וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן מסתייג מההמלצה לפצל בתי הזיקוק

הארץ

30.9.2001 / 7:32

בשל אי הוודאות באשר לסיכויי הארכת הזיכיון, הורה דירקטוריון החברה לעכב את כל ההשקעות בפיתוח המפעל, בהיקף מאות מיליוני דולרים

מאת עמירם כהן

שר התשתיות, אביגדור ליברמן, מסתייג מהמלצת הוועדה הבין-משרדית לבחינת מבנה בתי הזיקוק (בז"ן), שהמליצה לשרי האוצר והתשתיות לדבוק בהחלטת הממשלה מ-99' ולפצל את החברה; זיכיון חברת בתי הזיקוק צפוי להסתיים באוקטובר 2003. בשל אי הוודאות שבה מצויה החברה באשר לסיכויי הארכת הזיכיון, הורה דירקטוריון החברה לעכב את כל ההשקעות בפיתוח המפעל, בהיקף מאות מיליוני דולרים.

ליברמן אמר בסוף השבוע כי נושא הפיצול אינו הפתרון האופטימלי וכי "יש צדדים לכאן ולכאן"; לדבריו, בית זיקוק שפוצל לפני כמה שנים ביוון, מוזג באחרונה מחדש לאחר תקופת ניסיון. עם זאת, יותר משמודאג ליברמן מהצעת פיצול בז"ן, הוא מודאג מהעובדה שטרם התקבלה כל החלטה: "הדבר המהותי בתחום מבנה משק הדלק, כמו בהרבה נושאים אחרים, הוא שלא מתקבלות שום החלטות. וחשוב יותר שהממשלה תקבל סוף סוף החלטות".

הוועדה, בראשות החשב הכללי באוצר, ניר גלעד, ובהשתתפות מנכ"ל משרד התשתיות, יעקב אפרתי, ומנהל רשות החברות, ירון יעקובס, הוקמה לפני כשנה על ידי שר האוצר (בעבר), אברהם שוחט, כדי לקדם את הרפורמה במשק הדלק ולהגביר בו את התחרותיות.

עיקר עבודת הוועדה התמקד בבחינה נוספת של ההמלצות שקיבלה ועדה מקצועית בראשות פרופ' ראובן גרונאו, ב-95'. הוועדה בראשות גרונאו המליצה בין היתר, על פיצול בז"ן לשתי חברות: בז"ן חיפה ובז"ן אשדוד, כשאחת החברות תופרט לאחר מכן באמצעות מכירתה למשקיע בינלאומי.

בנוסף להמלצתה לאשר מחדש את המלצת ועדת גרונאו על פיצול בז"ן, המליצה ועדת גלעד על הסרת הפיקוח ממחירי בז"ן מייד עם השלמת הפיצול, על הסרת הפיקוח ממחירי הבנזין בתחנות הדלק והתאמת תעריפי שירותי התשתית לעלויות הריאליות שלהן.

נודע כי בוועדה התגבשו שתי עמדות מנוגדות לגבי האופן והמועד בו תפוצל בז"ן: עמדתם של החשב הכללי, ניר גלעד, ושל מנהל רשות החברות, ירון יעקובס, היתה כי יש לבצע את השינויים המבניים בבז"ן כמיקשה אחת, ובמועד סיום הזיכיון. קרי: במועד תום הזיכיון יבוצע פיצול החברה, יוחזרו המקרקעין למדינה ויבוצע הסדר עם המדינה לגבי הנכסים האחרים של החברה ותגובש מתכונת להפרטת אחד המפעלים.

מנכ"ל משרד התשתיות, יעקב אפרתי, הציג עמדה שונה, לפיה יש לעשות את השינוי המבני בשני שלבים: בשלב הראשון לסיים את הזיכיון ולערוך הסדר נכסים ורק לאחר מכן בשלב השני, פיצול והפרטה.

ליברמן אמר כי שתי הדרכים מקובלות עליו אך חשוב בהרבה לקבל החלטה ולבצעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully