וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשיא המתיחות: שופרסל הדיחו ספק מהצפון לטובת ענק הביצים לסר

עודכן לאחרונה: 19.9.2024 / 13:36

רשת הסופרים הגדולה בארץ דרשה ממשווק הביצים מיישובי הצפון הנחה של 1.5% ודחייה במועד התשלום. כשסירב הוחלף בחברה הגדולה בשוק: "זרקו אותי משופרסל בבושת פנים, נשארתי עם 3.5 מיליון ביצים ללא דורש"; שופרסל: "מעסיקה אלפים בצפון ובדרום, הפסיק ההתקשרות מיוזמתו"

לול על הגבול: החיים של תושבי שתולה תחת מלחמה בגבול הצפון/יואב איתיאל

גם הבוקר נורה טיל נ"ט על לול במושב מרגליות והוציא אותו מכלל שימוש, כמו לולים רבים במושבים שעל הגבול עם לבנון. גם הבוקר, כמו בכל יום בשנה האחרונה, מסכנים את עצמם הלולנים בקו בעימות, כדי לטפל בתרנגולות ולאסוף ביצים תחת אש חיזבאללה, וממשיכים להיאחז באדמה ובפרנסה.

בשש השנים האחרונות חלקם משווקים את הביצים דרך חברת שיווק קטנה, שמספקת אותן לרשת שופרסל. אלא שמאז רכישת הרשת על ידי האחים יוסי ושלומי אמיר, בסוף פברואר השנה, התחילו חריקות, שהפכו למשבר של ממש לפני יומיים.

ערב "מבצע הביפרים", כשהמתיחות בצפון נמצאת באחד משיאי המערכה, ניסתה שופרסל לכפות עליו הנחה ותנאי סחר חדשים, וכשלא נענה להם, הודיעה שהיא מפסיקה לקנות ממנו ביצים, ובמקומו הכניסה את חברת "לסר", ששולטת בשוק והסכימה לתנאים הללו.

"זרקו אותי משופרסל בבושת פנים", אומר משווק הביצים הפגוע (השם המלא שמור במערכת), שכואב את כאבם של חקלאי הצפון שאיבדו את פרנסתם ערב החגים ואת ומיליוני הביצים שיזרקו בקרוב אם לא ימצא להם קונה. "אני עובד עם שופרסל יותר משש שנים. פתאום הזמינו אותי לפגישה. לא חשדתי בכלום, כי ההסכם שלנו מסתיים רק עוד שנה וחצי.

"איך שהתיישבנו הם אומרים לי, אנחנו רוצים עוד הנחה של 1.5%. לא האמנתי למה שאני שומע. אני מספק להם ביצים מדובב, שתולה, אביבים, אבן מנחם, אלקוש, כל יישובי הגדר ואף פעם לא החסרתי ביצה. חשבתי שיודו לי על זה. אבל במקום, לא רק שביקשו הנחה, לפני יומיים הם הודיעו שהם משנים את תנאי התשלום משוטף פלוס חמישה ימים, לשוטף פלוס 65 ימים. הסברתי שאני לא יכול לעמוד בזה, כי אני עסק קטן שמשלם לעסקים במזומן.

"התשובה היתה, 'אם אתה לא מסוגל יש מישהו אחר שמסוגל'. כשניסיתי לומר שהם מפרים את ההסכם שנחתם איתי, זה לא עניין אותם. למחרת אני שומע שהם סגרו עם 'לסר' במקומי במחיר נמוך".

המשווק טוען כי "היתה פה קומבינה - לסר קיבל את המכסות שביקש. הוא קונה בזול את הביצים בחו"ל ומוריד את המחירים לשופרסל. בגלל שהוא הכי גדול בשוק, הוא יכול לתת להם את תנאי התשלום שהם מבקשים. הם סילקו אותי משם בכוחניות ואני והחקלאים נשארנו עם 3.5 מיליון ביצים שאנחנו לא מצליחים למכור, כי השוק מלא".

סניף שופרסל דיל בירושלים. אורי לנץ, פלאש 90
סניף שופרסל דיל בירושלים/פלאש 90, אורי לנץ

מאז שהאחים אמיר רכשו את שופרסל, ספקים מתלוננים על התנהלות כוחנית, חסרת אנושיות, חמלה ומצפון, כשמה שמעניין את בעלי הרשת זו שורת הרווח בלבד. מעבר להתעמרות בספקים, גם הצרכנים סובלים מהרעת תנאים מתמשכת. תכנית ההטבות בוטלה והוחלפה בתוכנית שלא נותנת ערך מוסף, והמשלוח חינם מעל לקניה של 750, גם הוא בוטל, לצד ביטול ההטבות לחברי מועדון "חבר".

בצל הצעדים הדרסטיים האלה, שלוו בגל פיטורים רחב, הציגו האחים אמיר דו"ח פנטסטי ברבעון השני, עם עליה של 8% בהכנסות, גידול של 155 מיליון ברווח הגולמי, ורווח נקי שזינק בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ב-131%, ל-169 מיליון שקלים.

אלא שבעסקים לא הכל כסף. יש גם לב ומצפון והגינות בסיסית, ונראה שבשופרסל איבדו אותם לגמרי. גם הסוחרים הממולחים ביותר בשוק, לא ירשו לעצמם לעשות רווח על גבם של הלולנים המוכים בצפון ולזרוק אותם לכלבים, בעיצומה של מלחמה.

"זאת דרך מכוערת לפגוע בתושבי הצפון", אומר לולן ותיק. "תילחם איתי כשאני עומד על הרגליים ולא כשאנחנו צריכים לשלם כפול לעובדים, כי אף אחד לא רוצה לבוא לעבוד בגבול, ואנחנו כבר מותשים אחרי שנה של סיכון חיים במלחמה הזאת.

"אנחנו אנוסים בארצנו, פגועים, מפונים, עקורים, ופליטים, ומה שמעניין את שופרסל העשירה זה להרוויח עוד אחוז וחצי על ביצה? אתם הרי מרוויחים המון, ראינו את זה בדוחות, אז למה? איפה החמלה שלכם? ולמה, לכל הרוחות, לסר משתף עם זה פעולה? איפה משרד החקלאות? למה הוא מאשר מכסות יבוא לפני שמוכרים את הביצים מהצפון?".

sheen-shitof

עוד בוואלה

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
לול תרנגולות שנפגע מרקטה, רמות נפתלי, 25 באוגוסט 2024. אייל מרגולין, פלאש 90
לול בצפון שנפגע מטיל. "אנחנו אנוסים בארצנו, פגועים, מפונים, עקורים, ופליטים, ומה שמעניין את שופרסל העשירה זה להרוויח עוד אחוז וחצי על ביצה?"/פלאש 90, אייל מרגולין

וכאן אנחנו מגיעים לחלקם של משרד החקלאות וחברת "לסר" באיוולת המקוממת הזאת. בגלל הפגיעה בלולים העובדה שחקלאים לא מחדשים את הלהקות שלהם בגלל המלחמה, פתח משרד החקלאות מכסות יבוא של 85 מיליון ביצים עד סוף נובמבר, כש- 45 מיליון מתוכם אושרו, כאמור לבקשת לסר, לפני יומיים.

הביצים מיובאות מפולין, אוקראינה, פורטוגל, ספרד ואיטליה ומי שמביא אותם לארץ, הם המשווקים. מכיוון שלסר שולטת בשוק, היא מקבלת את נתח היבוא הגבוה ביותר ויכולה לדפוק קופה יפה בחגים, בהם הביקוש עולה. כאן המקום להדגיש, שאם מסתמן מחסור בביצים, חובה לייבא ביצים לארץ. מצד שני, אם יש עודף של 3.5 מיליון ביצים שלא נמכרות, ספק אם דחוף להוסיף עוד מכסות יבוא דווקא עכשיו. למרות האינסטינקט העסקי, לסר יכולה היתה להפגין מעט גדלות רוח וסולידריות לחקלאי הצפון ולא לנצל את חולשתם כדי לדחוק אותם החוצה.

מנכ"לי שופרסל יוסי ושלומי אמיר. יונתן בלום עבור שופרסל,
הבעלים החדשים של שופרסל. הציגו עליה של 8% בהכנסות ברבעון וגידול של 155 מיליון שקל/יונתן בלום עבור שופרסל

תגובת שופרסל: "מגויסת למאמץ המלחמתי, מעסיקה אלפי עובדים בצפון ובדרום"

משופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל, קמעונאית המזון המובילה בישראל, מגויסת למאמץ המלחמתי, מעסיקה אלפי עובדים בצפון ובדרום, ומפעילה סניפים באזורי העימות כל העת. החברה מחזקת ותומכת ללא סייג בחקלאות הישראלית ובתושבי הצפון והדרום בכלל, ויותר מ-96 אחוז מהתוצרת החקלאית המשווקת ברשת - היא כחול לבן.

"בימים אלה נערכת החברה לתת מענה לביקושים הגוברים לקראת החגים. לכן, בעת הזו, יש ספקים המייבאים חלק מכמות הביצים, לפי מכסות של משרד החקלאות.

"בניגוד לנטען, המשווק הוא שבחר משיקוליו שלו, להפסיק את ההתקשרות עם שופרסל מיוזמתו. אנו גאים לעמוד לצד תושבי הצפון והדרום, ונמשיך לעשות כן כל העת".

תגובת לסר: "לא קשורים לאירוע"

מחברת לסר נמסר כי "חברת לסר משווקת ביצים המיוצרות במאות לולים בצפון ועל גבול הלבנון. החברה אינה מנהלת את שופרסל, אינה יודעת מי המשווק ומה הסיבות שבגינן הופסקה עבודתו ברשת, אם אכן הופסקה.

"מדינת ישראל החליטה על ייבוא של ביצים לקראת החגים, כדי למנוע מחסור בביצים בתקופת החגים בשל העלייה בצריכה, כפי שנעשה בכל שנה. חברת לסר נערכה כבר לפני חודש ליבוא ביצים כדי לענות על הביקוש ולמנוע מחסור שוק.

"היבוא לא קשור בשום צורה לשום אירוע בשופרסל. אם יש משווק שנתקע עם 3.5 מיליון ביצים, חברת לסר תשמח לרכוש אותן ממנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully