וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש מהתפתחות משבר פיננסי: נמשכת הירידה בהכנסות ממסים בפברואר

ליאור כגן

10.2.2003 / 19:44

במשרד האוצר טוענים כי נתוני הגבייה של פברואר הם בגדר מידע חדש, וכי יש להגיש תוכנית קיצוצים קשה מכפי שהעריכו בתחילה בהיקף של כ-10 מיליארד שקל



על פי אינדיקציות ראשוניות שנאספו באגפי מס הכנסה ומע"מ, בחודש פברואר נמשכת ההחרפה בירידה בהכנסות המדינה ממסים. הירידה בהכנסות אמורה לבוא לידי ביטוי בנתונים על ביצועי הממשלה בחודש פברואר, שעשויים להצביע על גירעון. כזכור, חודש ינואר הסתיים עם גירעון ענק של 2.66 מיליארד שקל, בשל הירידה החדה בהכנסות ממסים ודחיית תשלומים של הממשלה מ-2002.



איתן רוב, מנהל אגף המכס והמע"מ, אמר כי לפי אינדיקציות ראשוניות הירידה ביבוא נמשכת גם בחודש פברואר, ולכן צפויה גם ירידה בגביית המס באגף. לדבריו, ההערכות אינן אופטימיות והן מצביעות על המשך הירידה בפעילות הכלכלית במשק, דבר שיגרום לירידה בגביית המע"מ.



נציבת מס הכנסה, טלי ירון-אלדר, אמרה ל-TheMarker כי בחודש פברואר צפויה ירידה בהכנסות האגף. ירון-אלדר מציינת כי אינדיקציות טובות יותר יתקבלו לקראת ה-15 בחודש, אולם לפי הערכותיה, הגבייה בפברואר 2003 תהיה נמוכה מפברואר 2002, אם לא באופן דראסטי. לדבריה, רמת החזרי המס בחודש פברואר לא תהיה גבוהה כמו בינואר, ובנוסף צפויה גבייה של 100 מיליון שקל כתוצאה מהרפורמה במס.



בכירים במשרד האוצר מעריכים גם הם כי פברואר יתאפיין בהמשך הירידה בהכנסות המדינה ממסים. במשרד האוצר דיברו היום על קיצוץ גבוה של 10 מיליארד שקל בתקציב, לעומת סכום של 7 מיליארד שקל עליו דובר עד לאחרונה. באוצר מבהירים כי נתוני פברואר הם בגדר מידע חדש, ולכן יש להגיש תוכנית קיצוצים קשה מכפי שהעריכו בתחילה מבחינת היקף הקיצוץ.



באוצר הבהירו כי לא יירתעו מהגשת תוכנית כלכלית קשה, שתכלול המלצות כואבות. בדרג המקצועי באוצר חוששים מהתפתחות משבר פיננסי במשק, ולכן הם מעוניינים להגיש את תוכנית הקיצוצים כבר בשבועיים הקרובים, אולם ההחלטה על כך נתונה בידי שר האוצר וראש הממשלה. מקורבים למשרד ראש הממשלה מסרו כי אריאל שרון עושה מאמצים גדולים להרכבת ממשלה רחבה על מנת שיוכל להעביר את התוכנית הכלכלית בימיה הראשונים של הממשלה החדשה.



בכירים באוצר קראו היום לנגיד בנק ישראל, דוד קליין, להפחית את הריבית במנות מדודות. "לא ייתכן שהנגיד יישב מנגד ויראה כיצד המשק מתכווץ, ולא יפחית את הריבית", אמרו הבכירים. באוצר מעריכים כי אישור הערבויות בארה"ב יקל על המשק.



מחר בחצות ייצאו אוהד מראני, מנכ"ל משרד האוצר, מנהל לשכת ראש הממשלה, דב וייסגלס, והחשב הכללי באוצר ניר גלעד, לפגישה בארה"ב בנושא הערבויות. באוצר מציינים כי מדובר בהמשך הדיונים בנושא הסיוע האמריקאי במסגרת השיחות שמתקיימות בתקופה האחרונה.



בשוק ההון חוששים מאובדן שליטה תקציבית, והדבר מתבטא בתשואות הגבוהות באיגרות החוב הממשלתיות ובמסחר בשער החליפין. פעילים בשוק ההון מעריכים כי המסחר בשוק המט"ח יתאפיין מחר בפיחות בשער השקל, לעבר רמה של 4.9 שקלים, ובהמשך העליות בתשואות האג"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully