וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבלס: "פירמות עסקיות לא התאימו עצמן למצב המשק; הבנקים לא גובים פרמיות מתאימות בגין החשיפה לסיכוני אשראי"

TheMarker

29.4.2003 / 17:00

יו"ר בנק אגוד: "ייתכן שפירמות מפרשות תמחור נכון יותר של מחיר ההון על ידי הבנקים, גידול במרווחים ודרישות רציונליות יותר של הון עצמי כמצוקות אשראי"



בעוד שהמערכת הבנקאית נאלצה להתאים את העצמה למצב המשק, ישנן פירמות עסקיות שתרם הפנימו את המצב החדש, ולכן מפרשות את התמחור והמרווחים החדש שדורשים הבנקים כמצוקת אשראי - כך קובע היום יו"ר בנק אגוד, זאב אבלס, בכנס על מערכת הבנקאות.



אבלס הסביר כי בשנתיים האחרונות נאלצה המערכת הבנקאית לבצע התאמות משמעותיות בנוהלי הפעילות שלה, גם בלחץ של ההתפתחות העסקיות וגם כתוצאה מדרישות הפיקוח על הבנקים בכל הקשור למחיקת חובות וליחסי הון. התאמות אלה כללו החמרת תנאי אשראי והתאמת המרווחים לרמות הסיכון החדשות.



יחד עם זאת, קובע אבלס, שכיהן בעבר בתפקיד המפקח על הבנקים בבנק ישראל, שלמרות הגידול בתקופה האחרונה, המרווח הפיננסי הנמוך במערכת הבנקאית הישראלית, ביחס למרווחים הנפוצים בארה"ב ובאירופה, מוכיח כי הבנקים עדיין לא גובים פרמיית סיכון מתאימה בגין חשיפה לסיכוני האשראי.



לדבריו מנכ"ל בנק אגוד, המצב מצביע על כך שהמערכת העסקית והבנקאית נמצאות בשלב של התאמה והסתגלות למציאות של כלכלה מתכווצת במשק, הנמצא תקופה ממושכת במצב של מיתון. הוא אומר כי יש להניח שבתהליך ההתאמה יקטן הביקוש לאשראי, וכי מאידך קיימת בעיה של הקצאה לא נכונה של האשראי. "התהליך שעל המערכת לעבור הינו תהליך של הקצאה מחדש של מלאי האשראי, והתאמתו לרמת ואופי הפעילות הנוכחית".



אבלס מעריך כי "2003 תהיה המשכה של 2002, ויכולת מתן אשראי חדש על ידי מערכת הבנקאות תוגבל לקצב גידול ההון שלה, מכיוון שלא נראה שהמערכת תוכל לגייס הון חדש. ובהנחה שהתשואה על ההון בכלל המערכת תגיע בשנת 2003 ל-4%, משמעות הדבר היא פוטנציאל לתוספת אשראי של כ-32 מיליארד שקל בין תחילת 2003 לסופה. בהנחה שהבנקים לא ירצו להעלות את היחס הון לרכיבי סיכון מעבר ל-10% או לרדת מתחת ל-10%, וכי ינצלו את מלוא פוטנציאל גיוס שטרי ההון העומד לרשותם - סכום זה אינו מכסה אפילו את הריבית שיש לשלם בגין תיק האשראי במערכת הבנקאית".



לדבריו, הפתרון לביקושי האשראי הגדולים של המשק אינם במערכת הבנקאית, אלא בהפניית קרנות הפנסיה החדשות והישנות לשוק ההון על מנת לעבור את תקופת ההתאמה בפחות זעזועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully