וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרסה להם את החגיגה

סקוט מוריץ

4.10.2001 / 14:50

AT&T הודיעה על כוונתה לקצץ את הוצאותיה על ציוד ב-2 מיליארד דולר, והצטרפה לשורה של חברות טלקום שקיצצו את הוצאותיהן המתוכננות לשנה הבאה ב-20% לפחות - למורת רוחן של יצרניות הציוד

נוכח העידוד ששאבו מאישוש התחזיות של סיסקו לרבעון הכספים השני המסתיים בסוף אוקטובר, המשקיעים הרשו לעצמם להתעלם מנתוני היסוד.

קחו, למשל, את המסחר במגזר הטלקום בעקבות הודעת סיסקו מאתמול כי תעמוד בתחזיות לרבעון הכספים השני. מניות ציוד הטלקום רשמו עליות גם נוכח ההודעה של AT&T - אחת הלקוחות הגדולות ביותר של המגזר - כי בכוונתה לצמצם את הוצאותיה על ציוד בשנת 2002 ב-2 מיליארד דולר.

בעשותה כן, הצטרפה AT&T לחברות טלקום גדולות אחרות שקיצצו את הוצאותיהן המתוכננות לשנה הבאה ב-20% לפחות. וורלדקום (סימול WCOM) ו-Qwest (סימול Q) כבר צמצמו את הוצאותיהן המתוכננות לשנת 2002, והמשיכו בכך את המגמה השלטת השנה, במהלכה כמעט כל חברות הטלפוניה והאינטרנט הקפיאו פרויקטים חדשים כדי לחסוך בהוצאות ולפצות על אובדן ההכנסות.

בוועידת השקעות שנערכה ביום רביעי בניו יורק, התייחס מנכ"ל AT&T, מייקל ארמסטרונג, למגמה הקיימת במגזר הטלקום לקצץ בהוצאות המתוכננות לשנת 2002 ב-20%. בניסיון לרצות את בעלי המניות של החברה אמר ארמסטרונג כי הוצאות החברה "צפויות לרדת לפחות בשיעור זה, אם לא יותר".

המשקיעים, שמצאו את עצמם בעיצומה של עלייה לכל רוחב השוק, נתפסו למסע רכישות מטורף, וקנו את אותן המניות שצפויות להיפגע בצורה הקשה ביותר נוכח המשך הירידה בהוצאות על ציוד. לוסנט עלתה ב-8%, נורטל עלתה ב-6%, סיינה (סימול CIEN) זינקה ב-23% וג'וניפר (סימול JNPR) עלתה ב-29% בשעה שהמשקיעים חיפשו מניות שלהערכתם היו בבחינת מציאות.

לך תבין

בשנה האחרונה גרמה הירידה בהיקף ההוצאות של חברות הטלקום ללחץ על יצרניות ציוד לרשתות תקשורת דוגמת לוסנט, נורטל וסיסקו. בדיוק כפי שהירידה בהוצאות השנה גרמה לספקיות הגדולות לפטר עד מחצית מכוח העבודה שלהן ולצמצם את הוצאות התיפעול שלהן, כך צפויים הקיצוצים הנוכחיים להוביל לקיצוצים נוספים.

באופן מסורתי, היתה לוסנט אחת מספקיות הציוד העיקריות של AT&T. לוסנט כבר נמצאת בעיצומו של קיצוץ בכוח העבודה שלה לסדר גודל של 60 אלף עובדים, לעומת כ-100 מאלף עובדים לפני שנה. נורטל המתחרה החלה שלשום (יום שלישי) ביישום תוכניותיה לקצץ את כוח העבודה שלה ל-45 אלף עובדים, לעומת 60,000 עובדים קודם לכן.

"נורטל הכירה בשינויים שחלו בסביבה העסקית והתאימה את עצמה אליהם", אמר סטיב קאמאן מבנק ההשקעות CIBC וורלד מארקטס, אשר אינו מדרג את נורטל ומעניק דירוג "החזק" ללוסנט.

בחזרה ללוסנט

לטענת לוסנט "ההאטה הנוכחית בתעשייה כבר שוקללה בתוכניות המימון שלנו". דוברת החברה סירבה להגיב על השאלה האם צפויים קיצוצים נוספים בכוח העבודה של לוסנט.

כמה גורמים פועלים לטובת לוסנט, טוענים חלק מהמומחים. נדמה כי לוסנט נמצאת זה תקופה ארוכה בעיצומה של תוכנית לארגון מחדש, ולאחרונה אף זכתה במספר חוזים גדולים בתחום התשתיות. נוכח הקפאתן של תוכניות להרחבת רשתות תקשורת, מספר גדל והולך של חברות טלקום צפויות לחזור ללוסנט לצורך ביצוע שדרוגים ולקבלת תמיכה עבור ציוד קיים, שמשמעם יציבות מתמשכת במכירות עם שולי רווח גבוהים, אמר קאמאן.

המשקיעים התפתו לחפש נקודות אור נוכח ההתפתחויות השליליות המתמשכות לכל רוחב תעשיית הטלקום. אך כפי שמזהירים מומחים במגזר, הרבעונים השלישי והרביעי אינם צפויים כנראה לספק הוכחות ממשיות לחוסנו של המגזר. מכירות שנדחו בעקבות התקפות ה-11 בספטמבר עשויות להיכלל בדוחות הכספיים של הרבעון הרביעי, ומשקיעים עלולים לפרש אותן כשיפור ממשי בתוצאות לעומת הרבעון הקודם.

אך נוכח הצטרפותם של לקוחות גדולים נוספים בתחום ציוד התקשורת למגמת צימצום ההוצאות של AT&T, שיפורים משמעותיים במצב צפויים כנראה רק בשנת 2003.

הכותב נמנה עם צוות הכתבים ו/או בעלי הטורים של אתר TheStreet.com. המידע המובא אינו מהווה בשום אופן המלצה לרכוש או למכור מניות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully