וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצגה נמשכת

מאת רינה רוזנברג

2.1.2009 / 6:59

ישראל מובילה את הדירוג העולמי של אונסק"ו למספר הביקורים בתיאטרון לנפש. כמה עולה כרטיס בודד להצגה, איך אפשר להשיג כרטיס בזול ואילו הצגות משכו אליהן הכי הרבה קהל ב-2008



>> אופטימיות זהירה היתה מנת חלקם של בכירי התיאטראות בישראל עד לפני כחודשיים. בענף קיוו שצרכני התיאטרון ימשיכו להגיע להצגות על אף המשבר הכלכלי, ועקבו בדריכות אחר השפעות המשבר על הכנסות התיאטראות.

בסוף אוקטובר אמר נועם סמל, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי, כי הוא מקווה שהמשבר לא יפגע בתיאטרון, "אי אפשר להתעלם מהמצב הכלכלי, ובהתאם לכך אנחנו נמצאים בשלבי תכנון מתקדמים בכל הקשור להורדת שכר העובדים או הורדת הצגות מהתוכנית. כרגע, הכל ברמת היערכות בלבד".



בימים אלה נהפכה ההיערכות למעשים. "אנחנו צופים שנה קשה, למרות שאנחנו בפריחה אמנותית. עלולה להיות ירידה בכמות המנויים ובתקציב 2009, שהיקפו כ-82 מיליון שקל לעומת 90 מיליון ב-2008. אנחנו צופים קיטון בהכנסות שיגררו קיצוצים ולכן נקטנו במשנה זהירות - כל המנהלים הבכירים יורידו 5% מהמשכורת ל-2009 ומתקיים מו"מ עם ועד העובדים והשחקנים על הקפאת דרגות ושכר", אומר סמל. עם זאת, עדיין לא מורגש שינוי במכירות הכרטיסים.



פחות כרטיסים בקופה



גם בתיאטרון הבימה מתחילים להרגיש את אותותיו של המשבר הכלכלי. "אמנם אנשים לא מפסיקים להגיע לתיאטרון, אבל הם מעדיפים הצגות פופולריות ומוכרות יותר מאשר הצגות קלאסיות. לכן, כדי לקדם הצגות פחות פופולריות, נשתדל להציע מבצעים אטרקטיוויים ושיתופי פעולה עם חברות כרטיסי אשראי", אומרת אודליה פרידמן, מנכ"ל משותף בתיאטרון הבימה.



במפעל המנויים של הבימה לא נרשמה ירידה, אך באחרונה קונים פחות ופחות כרטיסים בקופה. אם בעבר הצהירו בתיאטרון שתוכנית ההפקות לא תשתנה, כיום כבר מדברים אחרת. "אנחנו מעלים ב-2009 פחות הפקות בהשוואה ל-2008, וגם תקציב ההפקות לכל הצגה ייקטן", אומרת פרידמן. לדבריה, 2009 יהיו מעוט הפקות גרנדיוזיות בכל התיאטראות, אם בכלל יעלו כאלה.



ציפי פינס, מנכ"ל תיאטרון בית ליסין, חוששת מביטולי חוזי הצגות בפריפריה עקב המצב הכלכלי. "אני צופה בעיה תזרימית קשה ב-2009, שתנבע מירידה בביקוש ובעיות גבייה מול ועדים, במיוחד בפריפריה. המצב יביא להפקת יותר הצגות קטנות וזולות", אמרה.



מיליוני מבקרים



בתיאטרון חיפה הרפרטוארי, המשלב גם הצגות של תיאטראות נוספים בישראל, חוששים פחות מהמשבר. "שוחרי הצגות יוותרו על מותרות כמו נסיעות לחו"ל. אבל על התיאטרון הם לא יוותרו", טוען דרור גרבר, מנכ"ל התיאטרון.



גם בתיאטרון באר שבע טוענים כי המשבר הכלכלי עדיין לא מורגש. "בניגוד למגמה הכללית במשק, אנחנו מגדילים את היקף ההכנסות. התיאטרון פתח את עונת המנויים במשכן חדש עם ציפייה גדולה", אומר אורן אהרוני, מנהל אדמיניסטרטיווי בתיאטרון באר שבע, אך מציין כי "היות שהעונה נפתחה רק לפני חודש, קשה לדעת איך המשבר הכלכלי ישפיע על תרבות הצריכה".



53 גופים המתוקצבים על ידי המדינה ומפיקים הצגות תיאטרון פועלים כיום בישראל. בכל שנה מועלות כ-850 הפקות המוצגות ברחבי המדינה, מתוכן כ-560 הצגות חדשות. עלות הפקת הצגת תיאטרון רגילה היא 500-900 אלף שקל, בהתאם לגודל ההצגה, מורכבות התפאורה ומספר השחקנים. עלות מחזמר מרובה משתתפים, הכולל תזמורת, גבוהה פי שלושה ויותר מעלות הפקה רגילה, ומכאן גם הסיכון הרב בהעלאת מחזמר בישראל.



הישראלים כנראה באמת אוהבים תיאטרון. התיאטראות הגדולים בישראל - הבימה, הקאמרי ובית ליסין - מספרים כי מיליוני מבקרים מגיעים לתיאטראות בכל שנה, וכי הענף נמצא במגמת עלייה גם במרכז וגם בפריפריה. על פי נתוני ארגון התיאטרון של אונסק"ו ITI, ישראל מובילה את טבלת הדירוג העולמי במספר הביקורים בתיאטרון לנפש.



התיאטרון הרפרטוארי בישראל מתאפיין בניידות בכל המדינה, וכך גם תושבי הפריפריה נהנים מההצגות המועלות ומופקות במרכז. עם זאת, לא עומד בפניהם המבחר הרחב העומד בפני תושבי המרכז, והם נאלצים להסתפק הצגות שבחרה הנהלת התיאטרון. תושבי הפריפריה קובעים בסופו של דבר את גודל ההצלחה של הפקה, היות שהצגה לא יכולה להתקיים רק על מבקרי התיאטרון בגוש דן.



מעטים משלמים מחיר מלא



אם תשאלו את בכירי מנהלי התיאטראות בישראל, הם יגידו שמחיר כרטיס להצגה בתיאטרון רפרטוארי נמוך בעשרות אחוזים ממחיר כרטיס להצגה בחו"ל. כרטיס בישראל עולה 120-190 שקל, אך תמיד אפשר להשיג כרטיס במחיר נמוך מזה שנגבה בקופה. נתח משמעותי של המבקרים בתיאטראות הם מנויים, ולכן מחיר הכרטיס שהם משלמים נמוך ממחירו המלא של הכרטיס בקופה.



בנוסף, מציעים התיאטראות מבצעים באמצעות חברות האשראי ומועדוני צרכנות כמו חבר, וכן מציעים מנויים קבוצתיים גדולים באמצעות ועדי עובדים כמו חברת החשמל ותעשייה אווירית, המעניקים הנחות של כ-30% ממחיר המנוי הרגיל. כמובן שמחיר המנויים עבור חיילים, סטודנטים או אזרחים ותיקים, נמוך באופן משמעותי. אחוזים בודדים מהאוכלוסייה משלמים בסופו של דבר מחיר מלא עבור כרטיס להצגה, כפי שהוא נמכר בקופה.



לחובבי התיאטרון הספונטניים, קנייה ברגע האחרון היא דרך מצוינת לרכוש כרטיסים מוזלים. מחיר כרטיס בהבימה יכול לרדת ב-50% אם מזמינים את הכרטיס 48 שעות לפני תחילת ההצגה. החיסרון בשיטה זו הוא שמבחר מקומות הישיבה יהיה מצומצם בשלב זה, וסביר שהמקומות האקטרקטיוויים יותר כבר נתפסו.



דרך נוספת להשיג כרטיס בהנחה היא לרכש אותו באינטרנט. מחיר כרטיסים לתיאטרון הקאמרי הנמכרים באמצעות האינטרנט עשוי להיות נמוך ב-50%-70% ממחיר כרטיס בקופה. במקרה הזה לא צריך לחכות לרגע האחרון, ואפשר להזמין את הכרטיס מראש. התיאטרון נוקט בגישה זו כדי לעודד את האורחים לרכוש את הכרטיסים באינטרנט, ולהקל על מוקד השירות הטלפוני.



בבית לסין מפעילים שיטה אחרת - הנרשמים למועדון התיאטרון דרך אתר האינטרנט יכולים ליהנות מכרטיסים להצגות ב-70-80 שקל. אם כמה ימים לפני ההצגה התפוסה באולם נמוכה מ-90%, התיאטרון מוציא את ההצגות למבצע של הדקה ה-90 וכל חברי המועדון מדווחים לגבי ההצגה, ההנחה והמקומות הפנויים באולם. כל הקודם להזמין כרטיס זוכה במחיר המוזל.



לא רק המצב הכלכלי יכול להשפיע על מכירת הכרטיסים, אלא גם המצב הביטחוני: הצגות ביישובי עוטף עזה מתבטלות, ומבקרים מהדרום ומהמרכז נשארים בבית צמודים לטלוויזיה.



בבית ליסין בוטלה ההצגה "עלמה ורות", שנועדה לתושבי אשקלון והבימה ביטל הצגות בקרית גת ובקרית מלאכי. בתיאטרון באר שבע הופסקה הצגה באמצע לאחר שהופעלה אזעקה בעיר. בתיאטראות עדיין זוכרים את ההפסדים הכספיים שנגרמו להם במלחמת לבנון השנייה. אך על אף שהלחימה ברצועת עזה נמשכת בענף לא יודעים להעריך אם גם הפעם הפגיעה בתיאטראות תהיה דומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully