וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכתשים אגן רכשה מ-Bayer קווי מוצרים ב-154 מ' יורו; המכירות הצפויות ב-2003 - 95 מ' יורו

אילן מוסנאים

2.10.2002 / 9:16

95% מהמכירות באירופה; אילן לויטה: "השוק מייחס חשיבות מוגזמת להשפעת הריאל; המכירות לאמל"ט ב-2003 יהוו 25% מסך הפעילות; נחצה ב-2003 מיליארד ד' במכירות * יו.בי.אס: המשבר בברזיל צפוי להשפיע לראשונה על מכתשים אגן בשני הרבעונים הקרובים



אחרי תקופה ארוכה של התמודדות במכרז על רכישת קווי המוצרים שאמורים להימכר על ידי Bayer, מודיעה הבוקר חברת מכתשים אגן , כי חתמה על מספר הסכמים לרכישת מספר עסקים, רשיונות, וזכויות הפצה בתחום המוצרים להגנת הצומח בהיקף של כ-150 מיליון יורו מחברת Bayer.



היקף המכירות של הפעילויות הנרכשות היה ב-2001 כ-88 מיליון יורו, כאשר מתוך סכום זה כ-95% מהמכירות התבצעו באירופה. מנכ"ל מכתשים אגן, אילן לויטה, מעריך כי המכירות של המוצרים לעיל יסתכמו ב-2003 בכ-95 מיליון יורו.



סכום הרכישה הכולל של העסקים הוא 131.5 מיליון יורו. בנוסף תשלם החברה סכום של כ-23 מיליון יורו, בתמורה למלאי הקיים בפעילויות הנרכשות. החברה מציינת כי השלמת העסקה מותנית באישור נציבות האיחוד האירופי. לדברי לויטה, המוצרים לא ירכשו כמקשה אחת אלא יצטרכו לקבל אישור פרטני. עם זאת לויטה מקווה ומעריך, שהאישור להשלמת העסקה יתקבל עד סוף 2002.



לויטה מציין כי החברה תצטרך לגייס סכום של כ-125-130 מיליון יורו בשביל לממן את העסקה. בשלב זה אין כוונה לפנות לשוק ההון והחברה יצרה קשר עם מספר בנקים ישראלים וזרים שיממנו את העסקה.







נזכיר כי באוקטובר 2001 חתמה באייר על הסכם לרכישת חטיבת הכימיקלים החקלאיים של אוונטיס בתמורה ל-5.5 מיליארד דולר. אחד מהתנאים של הממונים על ההגבלים העסקיים ביבשות השונות היה שהחברה הממוזגת תשחרר לשוק חלק מהמוצרים שבבעלותה. הערכות היו כי מכתשים תתמודד על מוצרים בהיקף של 100-150 מיליון דולר.



בסך הכל רכשה מכתשים שישה מוצרים, ששניים מהם הנם קוטלי עשבים, אחד הוא קוטל עשבים לסלק וסוכר, אחד משמש כקוטל פטריות, ועוד שני תערובות הקוטלות עשבים בגידול דגנים ופטריות לטיפולי זרעים.



לויטה מסרב למסור פרטים על הרווחיות הגולמית והתפעולית של הפעילות הנרכשת, עקב "הסכמי סודיות עם באייר". עם זאת לדבריו, מדובר בפעילות בעלת רווחיות גולמית הגבוהה מהרווחיות הממוצעת בתמהיל המוצרים של מכתשים אגן. העובדה שהמכירות יתבצעו במדינות בהן למכתשים פלטפורמת שיווק קיימת והחברה לא תידרש לבצע השקעות מהותיות לשיווק המוצרים, משליכה באופן חיובי גם על הרווחיות התפעולית של החברה.



נציין כי הרכישה הנה חלק מהאסטרטגיה של מכתשים אגן, לחזק את פעילותה באירופה ובצפון אמריקה, ולצמצם את החשיפה שלה לאמריקה הלטינית, שם סובלת החברה מהמשבר הכלכלי בברזיל וארגנטינה.



לויטה לא מוכן למסור אם קיימת אפשרות שהחברה תרכוש מבאייר מוצרים נוספים, אולם הוא אינו שולל את האפשרות.



לויטה מציין כי מתוך מכירות המוצרים החדשים, החלק הארי צפוי להתבצע בגרמניה. רכישות אלו, בסיוע של הרכישה הקודמת של חברת ההפצה פיינכימי, אמורים להקפיץ את המכירות של מכתשים אגן במדינה זו, שהסתכמו בכ-12 מיליון יורו ב-2001, לרמה של 70-80 מיליון יורו ב-2003.



נזכיר כי אחרי הדו"חות הכספיים של הרבעון השני, אמר סמנכ"ל הכספים של מכתשים אגן, אלי אשרף, כי הוא מעריך שתוך שנתיים החברה תצמצם את נתח המכירות שלה לדרום אמריקה לרמה של 25% (לעומת רמה של כמעט 40% ב-2001).



היום מעריך מנכ"ל מכתשים, אילן לויטה, כי בעקבות הרכישה, תשיג החברה את היעד כבר ב-2003. החלק של אירופה צפוי לצמוח בשנה הבאה ולהיות גבוה מ-40%. נתון מעניין נוסף, שלויטה מוכן לספק, בעקבות הרכישה ומהלכים נוספים שהחברה בוחנת, מדבר על חציית רמת המכירות של מיליארד דולר ב-2003. הגידול במכירות יתבצע במקביל לצמצום של מכירות "בעייתיות" של החברה, בעיקר באזור אמריקה הלטינית.



בכלל לויטה ואשרף, מנסים להעביר מסר לפיו השוק מייחס חשיבות גבוהה מידי להשפעה של השינויים בשער הריאל על התוצאות של מכתשים אגן. לדברי אשרף, היקף החשיפה של החברה במכירות בריאל, יסתכם ב-2002 בכ-120 מיליון דולר, מספר הנמוך בכ-40 מיליון דולר לעומת 2001, ומהווה רק כ-14% מהיקף המכירות הכולל של החברה. בנוסף, רוב המכירות של החברה הן לחקלאים שהנם יצואנים. אלה לא נפגעים מהפיחות בריאל שכן הם מקבלים תמורה בדולרים. בנוסף המצב הפיננסי שלהם התחזק בתקופה האחרונה, לאור העלייה במחירי הסחורות החקלאיות בחודשים האחרונים.



השניים מבקשים לסיום, להדגיש את התמיכה של בעלת השליטה - כור, שאיפשרה להם לבצע את המהלכים שביצעו בשנים האחרונות, החל במהלכי התייעלות שביצעה החברה, צמצום הפעילות בברזיל, הרכישות ומהלכי האיגו"ח.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully