וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחכים לתגובה האמריקאית

הארץ

13.9.2001 / 9:52

בעקבות התקפות הטרור צופים מנהלי קרנות הון סיכון השקעה אמריקאית בביטחון

מאת דבי קאופמן

בכירים בתעשיית ההון סיכון וההשקעות בישראל התקשו אתמול להעריך מה תהיה השפעת האירועים בארה"ב על התעשייה המקומית. חנוך ברקת, שותף בקרן ההון סיכון אייפקס פרטנרס, סבור כי יש לבצע הערכת מצב מנקודת מבט גלובלית. "המיתון בארה"ב יימשך זמן ארוך משחשבנו", אמר. "מה שקרה השבוע הוא לא דבר שאחריו חוזרים לחיים נורמליים, ואנחנו צפויים לראות האטה בצריכה בארה"ב".

לעומתו אלדד תמיר, מנכ"ל משותף בחברת ההשקעות תמיר פישמן, מאמין כי בתום תקופת אי-ודאות של כמה ימים יתברר שלהתקפה לא תהיה כל השפעה כלכלית מהותית. "האירוע לא יגביר את המיתון בארה"ב ולא ישפיע על הכלכלה העולמית", אמר. להערכתו, הממשל האמריקאי יבצע השקעות גדולות יותר בתחומי המודיעין, בציוד אבטחה ובאבטחת שדות תעופה. בעקבות האירועים האחרונים, אמר, הוחלט בתמיר פישמן להיערך לביצוע השקעות בטווח קצר. "ענפי הביטוח - בניגוד לענפי התעופה, הזהב ותחום האבטחה האזרחית והצבאית - יספגו מכה קשה", הוסיף.

יו"ר איגוד המשקיעים פרטנרס 500 ושותף בכיר בקרן ההון סיכון אינפיניטי, אמיר גל-אור, השוהה בימים אלה בבוסטון, אמר כי משיחות שקיים השבוע בארה"ב התרשם כי עד שלא תסתמן תגובה אמריקאית ברורה, כל ההחלטות הכלכליות נמצאות בהמתנה. "לפני האירועים האחרונים היו הערכות שארה"ב גולשת למיתון", אמר. "המצב החדש רק יאיץ את התהליך".

התעשייה הישראלית, הוסיף גל-אור, עשויה להיכנס לעידן חדש, שבו יפחת משקלו של המצב הביטחוני בהרתעת משקיעים, ובמקביל יגבר הביקוש לטכנולוגיות המשמשות ללוחמה בטרור. "זו לא תהיה מגמה מאסיווית, ואולם יש לזכור כי טכנולוגיות ביטחוניות ישראליות מתחום המעקב והזיהוי שימשו לפיתוח יישומים אזרחיים", אמר.

מייסד ג'רוזלם גלובל ונצ'רס, שלמה קליש, העריך כי ההתקפה תגרום לזעזוע בכלכלה העולמית בטווח הקצר. "המצב ישתנה רק לאחר שהממשל יחזיר לאנשים את תחושת הביטחון", אמר. להערכתו, קרנות ההון סיכון יושפעו לטובה לאחר שבאחרונה הקפיאו המשקיעים האמריקאים את השקעותיהם בישראל. "עכשיו יקבלו את ישראל באהדה ויבינו מה המשמעות של פצצות במרכזי יישוב", אמר.

מנכ"ל קרן יוזמה, יגאל ארליך, מצפה לחודשים ארוכים של חוסר בהירות. "הסיפור הזה יביא לסגירת הכיסים", אמר. להערכתו, אם הדעה הרווחת בעולם המערבי תהיה כי הטרור הוא תוצר של הכיבוש הישראלי, תיפגע יכולת גיוס ההון של הקרנות והחברות הישראליות.

שותפה בקרן ההון סיכון פורטוויו, רובין הקה, עבדה ב-84'-85' בקומה ה-105 באחד ממגדלי התאומים. היא מספרת על אנשי הפיננסים הרבים, הבנקאים ואנשי הביטוח המגיעים למרכז הסחר העולמי בכל בוקר, ואולם להערכתה, למרות ההרס, ניו יורק תחזור מהר לשגרה. לדבריה, עסקי ההיי-טק ממשיכים כרגיל. "בעוד חמש דקות אני נכנסת למשרד ומחפשת השקעות בישראל וגם בארה"ב", אמרה.

מנכ"ל קרן אתגר, יוסף צ'חנובר, שכיהן ב-73'-78' כראש משלחת משרד הביטחון בארה"ב עד שמונה למנכ"ל משרד החוץ, אמר שהעולם מזועזע, אבל "במצב כזה יש בדרך כלל הזדמנויות כלכליות, ומי שיהיו לו מזומנים יידע לאתר אותן". צ'חנובר משוכנע שהכלכלה האמריקאית תתאושש, ועמה תעשיית ההיי-טק הישראלית. עם זאת, העריך כי לקרנות שלא השלימו גיוסים צפויה תקופה קשה. "תעשיות שלמות עלולות להיפגע, בהן ביטוח ובנקאות", אמר.

שותף בקרן פנטין, אריה גז, התייחס בעיקר להשפעות הפיגועים בארה"ב על השווקים באירופה. הקרן שבראשה הוא עומד עובדת בעיקר עם משקיעים אירופיים. "עד היום הכלכלה הובילה את הפוליטיקה, עכשיו הפוליטיקה תוביל את הכלכלה", אמר. "זה פועל יוצא של מה שקרה".

להערכתו, הדבר יביא להתחזקות אירופה ויש אפילו סיכוי שאירופה תנצל את המצב לטובתה, בעיקר לאור העובדה שבינואר יתחיל היורו לפעול כמטבע אחיד במדינות האיחוד האירופי. גז מאמין שההתקפה בארה"ב לא תפגע בהשקעות האירופיות בישראל, וקיים אף סיכוי שאלה יגדלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully