וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרש ההצלה של ביטוחי החיים

שלומי שפר

21.3.2003 / 9:31

הרפורמה המוצעת בקרנות הפנסיה היא קרש הצלה לענף ביטוח החיים, שבשבועות האחרונים היו כבר מי שהספידו אותו. הציבור יהיה אדיש לשאלה מה עדיף - ביטוח או פנסיה. בענף אומרים: יהיו בעיקר שילובים * עלות הרפורמה בפנסיה - עד 3.7 מיליארד שקל בשנה; המדינה תכסה כ-70 מיליא



הרפורמה בענף הפנסיה, עליה הודיע השבוע משרד האוצר, תשנה סדרי בראשית בענף הביטוח הפנסיוני. עיקר הרפורמה הוא הפסקה של הנפקת איגרות חוב מיועדות לקרנות הפנסיה, שייצאו עקב זאת לשוק ההון. כפועל יוצא מכך, תתחדש התחרות בין קרנות הפנסיה החדשות לביטוחי המנהלים.



"הפסקת הסבסוד לקרנות הפנסיה, היא צעד משלים של האוצר לרפורמה שהחלה ב-86', אז הופסקה הנפקת האג"ח המיועדות לקופות הגמל הבנקאיות", אומר האקטואר שחר לוי מחברת רול - יעוץ ללא משוא פנים. לדבריו, "הרפורמה נמשכה ב-91' כאשר חברות הביטוח נשלחו לשוק ההון, וכעת הפניית הקרנות לשוק ההון משלימה אותה".



לדברי לוי, משמעות הצעד היא ביטול היתרון המובהק האחרון של קרנות הפנסיה על פני ביטוחי קצבה בחברות הביטוח. עד כה, הבטיחו הקרנות תשואה של 5.05% בגין איגרות החוב המיועדות שהונפקו לכ-70% מנכסיהן. 30% הנותרים הושקעו בשוק ההון, באופן סולידי. לעומת זאת, חברות הביטוח נאלצו להשקיע 100% מהנכסים בשוק ההון; כך קרה שב-2002 דיווחו חברות הביטוח על תשואות שליליות ריאליות של כ-8%, כלומר המבוטחים הפסידו כסף.



לוי מסביר כי המדינה הגבילה את ההפקדה לקרנות הפנסיה ל-17.5% מפעמיים השכר הממוצע במשק, כלומר נקבעה תקרה של כ-2,440 שקל בחודש. ואולם במקביל אישרה המדינה לקרנות להקים קרן פנסיה כללית, שהשקיעה את כל ההפקדות בה בשוק ההון ולא הייתה מוגבלת במסלולי הכיסוי ובסכום התקבול החודשי מהלקוח. חלק מקרנות הפנסיה ניצלו את האפשרות, ופתחו נוסף על הקרנות הרגילות גם קרנות כלליות. ואולם הקרנות הכלליות משכו אליהן באופן טבעי רק את מי שחרגו מהתנאים המגבילים של הקרנות הרגילות.







הפסקת האג"ח המיועדות מאחדת למעשה את שני המסלולים, ויוצרת קרן אחת בעלת מאפיינים של קרן כללית - כל נכסיה מושקעים בשוק ההון וניתן להפריש אליה עד 20.5% מארבע פעמים השכר הממוצע במשק. בכך הופכים התנאים שמציעות קרנות הפנסיה זהים כמעט לחלוטין לתנאי חברות הביטוח בביטוחי החיים המבטחים קיצבה.



"הואיל ותנאי ההשקעה של קרנות הפנסיה עשויים להיות דומים לאלו של חברות הביטוח, והואיל וגם קרנות הפנסיה וגם חברות הביטוח מתבססות על אותן טבלאות תמותה לחישוב הזכויות, נראה כי ההבדלים בתוצאות יהיו קטנים וינבעו בעיקר מיעילות הניהול של הקופות השונות", אומר לוי.



לפי התוכנית, יבטיח האוצר לקרנות הפנסיה את ההשקעה הריאלית - כספי הקרן צמודים למדד. מדובר במעין ביטוח - במקרה של הפסד ריאלי, המדינה לא תיתן לעמיתי הקרן להינזק. לוי מבהיר כי ישנה חשיבות לאופן בו תבטח המדינה את כספי הפנסיה: "אם ההצמדה של הקרן תחושב על בסיס חודשי או שנתי, יהיה בכך יתרון לקרנות הפנסיה; ואולם הסבירות שהמדינה תנקוט בדרך חישוב זו היא נמוכה".



לדבריו, סביר יותר כי הפיצוי יינתן על בסיס מצטבר לאורך כל תקופת הצבירה של הכסף. ואולם, ניסיון העבר מלמד שגם תוצאות ההשקעה של חברות הביטוח גבוהות מהמדד אם הן מחושבות על בסיס מצטבר; כלומר, לקרנות הפנסיה לא תהיה כל תוספת בפועל וגם יתרון זה מאבד מחשיבותו.



בענף הביטוח מסתובבים בשבועות האחרונים בפנים נפולות עקב תוכניתו של המפקח על הביטוח, אייל בן שלוש, לערוך שינויים מפליגים בפוליסות ביטוח החיים. בן שלוש מעוניין להפריד בין מרכיבי הביטוח (ה"ריסק") לבין מרכיב החיסכון בפוליסות. בנוסף, דורש בן שלוש להגביל את עלות הריסק לכ-3.5% מההפרשות ולהגביל את העמלות שגובות חברות הביטוח לכ-7%, כל זאת בדומה לקרנות הפנסיה. בענף הביטוח היו שאמרו שענף ביטוח החיים נשמט להם בין הידיים, לטובת קרנות הפנסיה.



השבוע, עם פרסום תוכניות האוצר לקרנות הפנסיה, נשמו בענף הביטוח לרווחה. בכיר בענף אמר כי תוכניות האוצר יצמצמו באופן ניכר את היתרונות שהיו לקרנות. ואולם לקרנות יש עדיין יתרון משמעותי אחד - תוכניות פנסיה נעשות על ידי ארגוני העובדים, המכניסים בבת אחת אלפי מבוטחים. חברות הביטוח, לעומת זאת, מתמקדות עדיין בסוכנים שמוכרים ביטוח לאנשים פרטיים.



בכיר בתחום הפנסיוני, המכיר את ענף הביטוח הפנסיוני משני צדדיו (פנסיה וביטוח), סבור כי הפתרון יהיה בשילובים פנסיוניים - לכל עובד יתפרו "חליפת" ביטוח, שתורכב גם מפנסיה וגם מביטוח. התחרות תתמקד במסלול אליו יפרישו העובדים את החלק הארי של שכרם - מסלול חברת הביטוח או קרן הפנסיה.



בענף הביטוח ברור כי סוכנים רבים יקפצו על השינויים כמוצאי שלל רב. הסוכנים יסבירו למבוטחים כי קרנות הפנסיה כבר אינן מבטיחות תשואה וכי התקנונים שלהן ניתנים לשינוי עד היציאה לגמלאות; הסוכנים ימליצו, אם כן, לרכוש קודם כל ביטוח ורק אחר כך אם נותר כסף פנוי - לרכוש איתו פנסיה. הקרנות, שכלי השיווק העיקרי שלהן היה התשואה המובטחת, יתקשו להתמודד במלחמה השיווקית הזו.



אך עוד מוקדם לברך על המוגמר. ההסתדרות, שהיא הבעלים של שלוש קרנות הפנסיה הגדולות השולטות בכ-75% מהשוק, מתנגדת להוצאת כספי הפנסיה לשוק ההון. הרעיון נדון כבר שנים רבות, וללא הסכמת ההסתדרות יהיה קשה מאוד לבצעו. אם המדינה תתקפל ותבטיח לקרנות הפנסיה תשואה מינימלית של 3.5% למשל, הדבר יחזיר לקרנות את היתרון הפסיכולוגי האדיר על חברות הביטוח.






טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully