וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאסד"ק חזר לרמה שבה ניצב ערב התנפחות הבועה

סופי שולמן

25.9.2002 / 8:51

ביום שני הגיע מדד מניות הטכנולוגיה לשפל של שש שנים. האם מדובר בתחתית? הרוב סבור שעדיין לא, וגם אם נראה עליות לקראת סוף 2002 אין זה אומר שב-2003 לא נגיע לשפל



"עדיין לא ראינו את מרבית אזהרות הרווח לרבעון השלישי", אומר טובי פישביין, אנליסט טכנולוגיה בכיר בבנק ההשקעות ליהמן ברדרס. מי שנשם לרווחה לאחר שבוע עמוס אזהרות רווח, במחשבה שיותר גרוע כבר לא יהיה, ייאלץ לקחת אוויר שוב.



פישביין סבור כי שבע אזהרות הרווח של החברות הגדולות בארה"ב, בהן לוסנט, ג'יי.פי מורגן ומקדונלדס, שפורסמו בשבוע האחרון והובילו את נאסד"ק לשפל של שש שנים, הן רק ההתחלה. "ברבעון השלישי נראה הרבה יותר אזהרות מאשר ברבעון השני", אמר. כל שתי חברות אמריקאיות קיצצו את התחזיות לרבעון שמסתיים בעוד שבוע, לעומת כל חברה אחת שהעלתה אותן - כך עולה ממידע שפירסמה חברת המחקר תומסון פירסט קול. זהו היפוך מגמה לעומת שלושת הרבעונים החולפים, שבהם הואט קצב הנמכת התחזיות. עד כה פירסמו 462 אזהרות רווח לרבעון השלישי.



התמוטטות חברות הטכנולוגיה נמשכת זה שלוש שנים, אך על פי הערכות הכלכלנים, שוויין של רבות מהן עדיין מנופח. בשנתיים האחרונות נמחק עושר של 4.4 טריליון דולר במניות הנסחרות בנאסד"ק, והמדד עצמו הגיע ביום שני לרמה שבה נסחר בספטמבר 96'. נאסד"ק, שנהפך למדד הפופולרי ביותר בעולם בעשור האחרון, סיים את המסחר שלשום ברמה של 1,184 נקודות, הנמוכה ב-77% משיא של 5,048 נקודות שאליו הגיע ב-10 במארס 2000. "היציאה ממשבר הטכנולוגיה עדיין לא נראית באופק, וגם אם 2003 תהיה טובה יותר מ-2002, ספק אם תהיה זו שנה של גידול משמעותי ברווחי חברות", אמר פישביין.



גם מדד S&P 500, שנחשב למדד המייצג ביותר של הכלכלה האמריקאית, לא מעניק סיבות לאופטימיות. מתחילת השנה הוא נפל ב-27%, ובקרוב ישלים שנה שלישית ברציפות של ירידות. הפעם האחרונה שבה ירד המדד במשך שלוש שנים רצופות היתה ב-41-'39'.



המגמה השלילית שהתחזקה בשבוע האחרון, שנה לאחר מתקפת הטרור על ארה"ב, מאפיינת לא רק את מניות הטכנולוגיה, אלא את השוק כולו. "יש סיבות רבות לעצבנות, ואף אחד לא רוצה להיכנס לשוק במצב כזה", אמר פישביין. הסיבות ליציאה מהשוק ממתינות למשקיע בכל פינה, ולא רק בהקשר האמריקאי: החשש מפני מלחמה בעיראק מצטרף לחששות מפני קריסת כלכלות בדרום אמריקה.



בזירה המקרו כלכלית בארצות הברית התמונה אינה מעודדת יותר עם שורה של נתונים מאכזבים, שהאחרון בהם הוא המדד המשולב שירד ב-0.2%. זאת, בניגוד לציפיות לירידה של 0.1% בלבד. גם מהזירה החשבונאיות ממשיכות להגיע חדשות רעות. אתמול הודיע משרד התובע הראשי בארה"ב על פתיחת חקירה פלילית במטרה לבדוק את מדיניות הכרת ההכנסות של זירוקס, יצרנית מכונות הצילום הגדולה בעולם.



בריחה מהקרנות המנייתיות בארה"ב



הציבור האמריקאי מצביע ברגליו ומביע בכך את חוסר האמון שלו במניות. זו תופעה חריגה באופן היסטורי, שכן עד לא מזמן הוחזקו מרבית נכסי הציבור בארה"ב במניות. ואולם על פי נתוני חברות ניהול תיקים גלובל קפיטל, יצאו ביולי 2002 מהקרנות המנייתיות בארה"ב 53 מיליארד דולר, לעומת יציאה מתונה יותר של 29 מיליון דולר בספטמבר 2001. במקביל, גיוסי הקרנות נותרו כמעט אפסיים מתחילת השנה, הרעה ניכרת בהשוואה לגיוסים של 48 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2001.



המשקיע האמריקאי התייאש משוק המניות ונוהר בשנה האחרונה לשוק איגרות החוב. לדברי מנכ"ל גלובל קפיטל בישראל, ארז ברית, הגיעו הקרנות האג"חיות בארה"ב לגיוסי שיא בשנה האחרונה. היקף הכספים שזרמו לקרנות אלו ביולי היה גדול פי 2.3 מהסכומים שנכנסו במחצית הראשונה של 2001.



"יש זרימה מאוד חזקה של כספים משוק המניות לשוק האג"ח", אומר ברית, "לו שאלו אנליסטים לפני שנה לגבי תשואות אג"ח ממשלתית של ארה"ב, איש מהם לא היה מעלה על דעתו שהן יהיו כל כך נמוכות". ואכן, תשואה על איגרת חוב של ממשלת ארה"ב לחמש שנים מגיעה היום ל-2.7% בלבד - שפל של 40 השנים האחרונות.



"נראה כי הציבור אינו מודע לכל הסיכונים הקשורים בהשקעה באג"ח", אומר ברית, "הכספים שנכנסו בשנה האחרונה לאג"ח העלו את מחיריהן והפחיתו משמעותית את התשואה. לכן מספיק שהריבית בארה"ב תשתנה ב-1% כדי שההשקעה תהפוך לבלתי כדאית". הריבית לטווח קצר בארה"ב היא 1.75%. אתמול הותיר יו"ר הפדרל ריזרב האמריקאי אלן גרינספאן, את הריבית בלא שינוי בפעם עשירית ברציפות.



"השקעה באג"ח כיום שונה מבעבר והיא מחייבת את המשקיע להיות עם האצבע על הדופק כל הזמן, כי דירוגי החברות משתנים לעתים תכופות", אומר ברית. "אתמול קנית איגרת שהיה לה דירוג A ומחר היא יכולה להפוך ל-BB", הוא מוסיף.



עם זאת, ברית מבין את המשקיעים שנוטשים את שוק המניות, שהפך באחרונה לאחד המרכיבים הקטנים של תיק ההשקעות. "רוב החברות אינן מחלקות יותר דיווידנד וחלקן עדיין נסחרות בשווי מנופח", הוא אומר.



המומלצות - מזון, נדל"ן וביטחון



על אף הפסימיות, סבורים ברית ופישביין מליהמן ברדרס כי קיימות כיום הזדמנויות מעניינות גם במניות. "יש עדיין חברות שממוצבות טוב בנישות שלהן, והכוונה היא בעיקר לספקיות ציוד אלקטרוניקה צבאית", אומר פישביין. לדבריו, חברות אלו נהנות משלושה יתרונות משמעותיים. הראשון הוא צבר הזמנות גדול; השני קשור בסנטימנט החיובי שמאפיין את שוק מוצרי ההגנה בשנה האחרונה; והשלישי הוא מגמת גידול בהוצאות לצורכי ביטחון בארה"ב. ברית מזהה פטנציאל מעניין במניות דפנסיוויות של חברות מזון ומשקאות כמו נסטלה, וכן חברות נדל"ן.



בדבר אחד שניהם בטוחים, וכך גם יתר האנליסטים בשוק - בשוק הטלקום לא צפויה התאוששות בקרוב ולכן גם לא בנאסד"ק. "שוק הטלקום שמקצץ, מקפיא ומצמצם כבר שנתיים אינו מגלה כל שיפור, ולראיה תחזיות פסימיות של השחקניות הגדולות, בהן לוסנט, אלקטל וסיינה", אומר פישביין. גם בשוק השבבים, שבו היה נדמה לפני שנה כי חלה התאוששות מסוימת, השמחה היתה מוקדמת מדי. אנליסטים בליהמן ברדרס הנמיכו השבוע את התחזיות שלהם לשוק השבבים מגידול של 27% ב-2003 לגידול צנוע של 10% בלבד.



"כשמסתכלים על המגזרים השונים בטכנולוגיה שמשפיעים על נאסד"ק, נוצר הרושם שהשוק עדיין מחפש א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully