וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אייפקס אירופה: שפל בהתלהבות המשקיעים מחברות הביוטכנולוגיה

8.3.2001 / 8:58

הארץ
ltpgt
lt/bgtאורה קורןltbgt
חברות ביוטכנולוגיה בעולם ובישראל עברו את שלב השיא של התלהבות המשקיעים מהענף, אמר עמוס גורן, מנהל שותף לתחום מדעי החיים בקרן ההון סיכון אייפקס אירופה, הכוללת גם את פעילות הקרן בישראל. לדבריו, כיום גם חברות ביוטכנולוגיה כבר מתקשות לגייס הון בהנפקות ציבוריות או פרטיות, לפי הערכות השווי של 2000.
lt/pgt

ltpgt
גורן הוסיף כי ענף הביוטכנולוגיה הוא מחזורי, כששיאו האחרון היה בתחילת 2000, וכיום הוא בשלב של ירידה חדה. לדבריו, בארה"ב מורגש שפל בענף כבר מהרבעון השלישי של 2000, ובאירופה בעיקר מתחילת 2001. "חברות ישראליות נחשפות לשפל בעיקר בשלב הגיוס הפרטי, הנמשך כיום זמן רב מבעבר, וחלקן מתקשות להגיע לשלב סגירת הגיוס.
lt/pgt

ltpgt
"בארה"ב ובאירופה יש כיום הרבה יותר רגישות למחירים מאשר לפני 6-3 חודשים. עסקה שלפני חצי שנה היתה מתבצעת ב-50 מיליון דולר לפני הכסף, נסגרת היום ב-25 מיליון דולר. חלק מהאנשים בישראל נמצאים עדיין בתוך ה'הייפ', ואולם הוא הסתיים במידה רבה", אמר גורן.
lt/pgt

ltpgt
לדבריו, מ-1998 ועד לאמצע 1999 היה מאוד קשה לגייס הון לחברות ביוטכנולוגיה; כתוצאה, הוציאו בנקים להשקעות וחתמים את אנשי מדעי החיים מהחברות, וקלטו במקומם מומחים לאינטרנט ותקשורת - תחומים שנחשבו אותה עת למבטיחים יותר.
lt/pgt

ltpgt
בסוף 1999, הסביר גורן, החלה הפריצה הגדולה בארה"ב בענף הביוטכנולוגיה, ונוצר ביקוש בלי שהיתה סחורה בשוק. כתוצאה, הזרימו משקיעים הון לחברות הגדולות, ושווי השוק שלהן עלה בשיעור ניכר. לדבריו, בשלב מאוחר יותר החלו חברות קטנות ובינוניות לנצל את גל הביקושים ולגייס כספים בהנפקות.
lt/pgt

ltpgt
"העלייה היתה מאוד מהירה, וכך גם הירידה, שהחלה ברבעון השני של 2000. ברבעונים השלישי והרביעי היתה אמנם התאוששות קלה, ואולם השוק הציבורי לא חזר לרמות של הרבעון הראשון", אמר. למרות זאת, היקף הגיוסים בענף הביוטכנולוגיה בשוק האמריקאי הסתכם ב-2000 בכ-40 מיליארד דולר.
lt/pgt

ltpgt
אחת ההשקעות של אייפקס בתחום הביוטכנולוגיה בישראל היא בחברת קומפיוג'ן; הקרן השקיעה בחברה סך של כ-14 מיליון דולר בגיוסים פרטיים. לדברי גורן, תנודות השוק הביאו להחלטה להנפיק את קומפיוג'ן באוגוסט 2000; החברה גייסה 50 מיליון דולר לפי שווי שוק של כ-250 מיליון דולר. "חששנו שאם נמתין עד ספטמבר, צמיחת התחום עלולה להיבלם, וזה פחות או יותר מה שקרה", הסביר.
lt/pgt

ltpgt
לדבריו, שוק ההון באירופה מגיב באיחור של "פאזה" לשוק האמריקאי. כמו כן אמר גורן כי בשבועות האחרונים יש נפילות של כ-50% בשווי החברות בארה"ב, וכי המחזוריות השפיעה גם על חברות ביוטכנולוגיה ישראליות. בגל הגאות האחרון, הוסיף, הונפקו בשוקי ההון בארה"ב ובאירופה החברות קיירקס, קומפיוג'ן ו-XTL; הענף הישראלי היה בתת-מימון באותו שלב, והופנה אליו הון רב יחסית בגיוסים פרטיים.
lt/pgt

ltpgt
עם זאת, אמר גורן, בחצי השנה האחרונה ניכרים קשיים בגיוסי הון ראשונים או שניים של חברות ביוטכנולוגיה ישראליות. גורן נמנע מלנקוב בשמות החברות, ואולם ציין כי אייפקס סירבה באחרונה להשקיע בכמה חברות ישראליות, אף שהללו הוערכו על ידה כטובות; זאת, הסביר, מכיוון שהחברות דרשו שווי שוק גבוה בהרבה מחברות דומות בארה"ב או באירופה.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully