וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אפריון עתידה להיות סאיטקס הבאה"

הארץ

2.9.2001 / 10:57

החברה מקווה להגיע לתזרים מזומנים חיובי ב-2002

מאת עמי גינזבורג

שנתיים חלפו מאז ההחלטה לפצל את חברת אפריון דיגיטל מסאיטקס . ואולם, הפיצול האמיתי בין החברות, בגוף ובנפש, התבצע רק לפני חודשיים, כאשר נדדה אפריון ממתחם סאיטקס בהרצליה פיתוח למקום משכנה החדש באזור התעשייה של נתניה דרום.

"סאיטקס היתה חברה מיוחדת ואהבנו להיות חלק ממנה", אומר מנכ"ל אפריון, ד"ר מיקי נגלר, "אך הרבה יותר נוח להיות כאן, בחברה עצמאית נפרדת". "וחוץ מזה", הוא מוסיף, "כאן אין בעיות חניה".

נגלר, 51, מזה 17 שנים בסאיטקס, לא חושש להציב את המטרות של אפריון גבוה ככל האפשר. הוא לא מתבלבל לרגע כשהוא מצהיר: "אפריון הולכת להיות סאיטקס הבאה".

אפריון נולדה ב-99' כשהתפצלה מתוך סאיטקס. החברה הוקמה על בסיס טכנולוגיה ייחודית להזרקת דיו, שסאיטקס השקיעה בפיתוחה כ-7 שנים וכמעט 15 מיליון דולר. כיום, אומר נגלר, יש לאפריון כ-50 פטנטים על הטכנולוגיה שלה ועל המוצרים שנובעים ממנה.

הקמת אפריון נעשתה באמצעות הוצאת קבוצת פיתוח בת כ-80 אנשים וכניסה של הון חיצוני בהיקף של כ-25 מיליון דולר. כיום מונה החברה כ-130 עובדים. המשקיעות הראשונות באפריון היו שתי השותפות בסאיטקס, כלל תעשיות ודיסקונט השקעות, וקרן ההשקעות הבינלאומית, טמפלטון.

הפוטנציאל של הזרקת הדיו

ב-2000 ביצעה אפריון סבב גיוס נוסף, שבו גייסה 20 מיליון דולר נוספים, וגם כמה שותפים אסטרטגיים, בעיקר מתחום הדיו, ואת בנק הפועלים. בין המשקיעות היו חברת טויו אינק היפאנית, שהשקיעה בעבר גם בפיתוח הדיו האלקטרוני של חברת אינדיגו. נכון להיום מחזיקות כלל ודסק"ש בכ-25% מאפריון; בנק הפועלים וקרן אינפיניטי מחזיקים בכ-6% כל אחד; סאיטקס מחזיקה בכ-19% מאפריון משום שאינה רוצה לרשום הפסדים בגין ההחזקה בה, אבל ברשותה אופציה להגדיל החזקתה באפריון לשיעור של כ-40% בכל עת שתבחר.

נגלר מספר כי לידתה של אפריון החלה כאשר סאיטקס חיפשה תחומי עיסוק חדשים. החיפוש החל מעט לפני המשבר שפקד את סאיטקס בעקבות התמוטטות שוק המוצרים לקדם דפוס. סאיטקס התמחתה באותו זמן בפיתוח תחנות עבודה גרפיות לשוק הגרפיקה וקדם הדפוס, אך כניסתו של המחשב האישי לתעשייה, ובעיקר מחשבי המקינטוש בעלי היכולות הגרפיות הגבוהות, משכה לסאיטקס ולמתחרותיה את השטיח מתחת לרגלים.

באמצע שנות ה-90 סימנה סאיטקס תחום חדש - דפוס דיגיטלי באמצעות טכנולוגיית הזרקת דיו. "הזרקת דיו הוא תחום חדש יחסית, שהחל להתפתח רק לפני 10 שנים", מספר נגלר. "כמות החידושים בו הרבה יותר גדולה בהשוואה לטכנולוגיה הוותיקה יותר של אלקטרופוטוגרפיה, שקיימת כבר 60 שנה". החברה המובילה בעולם בתחום האלקטרופוטוגרפיה היא זירוקס האמריקאית, שביססה על טכנולוגיה זו את קו מכונות הצילום שלה.

הכניסה של סאיטקס לפיתוח טכנולוגיה עצמית של הזרקת הדיו החלה דרך שתי רכישות שביצעה בארה"ב בתחילת שנות ה-90. רכישות אלו כללו את חברת אייריס, המפתחת מדפסות אימות (Proofing) איכותיות לתחום האופסט, ואת חברת SDP, המפתחת ומייצרת מדפסות הזרקת דיו מהירות לתחום הטפסים והחשבונות. ב-98' רכשה סאיטקס עוד שתי חברות, עידנית ומתן, המתמחות בייצור מכונות דפוס לפורמט רחב, כאשר גם חברות אלו מבוססות על טכנולוגיית הזרקת הדיו.

לאחר רכישתן של אייריס ו-SDP החליטו בסאיטקס להעמיק את הידע בתחום הזרקת הדיו, ולפתח את הטכנולוגיה באופן עצמאי. נגלר, שניהל במשך שלוש שנים את פעילותה של אייריס בארה"ב, הוביל את הפיתוח הגנרי של סאיטקס, שהוליד בסופו של דבר את ראשי ההדפסה הייחודיים עליהם מבססת כיום אפריון את עתידה.

במסגרת הפיצול של אפריון, התייצב נגלר בתפקיד מנכ"ל החברה, כאשר המשימה שלו היתה לבנות מכונות דפוס סביב ראש הדפוס החדש. סגנו של נגלר באפריון הוא אבי הופרט, שלפני הצטרפותו לסאיטקס ב-95' כיהן בתפקידי מפתח בחטיבת החלל של חברת אל-אופ.

נגלר והופרט מאמינים כי תהליך דומה לזה שהתרחש בשוק הביתי והמשרדי, שבו מדפסות הזרקת הדיו דחקו את רגליהן של מדפסות הלייזר, יקרה גם בשוק הדפוס המסחרי והתעשייתי. הסיבה לכך, הם מסבירים, נובעת ממניעים כלכליים. טכנולוגיית הזרקת הדיו תהיה בסופו של דבר יותר כדאית, מאחר שהיא פשוטה ומהירה יותר. שני גורמים אלו הופכים את טכנולוגיית הזרקת הדיו לזולה יותר במונחי עלות ההדפסה לדף, ולכן כדאית יותר לבית הדפוס. יתרון נוסף, מסביר נגלר, מצוי בכך שהדיו של אפריון מבוסס על דיו ולא על סולוונטים (שמנים), מה שהופך אותו ליותר ידידותי לסביבה, דבר שעשוי לסייע למכירתו.

החלום של אפריון לא נגמר רק בתחרות מול הטכנולוגיה הדיגיטלית של אלקטרופוטוגרפיה. נגלר מאמין כי עם השיפור במהירות ובאיכות ההדפסה, יוכלו המכונות של אפריון להחליף בעתיד גם את מכונות דפוס האופסט, שתופסות עדיין את חלק הארי בתעשיית הדפוס.

טכנולוגיית הדפוס של אפריון מהווה כיום את אחד הנכסים העיקריים שלה. טכנולוגיה זו מאפשרת לראש ההדפסה להתיז דיו בקצב של 25 אלף טיפות בשנייה, לעומת ראשי הדפסה אחרים שפועלים במהירות מרבית של 10-12 אלף טיפות בשנייה, אומר נגלר.

הופרט מסביר כי המהירות ההדפסה הגבוהה בראשי ההדפסה של אפריון מושגת בזכות שימוש בטכנולוגיה שונה מהמקובל אצל יצרנים אחרים. בראשי הדפסה רגילים, הזרקת הדיו נעשית בטכניקה של טעינת דיו ופריקתו, דבר היוצר מגבלה על קצב ההזרקה. ראש ההדפסה של אפריון, לעומת זאת, נמצא בטעינה מתמדת דרך כרית מלאה בדיו, כאשר תהליך הפריקה של הדיו נעשה באמצעות ויברציות המופעלות על הכרית.

לדברי נגלר, במעבדה של החברה כבר נמצא ראש הדפסה שמדפיס בקצב של 100 אלף טיפות בשנייה. דור המכונות הבא של אפריון, שיצא לשוק בעוד כשנה וחצי, אמור להכיל את ראשי ההדפסה החדשים.

השימוש בראשי ההדפסה המהירים של אפריון אמור לענות לדרישות דפוס רבות ומגוונות, שהעיקריות בהן הן מהירות הדפסה, גמישות (יכולת להדפיס בסדרות קצרות ועל מצעי הדפסה שונים), ואיכות גבוהה. נכון להיום, איכות ההדפסה שאליה מסוגלת אפריון להגיע עדיין אינה גבוהה מספיק, ולכן היא עדיין לא מסו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully