וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראלים הפסיקו לטוס לטורקיה, ועדים מבטלים נופש בפסח ובקיץ"

מאת עירית רוזנבלום וזוהר בלומנקרנץ

1.2.2009 / 6:50

בעקבות דבריו של ארדואן בדאבוס מחרימים הנופשים הישראלים את טורקיה; "נוצרה אווירה שעוצרת את כל הנסיעות"



>> תנועת הישראלים לטורקיה פסקה בימים האחרונים כמעט לחלוטין; נופשים ישראלים, בהם ועדי עובדים, מבטלים נסיעות לטורקיה בפסח ובקיץ - כך אומרים בענפי התיירות והתעופה, בעקבות דבריו נגד ישראל של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, בדאבוס בשבוע שעבר. העצירה במספר הטיסות והירידה במספר הנוסעים החלו כבר בראשית 2009, עקב הצהרות שהשמיע ארדואן במהלך מבצע עופרת יצוקה. עתה אומרים בשני הענפים כי הנופשים הישראלים מחרימים את טורקיה.



ב-2008 ניצבה טורקיה במקום הראשון מבחינת יעדי חו"ל של הישראלים, כ-13% מכלל היציאות. לפי הערכות, חלקה בעוגת התיירות היוצאת הוא כ-300 מיליון דולר בשנה. היעד העיקרי של ועדי העובדים והמשפחות בישראל הוא לאתרי הנופש של אנטליה, כ-70% מהתיירות לטורקיה. על פי נתוני רשות שדות התעופה, טורקיה היא המדינה השנייה - לאחר ארה"ב - במספר הנוסעים מנתב"ג לחו"ל ב-2008. מספר הנוסעים מישראל לטורקיה הגיע לכ-650 אלף ב-2008, גידול של 17.75% לעומת 2007.

"השעינו את כל המשאים ומתנים שניהלנו עם בתי מלון לעונות האביב והקיץ הקרובים בטורקיה, עד שנבין כי נוח ובטוח שם ונרגיש שאנו רצויים במדינה זו; תנועת הנוסעים מוסטת ליוון וקפריסין", אומר מנכ"ל ארקיע, גד טפר. "ועדי עובדים של חברות, מפעלים ומוסדות גדולים מבטלים את הפעילות בטורקיה, ותנועת הנוסעים לשם פסקה. לכן צימצמנו למינימום את הטיסות לאנטליה".



בצלאל קרבט, מנכ"ל סאן דור, חברה בת של אל על לטיסות שכר: "בתוך כמה ימים ניתן יהיה להעריך במדויק את הפגיעה של האירוע האחרון בדאבוס על תנועת הישראלים לטורקיה, שממילא סובלת מירידה דרסטית". עו"ד גד אלבז, בא כוחם המשפטי של חברות תעופה טורקיות בישראל, מאמין כי המצב הפוליטי ערב הבחירות בטורקיה הוא הגורם העיקרי להצהרותיו הבוטות של ארדואן, העומד בראש מפלגה איסלמית.



גם בענף התיירות מצביעים על תופעה דומה. איל קשדן, מנכ"ל השטיח המעופף, סיטונאית התיירות הגדולה ביותר לטורקיה: "נוצרה אווירה שעוצרת את הנסיעות". קשדן מוכן להודות בירידה של כ-50% בהזמנות לעומת ינואר שעבר, אך נראה שהשיעור גבוה יותר. עם זאת, ינואר נחשב לאחד החודשים החלשים בשנה.



באשר לעתיד - קשדן אומר שאת ועדי העובדים תפסיד טורקיה השנה. "החלופות בפסח הן וארנה ובורגס שבבולגריה, קפריסין, איי יוון, פראג שחוזרת לככב לעומת שנים עברו, וכן ברצלונה ובודפשט שהביקוש להן גדל".



רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא, מספר כי רשת משרדי הנסיעות קיבלה פנייה מוועד עובדי חברת החשמל כי "הם לא נוסעים השנה לטורקיה ושלא נשלח להם מבצעים". ועדים נוספים קיבלו החלטה דומה. לדבריו, החודשים ינואר-מארס הם לא הבעיה. "פסח והקיץ - שם התיירות האמיתית והגדולה", הוא מדגיש. "החלופות כמו קפריסין, יוון וקצת אגם גארדה באיטליה לא יכולות לתת מענה למסה העיקרית של הנוסעים. אני מניח שייסעו למלונות באילת, זו האלטרנטיווה הכי ריאלית".



לעומת זאת, יש הסבורים כי החרם לא יימשך תקופה ארוכה. הפרסומאי דני צימט, שהחברה שלו פירסמה בישראל את טורקיה בשבע השנים האחרונות: "החרם נגד התיירות בטורקיה, כפי שהוא רץ באינטרנט, הוא אתגר מסוג שעדיין לא הכרנו. עם זאת, טורקיה היא יעד תיירותי נגיש וזול. ייתכן כי הצהרותיו של ארדואן יישכחו בעוד חודשיים, ובכל מקרה ארדואן לא יכהן בתפקיד לנצח".



לימור וינטמן, סמנכ"ל שיווק תיירות יוצאת בצבר תיירות ונופש, אומרת שיהיו מוצרים אלטרנטיוויים לטורקיה כמו רודוס, כרתים, סיציליה וצפון איטליה. "אבל היעדים האלה לא נותנים תמורה לכסף כמו טורקיה".



מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, אומר שאין תקדים לחרם בהיקף הנוכחי. ואולם הוא מעריך כי "לא תהיה לכך השפעה כפי שחושבים. הזיכרון הישראלי לא כל כך ארוך. חצי שנה זה עידן קרח שלם, והזיכרון ידהה. הטורקים מצדם יעשו כל מאמץ כדי להסביר פנים, והקלאבים בטורקיה הם יעד קרוב וזול יחסית - במיוחד בתקופה של מיתון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully