וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מריל לינץ': מה מצפה מעבר לתוצאות הרבעון?

נטע יעקבי

16.10.2001 / 21:45

מרקורי בצמרת החברות המועדפות

כמעט אפשר לשמוע את אילנה טרסטון, אנליסטית בית ההשקעות מריל לינץ', נאנחת כשהיא כותבת, "לכתוב המלצה לקראת פרסום דו"חות זה כבר לא מה שהיה פעם". העובדה, שכמחצית מהחברות הישראליות הנסחרות בנאסד"ק פירסמו אזהרות רווח לא מקלה עליה, שכן השאלה הגדולה היא, מה מצפה מעבר לתוצאות הידועות מראש של הרבעון השלישי.

גם צפיות קשה לבקש עכשיו, וטרסטון מעריכה כי במצב האופטימי ביותר, ההאטה עוד צפויה להימשך כ-6-9 חודשים. עם זאת, נקודת אור אפשרית שמציעה טרסטון היא שהפגיעה בחברות הישראליות, דומה מאד לפגיעה בשאר חברות הטכנולוגיה, כאשר ניתן לחלק את החברות לשני סוגים - על פי הגורם שהביא לפגיעה בהכנסותיהן: חברות שנפגעו כתוצאה ישירה מהירידה בצריכה הפרטית וחברות אשר נפגעו גם או רק מ"הגל השני" ? כתוצאה מירידה בהוצאות חברות התקשורת.

טרסטון מסיקה מכך מסקנה שאמורה להרגיע את המשקיעים, החוששים שאזכור השם "ישראל" בשמה של חברה, פועל לרעתה. טרסטון סבורה כי מצבן של חברות הטכנולוגיה ובתוכן החברות הישראליות, הוא קודם כל תולדה של גורמים מקרו כלכליים (ובעיקר מצב הצריכה הפרטית), ולאחר מכן של מגמות שנוצרו בשוק התקשורת.

באופן פרטי, סוקרים במריל לינץ' את סקטור חברות התוכנה, ומעריכים כי התארכות מעגלי המכירות משקפים למעשה את העובדה ששוק התוכנות הוא כבר לא שוק הפלא שהיה פעם, ומי שנמצא בו, צריך להילחם על קיומו. מלחמות המחירים מחריפות וגורמות לכך שהלקוח הפוטנציאלי יודע שיש לו קלף מיקוח ביד והמצב הנוכחי מאפשר לו לשבת על הגדר ולחכות עד שהמחירים ירדו והתנאים יוגמשו.

תנאי שוק כאלה גורמים באופן טבעי לכך ששחקנים ייעלמו או יתמזגו. הבשורה הטובה היא שהחברות הישראליות הן שורדות ויצליחו להתגבר על תנאי השוק ולצאת ממנו, אולי עם רגל שבורה, אבל בחיים.

"סוכריה" למרקורי - לקראת פרסום הדו"חות - מציבים אותה בצמרת החברות המועדפות

במצב הנוכחי, התמעטו הסוכריות בקופסה, ואחת מהן מציעים היום במריל לינץ' למרקורי , אשר מפרסמת את דו"חותיה היום בלילה, וקובעים כי היא אחת מהחברות המועדפות עליה ביותר להשקעה לטווח הארוך, יחד עם צ'ק פוינט .

המספרים עליהם תדווח היום מרקורי ידועים כבר, לאחר שהחברה פירסמה אזהרת רווח שנייה ברציפות. למרות זאת, טרסטון לא מתרגשת, מכיוון שהיא מסתכלת הרחק מעבר לתוצאות אלו - שכפי שניתן להבין מהתיאור הכללי של התעשייה, היא אינה "מאשימה" את מרקורי בהן. יש לה סיבות טובות להעמיד את מרקורי בראש רשימת המועדפות: החברה רווחית והמאזן שלה חזק, איכות העסקאות וגודלן נותר ללא שינוי, מיצובה של מרקורי בשוק נותר איתן כאשר היא ממשיכה להעמיק את דריסת הרגל שלה.

"אזהרת רווח זה לא תמיד דבר רע" - זו המסקנה של טרסטון בנוגע לצ'ק פוינט, ועובדה - מאז פרסום אזהרת ההכנסות של החברה, המסחר במניה נרגע קמעא, כאשר המשקיעים נשמו לרווחה. אזהרת הרווח חיסלה את גל השמועות ואת החששות מתוצאות גרועות בהרבה. החברה נותרה אחת מהחברות המרתקות ביותר, אומרת טרסטון, אך גם אחת המאתגרות שבהן - ובכך היא מתייחסת לתנודתיות החדה שחווה המניה. בשל התנודתיות הרבה, היא מעדיפה לנקוט זהירות ולחכות עד להתבהרות בשוק, על מנת לנקוט עמדה ברורה יותר בנוגע להשקעה במניה.

פריסייס - הפייבורטית של ה-small cup

לאחר שתי הפייבוריטיות הגדולות, מתייחסת טרסטון ל"אחות הקטנה", פריסייס , אותה היא מכנה כחברה המועדפת ביותר מבין חברות התוכנה הקטנות (small cup). להערכתה, היא גם תעמוד בתחזיות לרבעון השלישי של בית ההשקעות, הצופות צמיחה שנתית של 8% בהכנסות לשנת 2001. מירב צפיות ההכנסות של החברה מגיע מהסכם ה-OEM של החברה עם EMC, אשר תורמת לה 20%-25% מההכנסות.

גם בנוגע לרדוור תולים במריל לינץ' את עיקר התקוות בהסכמי OEM, אשר הם לדעתם ייקבעו כיצד תיראה שורת ההכנסות העתידית של החברה. התלות בהסכמים אלו קשורה במצב הכלכלי הנוכחי, הגורם לכך שרק חברות גדולות או ממוזגות ישרדו. הסכמי OEM יאפשרו לחברה להיות מקושרת היטב ויהפכו את מוצריה לסטנדרט. מעבר למצב הנוכחי, טרסטון סבורה כי לחברה פוטנציאל טכנולוגי רב, אשר אם רק יתממש יהפוך את רדוור לאחר מהשחקניות המובילות בתחום. "נחכה ונראה", אומרת טרסטון ומתכוונת להשתלשלות מגעי ה-OEM.

העתיד הקרוב של קומברס - לא ורוד כל כך

עוד חברה אשר במריל לינץ' מעריכים כי תעמוד בתחזיות היא די.אס.פי.ג'י , למרות שהם מסייגים את הערכתם בנוגע לעתיד הקרוב, "תלותה של החברה בשוק האמריקאי, מכבידה על התחזית לרבעון הרביעי". גורם מכריע עבור הרבעון הרביעי תהיה עונת המכירות של כריסמס, אשר עשוי לחזק או להחליש את השוק האמריקאי. עם זאת, הנקודה המעניינת ביותר אצל די.אס.פי.ג'י היא קופת המזומנים השמנה שלה: 232 מיליון דולר, אשר החברה הודיעה כבר כי היא מתעתדת להשתמש בו לביצוע רכישות. במריל לינץ' כבר הזדרזו לציין שהם רואים בכך שימוש מצוין בהון.

לעומת שתי חברותיה למועדון החברות הישראליות הגדולות, טרסטון לא צופה תמונה ורודה לעתיד הקרוב של קומברס , ולא בגלל בעיות אצל החברה עצמה, אלא שוב, היא צופה כי מצב שוק הסלולר העולמי עוד יחמיר. אם בעבר, היא אומרת, צפינו שעסקות גדולות, בשווי של 500 מיליון דולר, יצליחו להסית את השפעת ההאטה העולמית בטווח הקרוב, הרי שעכשיו נראה כי אי הוודאות בשוק רק מחמירה עם הזמן, בעוד שמעגלי המכירות ממשיכים להתארך. טרסטון סבורה כי ההאטה בעסקי המסרים הקוליים היא לא זמנית. בשנת 2001, צמיחת השוק המוערכת היא של 27%, בעוד שב-2003 היא מצטמצמת ל-15% בלבד. בבית ההשקעות הורידו את תחזיות הרווח למניה ל-2002 מ-1.22 דולרים ל-85 סנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully