וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרן שנוסדה במטרה להשקיע בסטארט-אפים שינוהלו בידי נשים נסגרה

הארץ

22.8.2001 / 9:16

מאת עודד חרמוני

מהפכת הכלכלה החדשה ביטאה בעיני רבים את חזון שוויון ההזדמנויות. כך, למשל, הצליחו יזמים צעירים חסרי ממון, או מהגרים מהעולם השלישי, להקים חברות ענק.

לחזון הזה הצטרפו נשים רבות, שראו בכלכלה החדשה הזדמנות לשינוי מעמדן בחברה. בארה"ב נוסדה קרן ההון סיכון דיווה שמטרתה היתה גיוס כספים להשקעה בחברות סטארט-אפ שינוהלו בידי נשים בלבד. השבוע הודיעה הקרן כי לא הצליחה לגייס הון בהיקף המתוכנן - 10 מיליון דולר.

דיווה הוקמה בניו יורק במאי 2000 בידי ג'ואנה ווניג וסוזאן פוזן. ביוזמה זו תמכה הרשות הפדרלית האמריקאית לעסקים קטנים (SBA) שהבטיחה להשקיע דולר על כל דולר שהקרן תצליח לגייס, אם תגיע ל-10 מיליון דולר.

הנישה אליה פנתה הקרן היה הנתח ההולך וגדל של עסקים שהוקמו על ידי נשים בשנים האחרונות. על פי סקרים שנערכו בארה"ב, נשים מחזיקות בכ-40% מהבעלויות על עסקים וקצב הגידול של החברות בבעלותן גדל פי-שניים לעומת כל קבוצה אחרת. חברות אלה, טוען האיגוד הלאומי האמריקאי לעסקים של נשים, זוכות רק ל-5% מכלל ההון סיכון בתעשייה.

ואולם, נראה כי המשקיעים המוסדיים לא ראו כל ערך מוסף בהשקעות במיזמים המנוהלים בידי נשים, וסירבו להשתתף בדיווה. באופן היסטורי המשקיעים המוסדיים השמרנים נמנעים מהשקעות בקרנות סקטוריאליות שאין בהן פיזור סיכונים.

מייסדות דיווה שקיוו להשלים את גיוס הקרן במשך 12 חודשים, הצליחו בתקופה זו להגיע ל-5 מיליון דולר בלבד - ממשקיעים פרטיים קטנים. על אף שהקרן תיכננה להשקיע עד שני מיליון דולר בחברות של נשים בשלבי הסיד, לא בוצעה השקעה כלשהי.

בשלושת החודשים האחרונים ניסו מנהלות דיווה לפעול בכל חזית. הן אפילו היו מוכנות לגייס הון ממשקיעים שלא תמכו במטרתה - השקעה במיזמים של נשים. מאמציהן כמעט הוכתרו בהצלחה, אך לבסוף החליטו המייסדות לסגור את החברה. במכתב ששלחה למשקיעים וליועצי הקרן הסבירה ווניג: "כל אחד ממשקיעים אלה היה גורר אותנו לוותר על הרעיון המקורי של הקרן. הפסקנו את גיוס הכספים לקרן, על אף שאנחנו מאמינות בתפישה שביסוד דיווה ובטוחות שקרן כזו יכולה לקום. ההחלטה נבעה ממצב השוק ומהמגבלות האישיות שלנו".

עתה מתכוונות ווניג ופוזן לעסוק במתן ייעוץ לחברות. פעילותן תתמקד בעסקים המנוהלים בידי נשים, ובכך תישמר רוח דיווה. עם זאת, אמרו, הן מתכוונות להרחיב אותה גם לחברות של גברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully