וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב צופים קיצוץ ריבית תשיעי

הארץ

30.9.2001 / 9:07

מאת רפי פרסיץ

אט אט, מתחילים הנתונים הכלכליים החודשיים להדביק את המציאות הכלכלית העגומה בארה"ב. בשבוע שעבר בלט לרע מדד אמון הצרכנים, שרשם את נסיגתו החודשית התלולה זה 11 שנה, וצנח לשפל שכרה לפני כחמש שנים.

למדד אמון הצרכנים, המשקף את מצב רוחם וכיסם של צרכניה של ארה"ב (שהוצאותיהם מייצגות כשני שלישים מן התוצר המקומי הגולמי) נודעת חשיבות, שכן עד כה, היתה פגיעתה של ההאטה בכלכלתה של ארה"ב בהלוך רוחם של צרכניה מתונה למדי.

כלכלנים בארה"ב תמימי דעים שעם פיטוריהם של מאות אלפי מועסקים, שאליהם נוספו באחרונה רבבות עובדים במגזרי התעופה והתיירות, יגאה בחודשים הקרובים שיעור האבטלה מ-4.9% ל-5.5% מכוח העבודה.

הדעה הרווחת כעת היא שבהתכנסותו השבוע, יגלח הבנק המרכזי האמריקאי את ריבית המפתח, בפעם התשיעית ברציפות מאז תחילת השנה, ב-0.5%; ושלא מן הנמנע שקיצוץ זה לא יהיה האחרון ב-2001.

אופ"ק דבק במכסותיו

ההאטה בכלכלה העולמית, המצמצמת את הביקוש לנפט גולמי ולמוצריו - מגמה המתעצמת באחרונה על ידי החבטות שסופגות חברות תעופה בעולם בעקבות מעשי הטרור בארה"ב ב-11 בספטמבר - הובילה בתחילת השבוע שעבר לכרסום בכ-25% בשערי הנפט הגולמי, וכפתה על קרטל אופ"ק לבחון מחדש את מדיניות השיווק שאימץ מאז תחילת החודש, כשקיצץ את מכסת תפוקתו היומית במיליון חביות.

חרף ההאטה בביקוש לנפט גולמי, המאיימת לערער את הרף התחתון - 22 דולר לחבית - שהועיד אופ"ק ליצואו, החליט הקרטל להותיר את מכסת תפוקתן של חברותיו, 23.2 מיליון חביות ביממה, על כנה, מן הטעמים הבאים: רצון לא להכעיס את לקוחתו הגדולה, ארה"ב; רצון להיראות מרים תרומה להיחלצות העולם מן המיתון; והערכה שחלק ניכר מן ההוזלה במחירי הנפט הגולמי הוא תולדה של פעילות ספקולטיווית בשווקים העתידיים, שאין בה כדי לשקף בנאמנות את מאזן ההיצע/ביקוש בשוקי הנפט.

בשוך המסחר בארה"ב ביום ו' נסחרה חבית נפט גולמי מסוג ברנט תוצרת הים הצפוני למסירה בנובמבר ב-23.10 דולר.

התאוששות בבורסות

בשוקי החליפין הזדקר רפיונו של הראנד הדרום-אפריקאי, שצנח בחישוב שבועי, מ-8.7790 ל-9.0300 לדולר (2.8%-), כ-20% פחות משוויו בתחילת השנה.

חולשתו של הראנד עולה בקנה אחד עם זו שמפגינים מטבעות של מדינות מתפתחות-מתעוררות, בהם הריאל הברזילי והלירה הטורקית.

במסחר בין המטבעות המובילים, העפיל הדולר מ-116.70 ל-119.40 ין, מ-1.5810 ל-1.6140 פרנק שווייצי ומ-91.50 ל-91.00 סנט ליורו, ופחת מ-1.4570 ל-1.4740 דולר לליש"ט. בשוקי הריבית עלתה התשואה השנתית על שטרי אוצר דולריים לשלושה חודשים מ-2.25% ל-2.37%, בעוד התשואה השנתית על איגרות חוב דולריות ל-30 שנה פחתה מ-5.59% ל-5.45%.

בשוקי ההון נרשמה התאוששות מרמות השפל שכרו בשבוע הקודם. בסיכום שבועי, העפיל המדד המוביל במילאנו ב-19.5%, בציריך ב-17.7%, בפרנקפורט ב-13.7%, באמסטרדם ב-13.6%, בהונג קונג ב-11.4%, בלונדון ב-10.6%, ביוהנסבורג ב-10%, בסינגפור ב-6.4%, בפאריס ב-5.9% ובטוקיו ב-2.3%. יצאה מן הכלל הבורסה במוסקווה, שהשילה בשבוע שעבר 2.2% משוויה.

בארה"ב העפיל מדד דאו ג'ונס מ-8,236 ל-8,847 נקודות (+7.4%, כמחצית הנסיגה בשבוע הקודם) ומדד נאסד"ק מ-1,423 ל-1,499 נקודות (+5.3%, כשליש הנסיגה בשבוע הקודם). לצחוק או לבכות

למשמע הדיווחים הפיננסיים הכוזבים-משעשעים, שבהם מלעיטים אותנו רשתות הטלוויזיה והרדיו הממלכתיות, אינך יודע אם לצחוק אם לבכות. להלן כמה דוגמיות עכשוויות:

* בלא להידרש להבדל התהומי בין תיקון לשינוי מגמה, בישר ביום ב' חיים יבין (שלדידו כל אוושה כמוה כמהפך) על התאוששות "בת יומיים" בבורסותיה של ארה"ב - כשנכון ליום שני, היתה ההתאוששות בת יממה בלבד ושינוי מגמה מאתנו והלאה.

* באותה יממה, היטיב גדעון רמז להמם את מאזיניו ברשת ב' בידיעה מרעישה על עלייה בשיעור של 200% (התלולה בקורותיו?) שרשם מדד דאו ג'ונס בפתיחת המסחר בארה"ב, כשהכוונה, מן הסתם, לעלייה (נאה למדי, לעצמה) בכ-200 נקודות - ולא טרח לתקן את טעותו.

* הגדיל עשות גיל תמרי, שליחה של הטלוויזיה הממלכתית לארה"ב, שכינה את הזדים העלומים שהפיקו רווחים ממעשי הטרור בארה"ב "קוני שורט": תרתי דסתרי.

* איך אפשר בלי מנחם פרידמן הלא נלאה, הכתב היחיד בעולם המרשה לעצמו מדי בוקר, קבל עם ועדה, לפסוק אילו מטבעות "חשובים", אילו פחות חשובים; והיודע לבדות, כיד דמיונו הטובה, עליות וירידות "של ממש" בבורסה פלונית-אלמונית - כשמדובר בבורסות שכלל לא התקיים בהן מסחר?

והיכן, אם מותר לשאול, דלה מנחם פרידמן את הידיעה שערב האסון שניחת על ארה"ב ב-11 בספטמבר, נסחרה חבית נפט גולמי ב-31 דולר? להד"ם.

* כשמגייסת רשת ב' עובדי בנקים חיצוניים לשורותיה, נהיים הנתונים קצת יותר מהימנים. לא כן הפרשנויות. ביום שלישי שעבר קלטתי את אחד ממגויסי הבנקים פולט ברשת ב' משפט חסר פשר בנוסח: על אף הנסיגה החדה שנרשמה במדד אמון הצרכנים בארה"ב, שמר היורו על יציבותו. ההתכוון לדולר?

מסקנה: אם בבידור חפצתם, הטו אוזן קשובה לדיווחים הפיננסיים הדמיוניים של הרשתות הממלכתיות. אם במידע אמין חפצתם, הקיאו אותם מתודעתכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully