וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסטימושן מזהה עומסי תנועה באמצעות הטלפונים הסלולריים של הנהגים

5.3.2001 / 11:09

הארץ
ltpgt
ltbgt
מאת מארק קוסטמן
lt/bgt
כשחברת הסטארט-אפ הישראלית אסטימושן (EstiMotion) חיפשה דרך לקבל חיווי על מצב התנועה בדרכים, היא הגיעה למסקנה שהתשתית לשירות כבר קיימת, אף שזו עדיין לא הוגדרה כתשתית. הנוהגים בדרכים בשעות העומס אינם מזלזלים בדיווח אמין בזמן אמת - ואולם הדרכים להעברת מידע זה אינן מספקות כיום.
lt/pgt

ltpgt
בישראל, מפעילים כלי טיס, מקבלים שיחות טלפון מנהגים ומשדרים את המידע מעל גלי האתר. בבריטניה הותקנו חיישנים קבועים לאורך צירי תנועה ראשיים, המנתחים את מצב התנועה בכביש בכל רגע נתון, ומשדרים את המידע למוקד השירות. שיטה זו יעילה, ואולם עלות פריסת החיישנים ותחזוקתם גבוהה מאוד.
lt/pgt

ltpgt
אסטימושן, הפועלת מקיבוץ גליל ים הסמוך להרצליה, פיתחה פתרון הדומה לזה הבריטי - עם שינוי קל: במקום לפזר חיישנים קבועים בכביש, היא משתמשת בכלי הרכב עצמם כמקור המידע. זאת, באמצעות קליטת שידורים מציוד קצה מגוון המותקן כיום במכוניות, החל בטלפונים סלולריים וכלה במכשירי איתור ומחשבי ניווט לווייניים.
lt/pgt

ltpgt
אסטימושן פיתחה אלגוריתם המנתח את האותות המתקבלים ממקורות ניידים בשטח, מחשב את מצב התנועה בכבישים וחוזה את התפתחות התנועה לטווח של כמה שעות מראש. מידע זה מאפשר לספק מערך דיווחים בזמן אמת על מצב התנועה ועל המסלול המהיר ביותר (ולאו דווקא הקצר ביותר) על מנת להגיע ממקום למקום.
lt/pgt

ltpgt
תשתית זו מאפשרת לספק גם שירותים מבוססי מיקום, כמו למשל איתור שירותי דרך הסמוכים למסלול הנסיעה, דוגמת תחנות דלק, מוסכים, מסעדות וחנויות. שוק היעד של המערכת הם בעיקר מפעילים סלולריים וחברות המספקות שירותי איתור רכב, כגון איתוראן, פוינטר וסקיילוק.
lt/pgt

ltpgt
אסטימושן הוקמה ביוני 2000 על ידי קבוצת מייסדים בראשות ד"ר ישראל פלדמן, המשמש נשיא החברה, ויוחאי מלצר, סמנכ"ל הפיתוח. פלדמן, אל"מ במיל', שימש בעבר מפקד האגף לניתוח מערכות בצה"ל ובעל תואר ד"ר בסטטיסטיקה. מלצר מילא תפקידים בכירים בתחום מערכות שליטה ובקרה בתעשייה הביטחונית.
lt/pgt

ltpgt
הרקע הצבאי של פלדמן עדיין מוצא ביטוי בניסוחיו: "האויב שלנו הוא הפקק, והבעיה הניצבת מולנו מאוד דומה לבעיית מודיעין. המודיעין שלנו נובע ממספר מקורות היוצרים תמונה מלאה על עומסי תנועה, ומעניקים אפשרות לחיזוי התפתחות המצב במהלך הזמן, תוך אומדן מדויק של זמן ההגעה".
lt/pgt

ltpgt
עם המשקיעים הבולטים בחברה נמנה גם שלמה שמלצר, בעליהן של כמה חברות מתחומי הרכב, ובהן ניו קופל הבורסאית, העוסקת בליסינג תפעולי של כלי רכב; טריפטי, העוסקת בהשכרת רכב; ומאסטרו העוסקת בשירותי דרך. לפני שבוע השלים שמלצר השקעה של מיליון דולר באסטימושן, לפי שווי חברה של כ-8.5 מיליון דולר לפני הכסף.
lt/pgt

ltpgt
באוקטובר 2000 חתמה אסטימושן על הסכם לשיתוף פעולה טכנולוגי עם חברת פרטנר, תמורת הקצאת מניות לספקית הסלולר. במסגרת ההסכם הוענקה לפרטנר גם אופציה להשקעה בחברה, ואם זו תמומש עשויה פרטנר להגיע לאחזקה של עד 20% באסטימושן. בינתיים מימשה פרטנר את האופציה באופן חלקי ומחזיקה בכ-13% ממניות החברה.
lt/pgt

ltpgt
"חברת פרטנר היא שותפה טבעית של אסטימושן", אמר פלדמן. "החבירה עמה מעניקה לנו חשיפה וקשרים לכל המפעילים רשת GSM, שהיא דומיננטית באירופה ובמזרח אסיה. זוהי בפירוש הזדמנות עסקית מעניינת. עם זאת, אנחנו לא תלוים בסוג רשת יחיד - המערכת שלנו יכולה לעבוד גם ברשתות אחרות".
lt/pgt

ltpgt
באסטימושן מעריכים כי ניתן יהיה לספק את השירותים באופן מסחרי כבר בסוף 2001. ניסויי השדה (גרסת ביטא) לשירות עתידים להתחיל במאי 2001, ויתבצעו בשלב הראשון על גבי התשתית הסלולרית של פרטנר. על פי התוכנית העסקית של החברה, ב-2003 ייהנו מהשירות כ-3 מיליון משתמשים, ומספרם עשוי לצמוח לכ-18 מיליון ב-2005.
lt/pgt

ltpgt
בעלי המניות בחברה הם המייסדים והעובדים (74%), פרטנר (13%) , שלמה שמלצר (12%) וקבוצת משקיעים פרטיים (1%). קבוצת המייסדים כוללת גם את הפרסומאי אלי טנא. מרכז הפיתוח של החברה, המעסיקה 15 עובדים, פועל מישראל, והנהלתה ממוקמת בארה"ב. ההחלטה על מיקום ההנהלה נבעה מכך שארה"ב היא שוק הרכב הגדול בעולם.
lt/pgt

ltpgt
למרות שאסטימושן היא חברת טכנולוגיה הממוקמת סמוך ללב אזור ההיי-טק של הרצליה, התרבות הארגונית של החברה שונה לחלוטין מזו של חברות טכנולוגיה השוכנות במרחק 10 דקות נסיעה בלבד: כך למשל, חדר האוכל של הקיבוץ, אליו רוכבים עובדים החברה באופניים, מחליף את התלושים למסעדות היוקרה בהרצליה פיתוח.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully