וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טמפו לביה"ד להגבלים עסקיים: למנוע העברת 2% ממניות החברה לילדי פודהורצר

אליסה אודנהיימר

27.10.2002 / 9:24

טמפו טוענת כי העברת המניות תעניק לקבוצת פודהורצר זכות וטו על פעילויות עסקיות של החברה



חברת טמפו תעשיות בירה פנתה לבית הדין להגבלים עסקיים בערר על החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, לאפשר העברת מניות הרשומות על שם משה פודהורצר לידי ילדיו. מדובר בהעברה של 1% ממניות טמפו לידי אייל פודהורצר ורעייתו נתלי, ו-1% לידי הבת דנה גרמן.



טמפו טענה בערר, שהוגש באמצעות עו"ד צבי אגמון, כי העברת המניות תעניק לקבוצת פודהורצר זכות וטו על פעילויות עסקיות של החברה, ובהן תוכניותיה להרחיב את שיתוף הפעולה שלה עם שותפתה האסטרטגית חברת היינקן לשם ייצור ושיווק מוצרים חדשים. חברת טמפו היא אחת החברות הגדולות בישראל בתחום המשקאות. בעלי המניות העיקריים בקבוצת הם משפחות בר, בורנשטיין, ופודהורצר, ויצרנית הבירה היינקן.



שתי קבוצות מחלקות ביניהן את השליטה בטמפו: קבוצת בר-בורנשטיין - בעלת הסכם שליטה עם חברת היינקן - המחזיקה במשותף ב-50.76% ממניות החברה, וקבוצת פודהורצר, המחזיקה ב-44.5% מהמניות. יתרת המניות מצויות בידי הציבור.



מהערר עולה כי עד לאפריל 2000 שיווקה חברת טמפו מים מינרליים מתוצרת חברת נביעות, שהיתה בשליטת משפחת פודהורצר. עם תום תקופת ההפצה, הוגשה בקשת מיזוג בין נביעות לחברת קוקה קולה. טמפו התנגדה למיזוג, בטענה לפגיעה בתחרות בתחום המים המינרליים, שכן קוקה קולה שיווקה מים מינרליים מתוצרת מי עדן. בנוסף טמפו טענה כי שיתוף פעולה בין בעל מניות מרכזי בטמפו לבין המתחרה הגדולה של החברה עלול לפגוע ביכולת התחרות של טמפו.



הממונה על ההגבלים העסקיים אישר את המיזוג, אך קבע שני תנאים: כי מניות קבוצת פודהורצר בטמפו יועברו לנאמן, וכי הקבוצה לא תנצל את כוחה כבעל מניות בטמפו ונביעות באופן שישפיע על התחרות בין טמפו לקוקה קולה. לאחרונה, נעשה תיקון לתנאים אלו והותר לקבוצת פודהורצר להעביר 2% ממניות טמפו מידי הנאמן לידי ילדיהם.



הרקע לשינוי נעוץ בעובדה שטמפו היא חברה ציבורית, שמניותיה נרשמו למסחר בבורסה בתל אביב. על פי הנחיות הבורסה, הציבור צריך להחזיק בלפחות 7.5% מהון המניות של החברה, או בשווי אחזקות הגבוה מ-8 מיליון שקל. בבדיקה שערכה הבורסה בתחילת 2001, התברר כי טמפו אינה עומדת בכללים אלו. הרשות להגבלים עסקיים הורתה לחברה כי הדרך היחידה למנוע מחיקת רישום המניות של טמפו בבורסה היא העברת מניותיו של משה פודהורצר לילדיו.



לטענת טמפו, ניתן להגדיר כל עסקה בין חברת טמפו לבין היינקן, כעסקה עם בעל שליטה או עם בעלי עניין. עסקות מסוג זה מחייבות אישורים של האסיפה הכללית בכלל, ושל בעלי מניות מקרב הציבור שאינם "נגועים" בפרט.



לטענת החברה, בשל הנוכחות הדלה של בעלי המניות מקרב הציבור באסיפות כלליות של חברת טמפו, הענקת 2% מהמניות לילדיו של פודהורצר בתור מניות של הציבור עשויה להעניק להם למעשה זכות וטו על פעילות עסקית של החברה.



טמפו טוענת כי אם תקבל קבוצת פודהורצר זכות וטו לכל עסקה הכרוכה באישור בעלי מניות "בלתי נגועים", הדבר יפגע בתחרות. זאת מכיוון שהקבוצה קשורה במיזם משותף מהותי עם חברת קוקה קולה. טמפו מבקשת מבית הדין לבטל את החלטת הממונה להעברת המניות. לחלופין, מבקשת טמפו להוסיף לתנאי המיזוג תנאי ולפיו לילדי משה פודהורצר לא תהיה זכות הצבעה מכוח המניות שהועברו לרשותם, כל עוד לקבוצת פודהורצר קשרים עסקיים עם חברת קוקה קולה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully