וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הביטוח מחפשות דרכים חדשות להפקת רווחים

שלומי שפר

22.1.2003 / 9:21

חברות ביטוח רבות מנסות באחרונה לגוון את היצע השירותים הפיננסיים; הביקוש לשירותים החדשים נוצר על רקע המיתון והמגבלות השונות על הבנקים * אישורי מס באתר של כלל ביטוח * תשואות ריאליות שליליות לחברות הביטוח ב-2002; אליהו מובילה עם 1.4%-



באופן מסורתי, חברות הביטוח מפיקות רווחים משני תחומים עיקריים - ביטוח החיים והביטוח הכללי. בביטוחי החיים נכללים ביטוחי המנהלים וביטוחי חיים לאנשים פרטיים, והם מתייחסים בעיקר לחיסכון לטווח ארוך ולביטוח למקרי מוות ("ריסק"). עם הביטוחים הכלליים נמנים בין השאר ביטוחי הרכב, הדירה, ביטוחי רכוש וביטוחי הבריאות.



הביטוחים הכלליים ידועים במחזוריותם וברווחיות הנמוכה שניתן להפיק מהם בטווח הארוך. לאחר כמה שנים של רווח באות כמה שנים של הפסד, וזאת בדרך כלל בעקבות השינויים בתעריפי ביטוחי המשנה בעולם, המונהגים בידי הקרטל של מבטחי המשנה. ביטוחי החיים הם אלה המהווים את מקור הרווח העיקרי של חברות הביטוח, המנהלות את כספי המבוטחים וגובות דמי ניהול.



בשנים האחרונות החליטו חברות הביטוח בישראל להגדיל את מגוון המוצרים שהן מציעות לציבור. בתקופה שבה הרווחיות של ביטוחי החיים נמוכה ואפילו אפסית, בעיקר בשל המשבר בשוקי ההון, המגמה הזאת מתחזקת והחברות שוקדות על פיתוח מוצרים משלימים ואף מוצרים חדשים לגמרי, המתבססים לרוב על האיתנות הפיננסית של חברת הביטוח.



התחום החדש ביותר שאליו נכנסו חברות הביטוח הוא ענף הפקטורינג, העוסק ברכישת חוב ללא זכות חזרה. גופים עסקיים רבים מתקשים כיום לקבל מלקוחותיהם את התשלומים שלהם התחייבו. חלק מהקונים אינם משלמים בזמן, והספק נדרש לעתים לחכות במשך ארבעה חודשים עד לקבלת הכסף. חלק מהלקוחות כלל אינם משלמים. לספקים קשה בדרך כלל להקצות זמן ומאמץ לטיפול בלקוחות הסוררים. חברת הפקטורינג שרכשה את החוב תטפל בהחזרתו, תמורת עמלה בשיעור מסוים מהחוב הכולל.



הראשונה שהחלה לפעול בתחום זה בישראל היא כלל ביטוח , שנכנסה לתחום לפני כשנה וחצי. "תחום הפקטורינג קיים בעולם זה שנים רבות, בעיקר בארה"ב ובמערב אירופה. אלה שמפעילים אותו שם הם בעיקר הבנקים וקונצרנים גדולים דוגמת GE או GM", מסביר מנכ"ל כלל פקטורינג, שלומי שריג. "זהו מוצר פיננסי שחשיבותו גדלה בתקופות של מיתון", הוא אומר.







לפי השיטה, חברת הפקטורינג משלמת לספק סכום המגיע ל-85% מהחוב מיד לאחר שהוא מספק את הסחורה ללקוח. את היתרה משלמת החברה לספק כשהיא מקבלת את התשלום מהלקוח, לאחר שנטלה לעצמה עמלה. העמלות הן בשיעור של 1%-0.8%. שריג מסביר כי לספק כדאי לקבל את מרבית החוב כבר בשלב המוקדם, הן כדי להבטיח את קבלת הכסף והן כדי "לייפות את המאזנים", כלומר להציג תוצאות טובות לקראת סוף רבעון או סוף שנה.



לאחר מכן פועלת חברת הפקטורינג מול הלקוח להחזרת החוב. ההנחה היא שחברה המתמחה בניהול חובות ושמאחוריה עומד גוף פיננסי חזק עם סוללת עורכי דין, תצליח בגביית החוב יותר מחברה המתמחה בייצור מוצרים. מלבד הגב הפיננסי העומד לרשותה של כלל פקטורינג נעזרת החברה גם בחברה האחות, כלל ביטוח אשראי.



חברת ביטוח האשראי מספקת לכלל פקטורינג מידע לגבי הספקים והלקוחות, כדי שלא תסתבך בעסקות מסוכנות. כמו כן מבטחת חברת ביטוח האשראי את העסקות של כלל פקטורינג, למקרה שבו ייכשלו והכסף לא יוחזר. באחרונה החלה כלל פקטורינג לפעול גם בתחום של מימון עסקות יבוא. כשיבואן ישראלי רוכש סחורה בחו"ל, כלל פקטורינג משלמת ליצרן מחו"ל את עלות הסחורה ולאחר מכן היא גובה את החוב מהיבואן הישראלי.



לדברי שריג, ההידרדרות הכלכלית הביאה להתרחבות משמעותית בפעילות החברה. במחצית השנייה של 2001 מימנה כלל פקטורינג עסקות בהיקף של כ-75 מיליון שקל. לדברי שריג, ב-2002 גדל מספר העסקות שבהן היתה החברה מעורבת, והיקפן הסתכם בכ-230 מיליון שקל. החברה עובדת בעיקר עם חברות גדולות שלהן לקוחות רבים, והעסקות שבהן היא מעורבת הן בהיקף של אלפי שקלים עד מאות אלפי שקלים.



תחום נוסף שאליו נכנסו חברות הביטוח כבר לפני שנים הוא מתן שירותים פיננסיים. תחום זה הואץ בשנה החולפת. קבוצת הביטוח הראל הקימה כבר ב-1965 את הראל שוקי הון, שלה שלוש חברות בנות - אייל ניירות ערך, הראל ניהול קרנות והראל גמל. הראל שוקי הון מציעה כיום מגוון שירותים פיננסיים, ובהם ניהול תיקי השקעות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, מחקר כלכלי, שירותי ברוקרג' בישראל ובחו"ל וגם שירותי חיתום, ייעוץ וניהול. נכון לינואר 2003 מנהלת החברה נכסים בכ-5.5 מיליארד שקל.



קבוצת הביטוח מגדל החליטה גם היא בשנה החולפת להיכנס לתחום של מתן שירותים פיננסיים. החברה רכשה באוקטובר 2001 את חברת קרדן שוקי הון ושינתה את שמה למגדל שוקי הון. החברה ערכה סקר כלל עולמי, שבו בדקה כיצד חברות ביטוח בעולם נותנות שירותים פיננסיים. בין השאר החליטו במגדל לפעול לפי המודל של חברת הביטוח הצרפתית אקסה וחברת הביטוח הבינלאומית פרודנשיאל.



בעוד שחברת הביטוח עוסקת בחיסכון ארוך-טווח, מגדל שוקי הון תמכור פתרונות לחיסכון לטווח קצר ובינוני, ותתחרה בחברות ההשקעות ובבנקים.



תחום נוסף שאליו לוטשות חברות הביטוח את עיניהן הוא שוק המשכנתאות. מגדל כבר ניהלה בעבר מחלקת משכנתאות, שהפסיקה את פעילותה עקב הפסדים. כלל ביטוח עדיין פועלת בתחום באמצעות חברת כלל משכנתאות. לחברה יש סניף אחד בתל אביב, והיא מעניקה בדרך כלל משכנתאות זולות יותר מאלה שמציעים הבנקים למשכנתאות. הסיבה לכך היא שהכספים שהיא מגייסת מקורם בחברה האם, ואילו הבנקים מגייסים את הכספים האלה מחברות הביטוח או מקרנות הפנסיה.



נראה כי ככל שהמצב הכלכלי ילך ויידרדר ושוק ביטוח החיים יצטמצם (ב-2002 חלה ירידה של כ-25% במכירות של ביטוחי חיים חדשים) ימשיכו חברות הביטוח לחפש תחומי פעילות חדשים שיכולים להניב להן רווחים נאים. לבנקים יש כיום הגבלות ניכרות לגבי היקף האשראי שהם מסוגלים לתת, ולכן חברות הביטוח, שהן בעלות גב פיננסי רחב, נכנסות לוואקום שנוצר ומתחרות עם הבנקים על מתן שירותים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully