וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברה על סף פשיטת רגל, המוסדיים חוגגים

מאת אתי אפללו

16.6.2009 / 7:00

דיירקט קפיטל, ארזים, נאות הפסגה ודויסברג - בכולן נהנו קרנות הנאמנות וקופות הגמל מהזינוקים במחירי איגרות החוב, שספק אם ישולמו במלואן



>> העליות בבורסה מתחילת השנה הובילו את ענף קופות הגמל לתשואות גבוהות של כ-14.5% בפרק זמן זה. גם ענף קרנות הנאמנות חוגג, כשהקרנות הגמישות עלו ב-52.9% מתחילת השנה והקרנות המתמחות באג"ח חברות והמרה זינקו ב-31.3% בפרק זמן זה.





לחלק מהעליות אחראיות עליות באג"ח של חברות קטנות, שנהנות מהמומנטום החיובי בשוק מתחילת השנה, ולא תמיד עם סיבה ממשית.



מתחילת השנה ניתן לראות חברות עם גירעונות עצומים בהון העצמי שלהן (משמע חברות עם יותר התחייבויות מנכסים) וכאלו שכבר נמצאות בפשיטות רגל - מזנקות במאות אחוזים, ותורמות בכך לתשואות שמציגים המכשירים הפיננסיים השונים המחזיקים בהן.



בחלק מהמקרים, מחירי האג"ח הנוכחיים הם כה נמוכים עד כי הם מגלמים רווח הון גם במקרה של הסדר חוב או אפילו פשיטת רגל. בחלק אחר מהמקרים לא ברור אם המחזיקים באג"ח, שרשמו כעת רווחי הון יפים, לא יצטרכו למחוק אותה בעוד כמה חודשים בגלל קריסת החברות שהנפיקו את האג"ח. כך, למשל, איגרת החוב של בסר פרויקטים מסדרה 2 הניבה למחזיקים בה מתחילת השנה רווח של 305.2%. מבט בדו"ח הכספי של בסר פרויקטים מעלה שלחברה יש הון עצמי שלילי של 61 מיליון שקל נכון לסוף רבעון ראשון 2009, וספק אם בעלי האג"ח יראו את כספם חזרה.



בין הדוגמאות לאג"ח של חברות בעלות הון עצמי שלילי ושרשמו עליות של יותר מ-100% מתחילת השנה ניתן למנות גם את אג"ח 2 של אנטר הולדינגס, שנמצאת בפשיטת רגל; אג"ח 3 של טאו; ברגרואין אג"ח 1. אפילו אג"ח 1 של דויסברג, שנמצאת בימים אלו במו"מ עם המוסדיים להסדר חוב, הניבה למחזיקים בה מתחילת השנה רווח של 60%, שממנו נהנו בעיקר פסגות, אקסלנס והראל.



"איני מצליח להבין מה גורם לאג"חים האלו לעלות. בסופו של דבר ברור מהדו"חות של החברות שאין מצב שהאג"ח האלו ישלמו את הכסף, ציין מנהל השקעות בכיר בגוף מוסדי גדול.



מנהלי השקעות גדולים בגופים אחרים דווקא מנסים לספק תשובות. "אג"ח שנסחרת ב-10 אגורות ועולה ל-20 אגורות רושמת כמובן עלייה של 100% במחירה. מי שקונה את האיגרת חוב הזו יודע כנראה שהיא לא שווה 80 אגורות או 90 אגורות. ואולם, להערכתו, ייתכן שהיא חטפה מכה ושווה יותר, ואפשר שבהסדר חוב יצליחו להוציא עליה 30 אגורות", אמר מנהל השקעות בגוף מוסדי גדול.



"נניח שהחברה נמצאת בבעיות, האם זה אומר שהאג"ח לא ראויה בכלל?", הוא שואל. לדבריו," יש בין החברות הבעייתיות אג"חים שמשלמות. ארזים, לדוגמה, שילמו קרן לא מזמן. מצד שני, צריך לזכור שגם אם האג"ח עולה, אין זה אומר שהחברה יצאה מהבעיות. יהיו אג"חים שלא ישלמו דבר".



מנהל השקעות גדול אחר ציין כי "גם אחרי שבנק ליהמן ברדרס קרס והאג"ח שלו נסחרה בשבעה סנטים, היה ניתן לראות עוד עסקות גם בשמונה-עשרה סנטים. למשקיעים שונים יש דרכים שונות להפיק רווח מהנייר. ייתכן שמשפרים עמדות לקראת הסדרי חוב, אבל צריך לזכור שבתיקים המוסדיים הגדולים, האג"ח האלו נמצאות בסך הכל במינון נמוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully