט של החזרת מחירי מוצרים לפיקוח", הסביר. "הסרת הפיקוח נולדה בהנחה שהשוק החופשי והתחרות יעשו את שלהם לטובת הצרכן אך אם המחירים עולים יש לשקול הן את החזרת מוצרים לפיקוח והן את פתיחת הייבוא". שמחון אמר כי הוא נזהר מלהאשים גורם מסוים בעליית המחירים, אך הוסיף כי יש לבדוק את שאלת פערי התיווך.

עוד בנושא המחאה על מחירי המזון:

הצלחה למחאה? "לא יוסרו מוצרים נוספים מפיקוח"
בעלי המרכולים משוכנעים: "מחאת הקוטג' לא תצליח"
חרם צרכנים: אלפים הצטרפו למחאה על מחיר הקוטג'

"כאשר המוצרים לא היו בפיקוח מחירי המזון השתוללו"

בתוך כך, ח"כ רונית תירוש (קדימה) יזמה הצעת חוק לפיקוח על מוצרי היסוד המשווקים ברשתות המזון. על פי הצעת החוק, השרים יקבעו בצו את המחיר המרבי למוצרי יסוד, כדי לדבריה "מוצרי היסוד לא יגיעו למחירים שאנו רואים היום".

"אין חוק שיותר מייצג את רצון הציבור מאשר הצעה זו", אמרה תירוש. "לצערי כאשר המוצרים לא היו בפיקוח מחירי המזון ברשתות השיווק השתוללו. אין מנוס מקביעת סף מקסימלי למחירי המוצרים כגון לחם, חלב, מוצרי חלב וביצים. אני מאד מקווה כי הממשלה, שטוענת שטובת הציבור לנגד עיניה תהיה קשובה לציבור ולא תסכל את הצעת החוק החשובה הזאת".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "בשנים האחרונות אנו נתקלים בהסרת הפיקוח הממשלתי במחירים של מוצרים בסיסיים. החלטה זו נבעה מתוך הרצון לעודד תחרות בין רשתות השיווק, דבר אשר יוביל להורדת המחירים וייטיב עם ציבור הצרכנים. אולם, במציאות הכלכלית של היום אנו רואים כי למעשה לא קיימת תחרות אמיתית בין רשתות השיווק ומחירי מוצרי היסוד כגון לחם, חלב, מוצרי חלב, ביצים רק עולים למחירי שיא. נוסף על כך, 62% מציבור הצרכנים קבע בסקר שנערך על ידי רשות ההסתדרות לצרכנות כי הסרת הפיקוח ממוצרי המזון פוגעת בצרכן ובשכבות מעוטות היכולת בפרט".

לפניות לכתב: wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully