וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קומברס מבקשת למכור את סטארהום ואולטיקום

שירלי יום-טוב

11.7.2007 / 2:54

החברה תישאר עם ורינט וקומברס. מניית קומברס זינקה אתמול ב-9% בתחילת המסחר ובמחזור גדול בעקבות הפרסום

קבוצת קומברס טכנולוג'י מבקשת למכור את חברת סטארהום ואת האחזקה בחברת אולטיקום, ולהישאר בשלב זה עם אחזקה בוורינט ועם פעילות החברה הבת קומברס אינק, התורמת כ-70% מהכנסות הקבוצה - כך מעריכים מקורבים לקבוצה.

אתמול זינקה מניית קומברס ב-9% בשעות הראשונות של המסחר בעקבות הפרסום ב-TheMarker על החלטת דירקטוריון קומברס לתת אור ירוק למכירת הפעילויות. כבר במארס האחרון, בעת פרסום תוצאות הקבוצה ל-2006, אמר יו"ר החברה, מרק טרל, כי קומברס "בוחנת את כל יחידותיה העסקיות ומבנה הקבוצה", או אם לקרוא לילד בשמו - מכירה אפשרית של חלק או כל פעילויות החברה.

בסוף מאי, חודש לאחר שהתמנה אנדרי דהן למנכ"ל הקבוצה, הוא התראיין לתקשורת ורמז שוב על שינויים מפליגים הצפויים במבנה הקבוצה: "אנחנו עובדים כעת על זיהוי מקורות הצמיחה העתידיים של החברה. הדירקטוריון החל לפני כחודשיים בבדיקה מקיפה של מבנה הקבוצה ועסקי החברות, ובטווח של תשעה חודשים עד שנה נדע אם הקבוצה מתמקדת בתחומים המתאימים לה. נצטרך להחליט גם אם אנחנו ממשיכים לנהל את הקבוצה במבנה של חברת אחזקות עם בדרך של חברות הפועלות בתחומים שונים", הוא אמר.

כעת הגיע צעד נוסף בדרך הפתלתלה שקומברס צועדת בה זה יותר משנה, מאז התפוצצות פרשת ה"בקדייטינג" של אופציות במרץ 2006. דהן הגיש לדירקטוריון קומברס תוכנית עבודה המכילה המלצות למכירה אפשרית של חלק מיחידותיה. דירקטוריון קומברס, שהביא את דהן מלכתחילה כדי לבדוק את מבנה הקבוצה והמשך פעילותה, נתן כעת לדהן אור ירוק לתוכנית.

הקבוצה מצטמצמת

קבוצת קומברס מורכבת מארבע חברות בנות: קומברס אינק, החברה הגדולה בעולם בתחום אספקת פתרונות ערך מוסף לחברות תקשורת (תאים קוליים ופתרונות להעברת SMS וקובצי מולטימדיה בסלולר). החברה מעסיקה כ-6,100 עובדים והיא החברה הבת הגדולה בקבוצה. היא גם מקור פרנסתם של כמעט 3,000 עובדים בישראל, המועסקים ברמת החייל בתל אביב.

החברה הבת השנייה בגודלה בקבוצה היא ורינט, המתמחה במערכות הקלטה מתוחכמות לווידיאו ולאודיו, ומתחרה בנייס מערכות הישראלית. קומברס טכנולוג'י מחזיקה ב-58% מהחברה, הנסחרת בניו יורק מ-2002 לפי שווי של יותר ממיליארד דולר. ורינט רכשה באחרונה את חברת וויטנס האמריקאית, והיא מעסיקה כ-1,800 עובדים, כ-800 מהם בהרצליה.

השלישית היא אולטיקום, הפועלת בעיקר מחוץ לישראל, וגם בה מחזיקה קומברס טכנולוג'י בכ-70%. החברה מוכרת פתרונות תוכנה לרשתות סלולר ונסחרת אף היא בניו יורק לפי שווי שוק של 380 מיליון דולר. החברה הרביעית היא סטארהום, הזוכה לחשיפה מינימלית. סטארהום היא חברה פרטית המתמחה בשירותי נדידה (Roaming) בעבור חברות סלולר ומעסיקה 220 עובדים, כ-180 מהם בישראל.

הדיון בקומברס מעסיק לא מעט אנשים בישראל, משום שהקבוצה נחשבת מעסיק גדול ואחת מחברות ההיי-טק הגדולות בישראל: בכל הקבוצה עובדים כ-7,000 איש, מחציתם בישראל.

פיטורים של 370 עובדים

בקומברס לא מספקים בינתיים פרטים לגבי אופי תוכנית העבודה שהגיש דהן לדירקטוריון. ההערכה היא שהקבוצה פועלת בשני מסלולים מקבילים: הצפת ערך באמצעות בחינת מכירת חלק מיחידות בחברה, בצד שיפור הרווחיות בקבוצה בכלל ובקומברס אינק בפרט.

בינתיים בוצע השלב הראשון של ההתייעלות באמצעות פיטוריהם של כ-6% מעובדי קומברס אינק, כ-370 עובדים. החברה לא מסרה כמה מתוך המפוטרים הם בישראל.

קומברס לא פירטה עד כה מה הולך לקרות בקבוצה, אך מדברים שאמר דהן בעבר נראה כי כל האופציות פתוחות: מכירת כל החברות בשלמותן, מכירה של יחידות עסקיות המרכיבות את החברות, או השארתן של חלק מהיחידות ומכירה של אחרות.

ההערכות בענף הן שהאפשרות הסבירה ביותר בשלב זה היא מכירת האחזקות באולטיקום ומציאת קונה לסטארהום. שתי החברות אמנם פועלות בשוק הטלקום, שהוא השוק שאליו פונה קומברס אינק, אבל קשה לומר שפעילות החברות האלה משלימות לפעילותה של קומברס אינק. בעבר דובר על הנפקתה של סטארהום בנאסד"ק, אך פרשת ה"בקדייטינג", הכרוכה בתיקון הדו"חות ההיסטוריים של כל החברות בקבוצה, והפגיעה בשמה הטוב של הקבוצה - גרמו להקפאת תוכניות אלה. בכיר בבנק השקעות, המעורה בעסקי קומברס, אמר כי לא יהיה קל למכור את סטארהום, מכיוון שברבעונים האחרונים היא אינה צומחת. לדבריו, החברה מכרה ב-40 מיליון דולר ב-2006.

להגיע לאחזקה של 80% באולטיקום

שוויה של אולטיקום, כאמור, הוא כ-380 מיליון דולר, כך שחלקה של קומברס מסתכם בכ-260 מיליון דולר. אותו בכיר הסביר כי בהתאם לחוקים בארה"ב, כדי למכור את המניות בלא לשלם מס (על ההפרש בין שווי אולטיקום בספרי קומברס לבין שווי המניות בעסקה מכירה) תצטרך קומברס טכנולוג'י להגיע לאחזקה של כ-80% באולטיקום, אחרת המכירה לא תהיה כדאית.

תחת כל האופציות הנבדקות, אותו בכיר העריך יש עדיפות לאפשרות שקומברס טכנולוג'י תישאר עם החברה הבת קומברס אינק, כלומר לא תמכור אותה בשלב זה. קומברס אינק מנוהלת בידי ירון צואלה, ופועלת כיום בשני שווקים עיקריים - פתרונות ערך מוסף ובילינג. "הפרה החולבת" של קומברס אינק היא פעילות התאים הקוליים, והפעילות הצומחת בקצב שנתי של כ-25% היא הבילינג. הוא מעריך כי החברה תעשה שימוש בהכנסות מהפעילות המסורתית כדי לפתח את תחום הבילינג. בנוסף, אין לפסול אפשרות שאמדוקס, חברת הבילינג הגדולה בעולם, תבקש לרכוש את קומברס אינק, שהפכה בשנה האחרונה למתחרה אמיתית בנוף הבילינג.

ומה על ורינט? ורינט רכשה באחרונה את וויטנס תמורת 950 מיליון דולר, כש-293 מיליון דולר מתוכם הגיעו מקומברס טכנולוג'י. ההערכה היא שקומברס מימנה חלק מהעסקה כדי לא לעבור דילול של אחזקותיה, שהיה מתרחש אילו העסקה היתה כוללת מרכיב של החלפת מניות. לכן, נראה כי קומברס מבקשת להמשיך להחזיק בוורינט, על אף שוורינט סובלת בשנה האחרונה מפגיעה במוניטין בגלל הקשר שלה לקומברס ופרשת ה"בקדייטינג".

בסוף 2006 שכר רז אלון, המנכ"ל הקודם של קומברס טכנולוג'י, את דויטשה בנק כדי לבדוק את החלופות העומדות בפני החברה בשוק. דויטשה ממשיך ללוות את החברה בשלב זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully