וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטלו לכם עסקה? יש מנגנון הגנה

אודי סביצקי

12.11.2008 / 8:03

מיזוגים ורכישות



>> הכותרות של השבועות אחרונים מייצגות את המעבר הווירטואלי של הכוח מהמוכרים אל הרוכשים: "גילת תובעת 47 מיליון דולר בעקבות כישלון עסקת הרכישה"; "עזריאלי נסוג מרכישת יפנאוטו"; "קבוצת דלק והפניקס מנסות למצוא דרכים לשנות את מנגנון העסקה - או לבטלה". זה לא דבר חדש בעולם העסקות, אבל חשוב לכל הצדדים בעסקה להיערך למאפייני התקופה.

ראשית, צריך להבחין בין שני שלבים בביצוע עסקה: שלב המו"מ הראשוני (החל מדיו דיליג'נס עד וכולל חתימת חוזה העסקה); והשלב השני, מחתימת חוזה ועד גמר התשלומים הסופיים. בחלק לא קטן מהעסקות יש אבני דרך לאורך מספר שנים, ולעתים המחיר הסופי של העסקה הוא על בסיס ביצועיים עתידיים. הסיכון העיקרי למוכרים הוא שהרוכש יבטל עסקה לאחר שהמוכר השקיע אנרגיה רבה, חשף נתונים פיננסים וגילה סודות מסחריים. המוכר נמצא במצב נחות מכיוון שלרוב מועמדים אחרים לרכישה ירדו משולחן המו"מ. הסיכון לרוכשים הוא נסיגת המוכר כתוצאה מהתקדמות במו"מ עם גוף אחר, או מסיבות אחרות כגון מחיר, אישורי בעלי מניות ומגבלות רגולטוריות.



מנגנוני נטרול סיכונים בשלב הראשוני Termination Fee: הסדר לתשלום דמי ביטול החל הן על המוכר והן על הרוכש. הסדר שכזה מתמרץ את שני הצדדים לשקול ברצינות כל נסיגה, במיוחד אם מדובר בקנס גבוה. במתכונתו הבסיסית, כולל הסדר כזה השבת ההוצאות שהוציא הקונה עד למועד ביטול העסקה. במקרים אחרים נהוג הסדר רחב יותר, שכולל גם פיצוי בגין אובדן הזדמנות, ביטול זמן ומאמץ, ואז לרוב נקבע פיצוי בשיעור מסוים מגובה העסקה. בארה"ב, דמי הביטול המקובלים בהסכם מיזוג או רכישה נעים בין 1% ל-5% מתמורת העסקה, עם נטייה לשיעורים גבוהים יותר בעסקות בהיקף כספי קטן. No talk או No shop: הגבלה על זכות מוכר ליזום פנייה או אף להיענות לדרישה של קונים אחרים בקשר למכירת עסקות במקביל למשא ומתן מתנהל. Up-Lock: אופציה הניתנת לקונה לרכישת מניותיו או נכסיו של המוכר והניתנת למימוש במקרה שהצעת רוכש מתחרה מתקבלת. Naked No Vote: מנגנון שלפיו קונה יהיה רשאי לפיצוי מיוחד במקרה שבו נדחית הצעתו בהצבעת מועצת המנהלים של המוכר מבלי שהאחרון קיבל הצעה מתחרה כלשהי. Reverse break up fee: דמי ביטול הפוכים. הסדר לפיו הקונה מתחייב לסכום פיצוי מראש גם אם לא יצליח להשלים את העסקה, למשל בהיעדר יכולת לגייס מימון. מנגנוני הגנה לאחר חתימת החוזה העברת תשלומי העסקה לנאמן מיד עם הגיע מועד התשלום, תוך יצירת מנגנון הידברות מוסכם במקרה של חילוקי דעות. קביעת מנגנון בוררות המגדיר את אופן בחירת הבורר ואת מסגרת הזמן המקסימלית להחלטת הבורר. סכום מינימום המשולם מיידית בכל מקרה ובכל תנאי. המהדרין ידרשו ערבות בנקאית או ביטחונות לביצוע התשלומים.



-



הכותב הוא שותף בכיר בחברת הייעוץ BDO זיו האפט ומנהל תחום מיזוגים ורכישות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully