וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זן ריסרץ' בשווי של שליש מהמזומן בקופתה

הארץ

7.9.2001 / 10:36

דיוויד אבר, סמנכ"ל הכספים של החברה: "צימצמנו בתקופה האחרונה את כוח האדם בכ-12%, ויש לנו מזומן לפעילות של עשרה רבעונים לפחות"

מאת בועז לוי

הנפילה החדה שרשמה אתמול מניית זן ריסרץ' במסחר בלונדון היתה רק אקורד הסיום להתרסקות הארוכה שהחלה ב-2000. אתמול צנחה המניה ב-45% נוספים לרמה של 8.5 פני, שהביאו את שווי השוק של החברה לכשליש מהמזומן בקופה.

"ההסבר שלנו לנפילה החדה של המניה טוב כמו הסבר של כל אחד", אמר אתמול דיוויד אבר, סמנכ"ל הכספים של זן ריסרץ'. "נפגשנו היום עם אנליסטים ומשקיעים, וההסבר היחיד שאני מוצא לכך הוא המשבר העמוק במגזר ההיי-טק והשפל בעולם".

זן ריסרץ' עוסקת בפיתוח של התקנים המאפשרים לשפר את הביצועים של כוננים אופטיים המותקנים במחשבים אישיים כגון CD רום ו-DVD. ביולי 2000 גייסה החברה 81 מיליון דולר בהנפקת מניות ראשונה, ובמאי 2001 מינה עצמו בעל השליטה בחברה, יזם ההיי-טק דוידי גילה - למנכ"ל. החברה הודיעה אתמול גם על פרישתו מהתפקיד של נשיא החברה, אמיל ג'קמן.

"ההאטה בתעשייה ומלחמת המחירים בשוק המחשבים האישיים מאתגרות אותנו", אומר גילה בהודעה שפירסמה החברה. "מסיבה זו נקטנו צעדים לצמצום ההוצאות, וכרגע איננו צופים הכנסות מהטכנולוגיה שלנו עד לסוף 2001. בנוסף, אין לנו כל תחזיות לגבי ההכנסות מטכנולוגיה זו עד לסוף 2002".

הסיבה שנראית כמסבירה ביותר את הנפילה היא התוצאות הכספיות הגרועות שפירסמה החברה. שמועות והערכות על סבב פיטורים גדול בחברה הוכחשו אתמול על ידי אבר: "פיטרנו בתקופה האחרונה כ-12% מהעובדים בחברה, מכל המחלקות, ועתה יש לנו 120 עובדים בישראל ועוד 20 בחו"ל".

גם ברבעון השני של 2001 לא הצליחה זן ריסרץ' להפגין ביצועים מרשימים במיוחד בשורה העליונה. המכירות היחידות שהצליחה החברה להשיג החברה עד כה נובעות מתמלוגים ומתשלומים קטנים שהיא גובה עבור העסקת מהנדסים שלה בפרויקטים שונים. סך ההכנסות ממקורות אלה ברבעון השני היה 33 אלף דולר, וזאת לעומת 205 אלף דולר ברבעון המקביל ב-2000.

התגבור המשמעותי שהצליחה לגייס זן ריסרץ' למכירות שלה מגיע מהחברה הישראלית סיליקון וליו שנרכשה מטיוגה הישראלית באפריל תמורת כ-20 מיליון דולר במזומן. אולם גם כאן ממתינה הפתעה לא נעימה. בעוד שמכירותיה של סיליקון וליו ב-2000 הסתכמו בכ-22 מיליון דולר, תחת כנפיה של זן ריסרץ' היא הצליחה לייצר ברבעון השני הכנסות של 1.1 מיליון דולר בלבד, ולהפסיד תפעולית כמעט 4 מיליון דולר. "לקוחות רבים שסברו כי החברה עומדת בפני סגירה הצטיידו בהרבה מאוד תוצרת ברבעון הראשון - ומכאן התוצאות הגרועות ברבעון השני", מסביר אבר.

אבר מעריך כי עד סוף 2001 תחזור סיליקון וליו למכור בקצב שבו מכרה ברבעון הראשון - כ-5 מיליון דולר: "במכירות פגעה גם ההאטה הכלכלית. לקוחותיה העיקריים של החברה הם Avaya וסיסקו, וכולם יודעים מה קרה להן בתקופה האחרונה".

על ההכנסות האפסיות של החברה הוטל עול הוצאות המו"פ וההוצאות התפעוליות, שהתרחב משמעותית כתוצאה מאיחוד התוצאות של סיליקון וליו והסתכם ב-11.6 מיליון דולר. הוצאות אלה כוללות הפחתה של 3.1 מיליון דולר מהמוניטין בסך 18.6 מיליון דולר שנרשם עקב רכישת סיליקון וליו.

נקודת האור היחידה בתוצאות היא המזומן בקופה, שמסתכם ב-66 מיליון דולר. בניכוי המזומן לרכישת סיליקון וליו, שרפה החברה כ-6 מיליון דולר ברבעון האחרון. "אפילו אם מניחים שסיליקון וליו לא תייצר כל הכנסות, יש לנו מזומן מספיק לכ-10 רבעונים".

אתמול הודיעה זן על תוכנית אופציות לבכירי החברה. גילה, המחזיק ב-29% מהמניות קיבל מיליון אופציות; סטיבן פזולה, סיו"ר, קיבל 1.9 מיליון אופציות; אבר קיבל 1.3 מיליון אופציות; ואמיקו היגאשי, סגן נשיא בחברה, קיבלה 1.2 מיליון אופציות. כל האופציות מחוץ לכסף, ומחיר המימוש שלהן הוא 14 פני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully